ایسنا به نقل از عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت گزارش داد:وزارت صنعت، معدن و تجارت با ساماندهی واردات این محصول از تکرار مجدد ماجراهایی چون واردات خودرو با ارز دارو پیشگیری کند.

امیرحسن کاکایی افزود: در سال ۱۳۹۱ شاهد بودیم که به دلیل ضعف نظارت سازمانهای مسئول در دولت دهم، برخی واردکنندگان خودرو در بحبوحه مشکلات داخلی و خارجی، ارز اختصاص یافته به دارو را صرف واردات خودرو کردند و به دنبال آن واردات این محصول افزایش یافت.

وی با بیان اینکه در سال جاری نیز این موضوع در حال تکرار بوده و واردات خودرو افزایش شدیدی داشته و ارز زیادی برای واردات این محصول از کشور خارج شده است، خاطرنشان کرد: این درست نیست ارز ناشی از فروش نفت به عنوان منابع ملی صرف واردات کالاهای لوکس و مصرفی همچون خودرو شود.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: این وضعیت در حالی است که منابع کشور و ارز ناشی از فروش نفت باید صرف تقویت و توسعه اقتصاد ملی و صنایع داخلی و در نتیجه توسعه اشتغال و کاهش نابرابری‌های اجتماعی شود نه اینکه با افزایش واردات خودرو نابرابری‌های اجتماعی تشدید شود.

وی افزود: در این شرایط وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی صنعت و تجارت کشور باید دقت کند که ادامه روند فعلی در واردات خودرو باعث می‌شود نرخ ارز و تورم افزایش یافته و فشار آن به اقشار کم درآمد و آسیب‌پذیر وارد شود.
کاکایی با بیان اینکه ما مخالف تجارت و سود واردکنندگان خودرو نیستیم، تصریح کرد: اما کسب سود از سوی واردکنندگان خودرو نباید به بهای آسیب دیدن جامعه، تضعیف اقتصاد ملی، افزایش نرخ تورم و نرخ ارز تمام شود.

در سه ماهه نخست امسال واردت خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشته است. این افزایش در چهار ماهه نخست امسال به ۴۳ درصد رسید. افزایش شدید واردات خودرو موجب شد وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات، ثبت سفارش واردات این محصولات را برای مدتی متوقف کند.

به دنبال اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت اما برخی واردکنندگان خودرو سعی کردند از این نمد کلاهی برای خود ببافند و عنوان کردند که توقف ثبت سفارش واردات خودرو باعث کاهش عرضه و به دنبال آن افزایش قیمت‌ها خواهد شد.
با این حال فعالان بازار خودروهای وارداتی از ثبات در این بازار خبر داده و می‌گویند به طور طبیعی با توجه به رشد شدید واردات و در نتیجه افزایش عرضه، نه تنها افزایشی در نرخ خودروهای وارداتی نخواهیم داشت بلکه کاهش قیمت‌ها نیز محتمل خواهد بود.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 696310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ناشناس IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    20 0
    20 سال پیش باید واردات آزاد می شد مطمئنا الان خودروهای داخلی وضعیت بهتری داشتند تا رقابت نباشه هیچ تغییری بوجود نمی یاد. این همه سال به بهانه تولید ملی ، با جون و روان مردم بازی کردند . اینهمه سرطان و سکته که در اثر هوای آلوده ناشی از همین ماشین ها نصیبمان شد.
    • بی نام RO ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
      5 0
      ماشین معمولی زیاد ارز از کشور خارج نمی کنه فوقش 30 تا 50 هزار دلار اون پورشه و مازراتی هستند که نزدیک به میلیون دلار ارز از کشور خارج می کنه درست مثل دولت دهم که با پول دارو پورشه و مازراتی اوردند
    • کریم A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
      3 0
      هیچ کدوم از اینا دلشون به حال مردم نسوخته همین روحانی هم با این سیاست هایی که به نظر میرسه میخواد انجام بده مشابه سیاست های دوره دوم احمدی نژاده چون کلا اول شایعه میکنن بعد انجام میدن هی دارن میگن باید قیمت دلار افزایش پیدا کنه ممنوع کردن واردات خودرو توسط اقای نعمت زاده که میخواد با افزایش شدید قیمت یه یادگاری از خودش بذاره و مثل اینکه حالا حالاها سایت رو باز نخواهند کرد این یکی دیگه شایعه نیست انجام دادن تصحیح الگوی مصرف و افزایش قیمت اب و برق افزایش قیمت بنزین کوتاه اومدن از مهار تورم یعنی منتظر تورم هفتاد هشتاد درصدی باشید اینا شایعاتی هست که تو تمام خبرگزاری ها هست اول شایعه میکنن بعد انجام میدن بیست ساله همین بساطه خبرانلاین چاپ کن خواهشا
  • عطا A1 ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    12 0
    کجای اقتصاد ما درست است که واردات و یا صادرات خودرو درست باشد . اختلاف طبقاتی هم که بیداد میکند
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    12 0
    افزایش ورود خودرو واقعی و با کیفیت ، ولی دو تا سه برابر قیمت جهانی
    • بی نام RO ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
      10 0
      اقای دکتر کاکایی استاد من پس چرا خودت سوار اسپورتیج میشی و همسر و فرندانت سوار سانتافه،اگر واردات ماشین بده و ارز خارج میشه چرا شما خریدید
  • بی نام IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    10 0
    بیچاره قشر کم درآمد که گاری سازان داخلی به گروگان گرفته شده اند
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    9 1
    این سواری های بالای ۳۰۰۰هزار سی سی با قیمت های نجومی از کجا وارد میشوند
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    5 1
    بنده خودم ندارم ولی به نظرم عادلانه نیست.
  • بی نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    10 0
    کدوم ماشین خارجی را سراغ دارید که قیمتش 2 تا 3 برابر قیمت اونطرفش نباشه؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    1 4
    فقط پراید رو ععشق است
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    14 3
    یک برنامه در تلویزیون دیدم، دلم برای ان جوان طراح خودرو و طراح صنعتی سوخت که تمام دنیا دنبالش بودند بجز مدیران داخل کشور خودمان...البته به این نتیجه رسیدم که ژن خوب خیلی تاثیر دارد
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    0 12
    این خودروها و هواپیماها بخشی از میوه های تاسفبار برجام هستند .
    • بی نام RO ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
      5 0
      اگر این هواپیما و خودرو ساخت چین و روسیه باشند هم همین حرف را میزنی؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    0 5
    خوب بالاخره در زمینه وارادت خودرو به خودکفایی رسیدیم
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    1 0
    ممکنه خیلیا انتقاد کنن ولی به نظر من بسیار خبر خوبیه چون حداقل سطح ایمنی میره بالا
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    2 1
    آقا فقط پراید، پرایدددددددددددددد
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    0 2
    داداش قیمت های خودروهای خارجی اونقدر هست که قیمت پراید ده ملیو ن هم گرونتر بشه باز مردمم پراید سوار شن
  • بی نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    7 0
    نگران چی هستین مردم ما لیاقت سوار شدن بهتر ماشین ها رو دارن
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    4 0
    مردم ما؟ بنظرت چند درصد توانایی پرداخت ماشین بالای 80 میلیون را دارند؟
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    5 0
    لیاقت بهترین ها یا لیاقت گران ترین ها
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    0 2
    مگر با این قیمت خودروی وارداتی چند درصد مردم توان خرید این خودرو ها را دارند .در ضمن مقدار ارزی که از کشور خارج میشه را به او اضافه کنید .
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    1 0
    وارادات خودرو خوبه ولی به شرطی که باعث ایجاد رقابت در محصولات داخلی و بالا بردن کیفیت اون بشه ولی نه وارداتی که شاکل خودروهای لوکس و با قیمت های آنچنانی بشه که عمدتا قشر مرفه توان خرید اون را دارند.
  • بی نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    6 0
    انشالله با واردات بیشتر یه کاری کنن خودوسازان ما به خودشون بیان
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    4 0
    پارسال پسرخاله عزیزم با پراید با 60کیلومتر سرعت به دلیل لغزندگی جاده چپ کرد و جانش رو از دست داد اونم دور روز مونده به عروسی دخترش و به گفته پلیس و .... اگر سقف ماشین یه کم محکم تر بود ضربه به سر نمیخورد الان زنده بود.ماشین هیچی نشده فقط سقف اومده رو سرش اما همین سه هفته پیش یکی از دوستام که خودش هم میگفت سرعتش146تا بوده با یه وانت که از فرعی وارد جاده شده شاخ به شاخ خوردن فقط ماشین خودش که قوطی کبریت شده هم خودش و هم زن و بچه ش سالم سالمن فقط راننده وانت جونش رو از دست داده نتیجه اینکه وقتی ماشینی 12ایربگ داشته باشه معلوم که زنده می مونه یا ماشین ساخت ما که دوتا ایربگ که داره اونهایم عمل نمیکنن
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    0 4
    ماشین 12ایربگه قیمتش 160میلیون هست .شما دارین با پراید 20میلیونی مقایسش میکنی.همین الانم تو مناطق ازاد خودرو روز دنیا زیر 60میلیون نیست .
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    3 0
    در آلمان بهترین ماشینها تولید داخل وکم کیفیتها وارداتی هستند.در ایران بر عکس.من که هرچی فکر میکنم چی کمتر داریم به جایی نمیرسم.
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    1 0
    چیزی کمتر دریم به نام قدمت خودروسازی، تنبلی عمومی مردم از جمله خود من و شما. کشورهای تاریخی و نفت خیز و ... آدم هایی تنبل پرورش میدن که همه چی میخایم ولی با تنبلی. برای همدیگه هم ژست روشن فکری می گیریم ولی خودمون جزو معضلیم
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    5 0
    بعد این دولتی ها از مردم می خواهند که بنزین کمتری مصرف کنند یا انتظار بیهوده دارند که مردم با نیاوردن خودرویشان به خیابانها از آلودگی زیست محیطی حلو گیری کنند
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    4 0
    خودروهای وارداتی سوخت کمتری مصرف میکنن تا خودروهای ایرانی
  • بی نام IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    4 0
    این نشانه بزرگ از بی کیفیتی ماشین های داخلی است
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    1 0
    ملت خودشون رو به قرض می سپارن برای اینکه چیز خوب سوار بشن و برای خانواده ایمنی به همراه داشته باشن
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    2 0
    خودرو سازي در ايران جز زيان هاي مالي و جاني تاكنون براي ما نداشته است و كماكان عده اي تلاش دارند كه اين صنعت يكه تاز بازار باشد چرا ؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    3 0
    واردات ماشین از واردات چوب بستنی و سنگ پا بهتر نیست؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    4 0
    چرا تا حس میکنید بازار خودروسازان داخلی دارد تهدید میشود دست به شانتاژ خبری میزنید؟
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    4 0
    صنعت خودرو داخلی اگر هنری داشت طی این چند دهه نشان میداد
  • بی نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    4 0
    سوارشدن خودرو مناسب و ایمن حق مردم است
  • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۱
    6 0
    جناب کاکایی شعارهای شیک و مد روز «حمایت از تولید داخل» و «خودکفایی» و «اشتغال زایی» و «برابری اجتماعی» ... که فرمودید، درسته در تئوری قشنگ و باکلاس هستند، اما 40 سال حمایت گلخانه‌ای از به ظاهر صنعت خودرو، جز یک سری ماشین با قیمت بسیار بالا نسبت به درآمد عمومی و با تکنولوژی 20 سال پیش که باعث قتل و نقص عضو صدها هزار نفر از هموطنان شدن، به نظر شما نتیجه دیگه‌ای داشته؟ چرا این شعار ها رو در حمایت از صنایع به باد رفته نساجی، چای، کفش و ... نمی‌فرمایید و فقط صنعت خودرو عزیز در دانه شماست؟