«Iran Today» (ایران امروز) یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های شبکه پرس تی وی، در مستند گزارشی این بار خود به بهانه مراسم تحلیف ریاست جمهوری، به سراغ دولت دوازدهم ایران می‌رود تا چالش‌های پیش روی دولت را به نقد و مناظره بکشاند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، برنامه‌ «ایران امروز» که برنامه ای مستند گزارشی است و از ابتدای تشکیل شبکه و از سال 86 به روی آنتن رفته، این هفته در هفتصد و نهمین قسمت خود به بهانه تحلیف ریاست جمهوری، به دستاوردهای دولت یازدهم و چالش های پیش روی دولت دوازدهم با حضور کارشناسان برنامه می پردازد.

یوسف پورانوری، تهیه کننده این برنامه از روزهای نخست « ایران امروز» می‌گوید: «در ابتدای تشکیل شبکه پرس‌تی‌وی، به صورت یک برنامه‌ زنده روی آنتن می‌رفتیم. در آن زمان، یک مجری به همراه یک یا دو کارشناس، مسائل گوناگون مربوط به ایران را برای بینندگان تحلیل کرده و از اقدامات و برنامه‌های دولتمردان می‌گفتند. اما چندی بعد  این برنامه به صورت یک مستند گزارشی در آمد و هم اکنون مجری برنامه  که نقش یک خبرنگار جستجوگر را دارد، با موضوع انتخاب شده به سراغ میهمانان برنامه رفته و موضوعی چالشی را مطرح کرده و در ادامه نظرات کارشناسان موافق و مخالف را همراه می کند.»

تهیه کننده این برنامه افزود: «از آن جا که به جرأت می‌توان «ایران امروز» را تنها برنامه‌ای دانست که در پرس‌تی‌وی صرفاً به بررسی تحلیلی موضوعات مربوط به ایران برای بیننده‌ خارجی می‌پردازد، لازم است تا این برنامه موضوعاتِ گسترده‌ای را پوشش دهد؛ از زلزله و خدمات دولت به مردم در شرایط بحرانی گرفته تا نتایج پیاده‌سازیِ طرحِ هدفمند کردنِ یارانه‌ها و از قدرت نیروی دریایی کشور گرفته تا نتایج مذاکرات هسته‌ای در این برنامه پوشش داده می‌شوند و سعی می‌شود به پرسش‌های رایج از دیدگاه کارشناسان و مسئولین پاسخ داده شود.»

پورانوری درباره چارچوب برنامه گفت: «در ابتدا معرفی کوتاهی از موضوع و سطح اهمیت آن برای ایرانی‌ها ارائه می‌شود. از آن جا که بینندگانِ غیرایرانی ذهنیت مخاطبان ایرانی را نسبت به گزاره‌های داخلی ندارند، غالباً باید موضوع اصلی را به شکلی مبسوط توضیح دهیم. پس از آن بسته به موضوع، جنبه‌های گوناگون به ترتیبی که باعث جذاب‌تر شدن برنامه شوند قرار می‌گیرند و نظرات کارشناسان و تحلیلگران در جاهای مناسب پخش می‌شوند.»

تهیه کننده این برنامه افزود: «کوششِ ما این است که پرسش‌ها تا جای ممکن چالشی باشند و مصاحبه‌شوندگان به انتقادات پاسخ دهند. در تدوین برنامه می‌کوشیم تا پاسخ‌هایی را که گرفته‌ایم در مقابلِ مصاحبه‌شوندگانِ منتقد قرار دهیم. بدین منظور گاهی از خبرنگاران و سردبیرانِ باسابقه در عرصه‌ مطبوعات برای مصاحبه دعوت می‌کنیم. به این ترتیب می‌کوشیم برنامه‌ای متوازن تهیه کنیم و سؤالی را در ذهن مخاطب بدون پاسخ رها نکنیم.»

پورانوری در ادامه گفت: «استفاده از اینفوگرافی‌های جذاب ویدئویی هم باعث شده بسیاری از نکاتِ پیچیده به راحتی قابل توضیح شوند. در طول برنامه برای جذابیتِ بیشتر از وُله‌هایی که با موسیقی و گرافیک مناسب برای موضوع همراه هستند، استفاده می‌کنیم. سعی ما در «ایران امروز» این بوده تا برنامه‌ای تولید کنیم که نظرات مختلف راجع به یک موضوع را به شکل بی‌طرفانه بازتاب دهد. برنامه‌های ما راجع به کرسی‌های آزاداندیشی، آزادی مطبوعات، حجاب و حقوق بشر در ایران نمونه‌هایی هستند که می‌توانند این ادعا را ثابت کنند.»

پورانوری، تهیه کننده «ایران امروز» درباره چالش های پیش روی تهیه این برنامه توضیح داد: «تولید برنامه برای بیننده‌ای که ایرانی نیست و می‌خواهد برنامه‌ای درباره‌ ایران با استانداردهای شبکه‌های بین‌المللی ببیند، گاه باعث می‌شود روند تولید طاقت‌فرسا شود.»

تهیه کننده با سابقه پرس تی وی درباره استقبال مخاطبین این برنامه گفت: «در کنار پخش برنامه از شبکه تلاش کرده‌ایم پیام خود را از راه شبکه‌های اجتماعی نیز به مخاطبان برسانیم. به طور کلی این رویکردِ پرس‌تی‌وی است که مخاطبان خود را در شبکه‌های اجتماعی افزایش دهد. بدین منظور نسخه‌های کوتاه‌شده‌ای از برنامه تهیه کرده و در شبکه‌های اجتماعی از آن‌ها استفاده می‌کنیم. نظرات مخاطبینی که برای ما می رسد، غالباً چالشی هستند و سعی می‌کنیم به اکثر آن‌ها پاسخ بدهیم. استقبال کم نظیر مخاطبین از برنامه کار ما را در تهیه برنامه به وسواسی می کشاند تا سعی کنیم هر قسمت بهترین ها را برای بینندگان آماده کنیم.»

نخستین بخش این برنامه در ساعت 1:05 بامداد چهارشنبه به وقت تهران به روی آنتن پرس تی وی می رود و در روز چهارشنبه در دو نوبت 6:05 و 19:05 ، پنج شنبه ساعت 8:05 و شنبه ساعت 11:05 آخرین نوبت بازپخش این برنامه است. نسخه‌ای از این برنامه نیز به زبان اسپانیایی تهیه می‌شود تا از طریق شبکه‌ی هیسپان‌تی‌وی پخش گردد. همچنین نسخه هایی از برنامه از شبکه های سحر اردو، کردی و بوسنیایی ترجمه و پخش می شود.

در «ایران امروز» محمد جعفری به عنوان دستیار، پورانوری را همراهی می کند. المیرا جعفری مجری برنامه و حمیدرضا تاجیک کارگردانی و تصویربرداری آن را به عهده دارند. ساتراپ شجاعی دیگر تصویربردار برنامه است و  رامین دزیانیان به عنوان ویدئو گرافیست این برنامه و زهرا ترابی مسئولیت هماهنگی ایران امروز را برعهده دارند.

58244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 694463

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =