۰ نفر
۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹
کودکان حاشیه‌نشین را فراموش نکنیم

معاون سازمان برنامه ریزی بودجه در نشست رونمایی ۳۱ کتابخانه سیار کانون پرورش فکری از حمایت‌های این سازمان برای توسعه و پیشرفت این ناوگان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نشست آیین آغاز به کار 31 کتابخانه سیار صبح روز یکشنبه هشتم مرداد با حضور محمدرضا واعظ مهدوی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی بودجه، علیرضا حاجیان‌زاده رییس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فریدون واحدی معاون توسعه و منابع انسانی کانون در مرکز آفرینش های این مرکز برگزار شد.

ترویج کتابخوانی زمینه‌ساز جامعه متفکر در آینده

در ابتدای این نشست حاجیان‌زاده درباره تاثیر ترویج کتابخوانی در آینده کشور، گفت: «کتاب و کتابخوانی یکی از محورهای اصلی فعالیت کانون است، معتقدیم که فعالیت در این حوزه می‌تواند پایه فرهنگ و اندیشه آینده جامعه را بسازد؛ کتاب و کتابخوانی هم در این زمینه اثر بسیار بالایی دارد. در جامعه متفکر خلاقیت و سلامت روانی وجود خواهد داشت. ما معتقدیم که اگر کتابخوانی از کودکان آغاز شود، اندیشه آینده ما پی‌ریزی شده است.»

او همچنین گفت: «ما با همین رویکرد به سراغ روستاها رفتیم، زیرا در معرض آسیب‌های اجتماعی فراوانی هستند و باید امنیت فرهنگی را در این فضاها ایجاد کنیم تا آگاهی و شناخت کوکان بالا برود. بحث دیگری در این مناطق ایجاد عدالت فرهنگی است که باید روستاها متناسب با شهرها پیشرفت کرده و بتوانند خلاقیت‌ها و استعدادهای خود را به ظهور برسانند. در مناطق روستایی که 30 درصد کشور را تشکیل می‌دهند، باید تمام این شرایط ایجاد شود.»

حاجیان زاده ضمن اشاره به سایر فعالیت‌های کانون در روستاها اضافه کرد: «علاوه بر بحث کتابخوانی فعالیت‌هایی چون نمایش فیلم، تئاتر کودک، قصه‎گویی، بازی‌های متنوع، کاردستی، اردوهای فرهنگی و ... در دستور کار کانون در این مناطق قرار دارد.»

مدیر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان از ایجاد مجمع خیرین خبر داد و گفت: «چشم انداز ما تا سال 1400 افزایش کتابخانه‌های سیار به 500 عدد است که 30 درصد مناطق روستایی ایران را پوشش خواهند داد. همچنین ما در دستور کار خود بحث خیرین را قرار دادیم و به همین منظور مجمع خیرین را تشکیل می‌دهیم تا علاوه بر ارگان‌های دولتی کسانی که خواهان کمک در حوزه ترویج کتابخوانی هستند هم در این کار فعال شوند.»

اولولیت تامین نیاز فرهنگی حاشیه‌نشینان شهرهای بزرگ

دیگر سخنران این مراسم واعظ مهدوی بود که با ارائه توضیحاتی درباره مشکلات اساسی سازمان برنامه‌ریزی بودجه گفت: «رییس جمهور سوییس سال گذشته در سمیناری گفت که این کشور جزو یکی از کشورهای فقیر اروپا بود که اوضاع بسیاری بدی داشت، اما با ایجاد تفکر و فرهنگ توسعه، همه‌خواهی و نگاه درست توانستیم به موقعیت الان خود برسیم، تفاوت کشورهای توسعه یافته و پیشرفته در همین مسئله است. باید نسل آینده را خلاق، با اراده، مثبت‌اندیش، با پشتکار و تاب‌آور در برابر مفاسد مالی و اقتصادی تربیت کنیم و کانون در کشور ما این وظیفه را دارد.»

