ایرنا نوشت: «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) کابینه تصریح کرد که دولت هفته گذشته سفیر جدید لبنان در سوریه را تعیین کرده است. در همین حال «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان نیز قرار است به دمشق سفر کند.

وزیر خارجه لبنان درباره نام سفیر جدید این کشور در دمشق حرفی نزد اما تعیین سفیر جدید در شرایط کنونی می تواند نشانه ای از آغاز فصل جدیدی از روابط دوجانبه به رغم بسیاری از تلاش ها برای دور کردن این دو کشور باشد.
در حال حاضر «علی عبدالکریم علی» سفیر سوریه در لبنان است.

از سوی دیگر طی روزهای اخیر حرف هایی درباره سفر چند تن از وزیران دولت لبنان به سوریه در روزهای آینده مطرح شده است.
در همین راستا، حسین الحاج حسن وزیر صنعت نیز امروز در حاشیه جلسه هیات دولت بر اخبار مطرح شده درباره سفر قریب الوقوع خود به دمشق صحه گذاشت و تصریح کرد: به عنوان وزیر صنعت و با هدف گفت و گو در مسائل اقتصادی به سوریه خواهم رفت.


وی افزود: روابط بین لبنان و سوریه قطع نشده و همچنان جریان دارد.

به دلیل خلاء دو سال و نیمه منصب ریاست جمهوری در لبنان، سفارتخانه های لبنان در 32 پایتخت از جمله دمشق، واشنگتن، قاهره، پاریس توسط کاردار و قائم مقام سفیر اداره می شد.

بر همین اساس، «فرح بری» تاکنون به عنوان کاردار و قائم مقام سفیر در سفارت لبنان در دمشق فعالیت می کرد.
ماه گذشته و همزمان با انتصاب های جدید در وزارت امور خارجه و تغییرات صورت گرفته درباره سفیران برخی کشورها سخنانی درباره تعیین «سعد زخیا» به عنوان سفیر جدید لبنان در سوریه مطرح شد.

روزنامه «الاخبار» چندی پیش در این باره نوشته بود که «سعد الحریری» نخست وزیر و جبران باسیل وزیر خارجه بر سر انتخاب زخیا به عنوان سفیر لبنان در دمشق به توافق رسیده اند و وی مسئولیت پیگیری امور پناهجویان را به صورت جدی بر عهده خواهد داشت.
در عین حال برخی سایت های خبری نیز ضمن اعلام بازگشت فرح بری از سوریه به لبنان افزودند که وی به عنوان مدیرکل امور مهاجران در وزارت خارجه منصوب شده است.

تعیین سفیر لبنان در دمشق در شرایط کنونی گام مهمی در جهت گسترش مناسبات با سوریه به شمار می آید و فضا را برای همکاری بین دو طرف فراهم می سازد.

به دنبال بحران در سوریه دولت لبنان با اعلام سیاست خویشتنداری، تلاش کرد تا نوعی بی طرفی را در قبال تحولات آن کشور در پیش بگیرد. برخی گروه ها در لبنان مخالف از سرگیری مناسبات بین دولت لبنان و سوریه هستند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 695640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =