ایسنا نوشت:دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ایلام گفت: این استان بر اساس آخرین ارزیابی های این ستاد جزو پنج استان پاک کشور از نظر میزان مصرف مواد مخدر است.

«فهد کمالوندی» در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات این استان، اظهار کرد: فرد معتاد یک مجرم نیست و یک بیمار است و وقتی مصرف کنده مواد مخدر بیمار است، دولت موظف به ارائه خدمات به این فرد است.

وی، تصریح کرد: در این رویکرد اجتماعی کردن و مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر، نهادهای مدنی، مستقل و مردمی، ازجمله سازمان‌های مردم‌نهاد، روزنامه‌نگاران و رسانه‌ها بیشترین نقش رادارند و بازیگران اصلی هستند، چون واقعیت این است که مطبوعات و رسانه‌ها مجازی و واقعی، حلقه‌های واسط بین نهادها و مردم هستند.

کمالوندی، یادآور شد: در امر مبارزه با اعتیاد، مسئولیت‌پذیری اجتماعی شامل آحاد مردم می‌شود و باید همه و همه گوشه‌ای از این امر را بر عهده بگیرند، رسانه‌ها به‌عنوان اینکه به آسیب‌های اجتماعی یک نگاه فراجناحی و واقعی دارند، نقش مهمی را ایفا می‌کنند و بایستی واقعیت‌های آسیب‌های اجتماعی را منعکس کرده و مردم را در این زمینه آگاهی بدهند.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام، با اشاره به فعالیت‌های این دبیرخانه، یادآور شد: هرماه یک جلسه شورای مبارزه با مواد مخدر به ریاست استاندار ایلام تشکیل و در شهرستان‌های استان نیز به ریاست فرمانداران نشست‌های این شورا برگزار می‌شود.

وی، بابیان اینکه کمیته‌های فرهنگی و پیشگیری، درمان و حمایت‌های اجتماعی، مقابله باعرضه، توسعه مشارکت‌های مردمی و سازمان‌های مردم‌نهاد ازجمله کمیته‌های زیرمجموعه این شورا هستند، گفت: سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و هماهنگی و نظارت در حوزه‌های درمان، مقابله، فرهنگی و پیشگیری ازجمله وظایف این شوراست.

کمالوندی، با اشاره به اینکه تعداد کشفیات در سال 94 حدود 378 کیلوگرم انواع مواد مخدر و در سال 95 این میزان 259 کیلوگرم بوده است، ابراز کرد: در سه ماه اول سال 96 نیز کشفیات ما 247 کیلوگرم انواع مواد مخدر که عمده کشفیات تریاک و مشتقات آن بوده است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام، با اشاره به اینکه بیش از 700 نوع مواد مخدر و روان‌گردان وجود دارد، تصریح کرد: ایستگاه‌های بازرسی در محورهای مواصلاتی استان در حال ایجاد است که نقش مهمی در حوزه مقابله دارد.

وی، بیان کرد: در حوزه درمان دستگاه اصلی دانشگاه علوم پزشکی است و بهزیستی در و سازمان زندان‌ها نیز با شورا همکاری می‌کنند و در حال حاضر نیز نزدیک به 7 هزار نفر در مدار درمان در مراکز درمانی دارویی و مراکز اقامتی قرار دارند.

کمالوندی، ابراز کرد: آمار معتادین استان بر اساس سرشماری و نرخ شیوع تعدادی افرادی که آلوده مواد مخدر در استان هستند و همچنین نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای که 1390 صورت گرفته است حدود 12 هزار نفر افراد آلوده به مواد مخدر بوده و این استان رتبه 23 کشوری را در این زمینه داشته است.

دبیر شورای مبارزه با مواد مخدر استان ایلام، گفت: هم‌اکنون استان ایلام در این زمینه در رتبه 27 کشور قرار دارد و از این لحاظ جزو 5 استان پاک کشور است، در سال گذشته در حوزه فرهنگی بیش از 130 هزار نفر در مناطق در معرض خطر ازجمله محلات پرخطر و محیط‌های کارگری و آموزشی آموزش‌های لازم را کسب کرده‌اند که از این تعداد، 90 هزار نفر آموزش توسط سازمان بهزیستی آموزش‌دیده‌اند.

وی، در پایان خاطرنشان کرد: ما به دنبال حساس کردن جامعه نسبت به مواد مخدر هستیم و در سال جاری باید حدود 5 درصد به میزان آموزش‌ها بر اساس برنامه ششم توسعه در استان افزوده شود.

 

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 693330

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • هموطن GB ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۵
    0 0
    کم بودن میزان کشفیات مواد مخدر بهیچوجه نمیتواند شاخص قابل اعتمادی برای پاک بودن یک استان باشد. کسی منکر تلاشهای عوامل مبارزه با مواد مخدر نیست که اگر اینها نبودند معلوم نبود چه بر سر جوانان می‌آمد اما آنچه ما در سطح استان به عینه میبینیم چیزی غیر از آن است که آمار و ارقام نشان میدهد. مسئولان در خصوص مبارزه با مواد مخدر باید توحه داشته باشند که افراد بسیاری در محلات هستند که سالهاست اقدام به فروش مواد مخدر میکنند یا مصرف کننده هستند ولی یکبار هم دستگیر نشده اند. لذا این افراد هیچوقت در آمارها گنجانده نمیشوند بهمین دلیل آماری که مبنای آن میزان کشفیات است با وقایعی که در جامعه میگذرد متفاوت خواهد بود. بهتر است به این آمار دلخوش نکنیم و چاره ای جدی برای مبارزه با مواد مخدر بیاندیشیم.