او اضافه کرد: «این رسالت مهم برعهده کانون است و در تحقق آن باید مخاطبین خود را نه تنها کودکان شهری بلکه تمام کودکان ایران مخصوصا روستاییان در نظر بگیریم. واحدهای سیار روستایی گام خوب و بزرگی است زیرا که باید به روستاها رسید تا از آسیب‌ها در امان باشند.»

واعظ مهدوی در مورد اهمیت مناطق حاشیه‌ای شهرها هم گفت: «خواهشمندم که در کنار این واحدها، ناوگان‌هایی هم برای رسیدگی به کودکان حاشیه‌نشین شهرهای بزرگ ایجاد شود؛ ما حتما از این طرح حمایت می‌کنیم زیرا که اوضاع در این مناطق بسیار خطرناک است و نیازمند فرهنگ‌سازی هستیم. تمام و کمال پشت این موضوع هستیم و به نظرم هماهنگ با 170 واحد روستایی 170 واحد هم برای حاشیه شهرها داشته باشیم.»

او همچنین درباره برنامه‌ریزی سالیانه کانون و مدون کردن چشم اندازهایش توضیح داد: «دیگر باید برنامه‌های سالیانه و نیازهای خرید مقطعی را کنار بگذاریم، کانون یک برنامه مدون پنج ساله از نیازها، خریدها، تعداد ناوگان، مناطق تحت پوشش به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه ارائه دهد تا بتوانیم با برنامه‌ریزی، بودجه مورد نیاز را تامین کنیم، همچنین می توانیم با داشتن آماری درست از تعداد مورد نیاز کتابخانه‌های سیار به شرکت‌های خودروسازی سفارش ساخت اتومبیل‌هایی با طراحی مدنظر کانون را بدهیم تا شرایط بهتری را برای کودکان ایجاد کنیم.»



با رفع نیاز مربی‌های کانون پاسدار زحماتشان باشیم

فریدون واحدی هم که دیگر سخنران این مراسم، درباره فعالیت‌های کانون در مناطق روستایی و توسعه کتابخوانی گفت: «توجه به توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های کانون به ویژه در مناطق روستایی جز سیاست‌های اصلی کانون در دوران آقای حاجیان‌زاده بوده است. در این مدت 85 ارگان سیار به 170 عدد رسید و نزدیک به دو هزار روستا تحت پوشش فعالیت‌های کانون قرار گرفتند. امیدواریم که بتوانیم همه نقاط ایران را تحت پوشش این فعالیت‌ها قرار بدهیم.»

او ادامه داد: «با کمک دوستان در سازمان بودجه، 33 ناوگان سیار روستایی به کانون اختصاص داده شد که امروز 31 ناوگان افتتاح می‌شوند و دو واحد دیگر هم که مختص استان تهران هستند در روزهای آینده افتتاح خواهد شد.»

واحدی درباره درخواست مربیان کانون بیان کرد: «مربیان این ناوگان خواستار ایجاد امنیت در این ناوگان هستند تا در شرایط سخت و مشکل در ایام سال تحصیلی بتوانند با خودروهای با کیفیت برنامه های بهتری برای کودکان اجرا کنند. ما تلاش کردیم که خودروهایی چون مزدا و تندر90 را به این ناوگان اضافه کنیم که میسر نشد و امیدواریم که روزی بتوانیم به این نیاز پاسخ دهیم و جوابگوی زحمات مربیان باشیم. همچنین باید در جهت حفظ این ناوگان و بهبود آن تلاش کرد که این نیاز به اختصاص اعتبار ویژه دارد، همچنین برای استفاده از اتوبوس ها و تریلی هایی در جهت اجرای برنامه های صحنه‌ای از جمله تئاتر کودکان نیازمند تامین اعتبار هستیم.»

رونمایی از 31 کتابخانه سیار پایان بخش این مراسم بود که با حضور اهالی فرهنگ و رسانه برگزار شد.

58243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 692091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =