بعد از پایان جلسه علنی امروز مجلس در نوبت صبح، نمایندگان درمورد فضای مجلس و حال و هوای لابی‎های فشرده میان نمایندگان دولت و مجلس سخن گفتند.

به گزارش خبرآنلاين، بررسی صلاحيت کابینه دوازدهم در دستور کار امروز مجلس بود. فضای صحن علني آرام نبود و دائما نمایندگان در میان صندلی ها در رفت و آمد بودند. این رفت و آمدها آنچنان شدت گرفت که رئیس مجلس مجبور شد چندين بار به نمايندگان تذکر دهد.

با پایان یافتن جلسه علنی در نوبت صبح، اینکه فضای مجلس نسبت به روزهای قبل چه تغییری کرده و اینکه چقدر اقبال عمومي نمايندگان به کابینه دوازدهم بيشتر شده است، از مهمترین سوالاتی بود که نمایندگان به آن پاسخ می دادند.

رحمانی فضلی قطعا رأی می‏‎آورد

قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان با بیان اینکه فضای صحن مجلس و اظهارات حاشيه‎اي نمايندگان به سود کابینه دوازدهم است به خبرآنلاین، گفت: آنچه در صحن شاهد بودیم فضای مثبتی به سود کابینه بود و به نظر می رسد اکثریت مجلس همسو با دولت عمل کنند.

او در پاسخ به این سوال که آیا این احتمال وجود دارد که همه کابینه رای اعتماد بگیرند گفت: شاید به جز دو یا سه نفر، اکثریت وزرا رای اعتماد بیاورند.

عثمانی در خصوص شلوغی صحن و گعده های مختلف در صحن علنی نیز گفت: در این نوع جلسات معمولا چنین بحث هایی نیز مطرح می شود و اغلب طرفین از موافق و مخالف تلاش می کنند تا یکدیگر را قانع کنند.

او با اشاره به اينکه شلوغ ترین صندلی جلسه صبح امروز مجلس صندلی وزیر پیشنهادی کشور بود، گفت: وزیر کشور دامنه اختیاراتش زیاد است.  از این جهت معمولا اطراف ایشان افراد زیادی جمع می شوند. اما باید بگویم فضاي مجلس نسبت به او مساعد است و به نظر می رسد آقای رحمانی فضلی یکی از وزرایی است که قطعا رای خواهد آورد.

نماینده بوکان درباره لابی‎های حاشيه اي در صحن مجلس نیز گفت: لابی ها تنها به صحن ختم نمی شود و قبل از آن نیز بوده است اما قالب لابی ها برای همسویی بیشتر با دولت است و نه عکس آن.

به گفته وي، فراکسیون امید قرار است روز آخر بررسي صلاحيت وزرا، بیانیه ای در مورد کابینه منتشر کرده و رای فراکسیونی در گدان ها بريزد.

فضای مجلس همراه با کابینه است

غلامرضا تاجگردون رئیس کمیسیون برنامه و بودجه نیز در ارزیابی فضای مجلس به خبرآنلاین گفت: تا به این ساعت به نظر می رسد فضای مجلس نسبت به کابینه دوازدهم مساعد باشد و تقریبا می توان گفت فضای خوبی است.

او در مورد تصمیم های فراکسیونی نیز گفت: هنوز فراکسیون ها به یک تصمیم مشترک درمورد کابینه نرسیده اند. اما دو فراکسیون درباره یکی دو وزیر بحث دارند، اما فکر می کنم نهایتا برآیند این صحبت ها راي به تمامي وزراي پيشنهادي باشد.

تاجگردون درمورد حرف و حدیث هایی که نسبت به وزرا وجود دارد، گفت: حرف و حدیث هایی در مورد برخي وزرا در فضای مجازی مطرح می شود. اما این مسائل در صحن وجود ندارد. در واقع صحبت هایی که درمورد وزرایی مانند آقايان بطحایی و جهرمی و ... در فضای مجازی مطرح می شود، در صحن مجلس موضوعيت ندارد.

دلیل همهمه هماهنگی برای موافق و مخالف بود

محمدرضا تابش نائب رئیس فراکسیون امید هم در خصوص فضای مجلس نسبت به کابینه دوازدهم به خبرآنلاين گفت: فضای مجلس فضایی مساعد به سود کابینه دوازدهم است و به نظر می رسد اکثریت وزرا در نهایت رای اعتماد بگیرند.

به گفته وي، برای آنکه یک وزیر رای نیاورد، باید حداقل دو فراکسیون با او مخالف باشند. اما در حال حاضر می بینیم که هیچ وزیری وجود ندارد که دو فراکسیون به صورت مشترک نظر منفی نسبت به او داشته باشند. بنابراین فکر می کنم اکثریت کابینه رای مثبت مجلس را به دست بیاورند.

او درمورد گعده‌های میان نمایندگان در حاشيه جلسه امروز مجلس نیز که در چند مورد او خودش محور اين لابي‎ها بود، گفت: در هر فراکسیونی از سوی هیات رئیسه مجلس، یک نفر موظف شده بود تا بر قرعه کشی ها و صحبت کردن موافقان و مخالفان نظارت داشته باشد. از سوی فراکسیون امید نيز این وظیفه به من محول شد. اکثر گعده ها از این منظر بود و همه در تلاش بودند تا در این زمینه هماهنگی هایی ایجاد کنند. 

27216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 697571

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۴
    0 0
    معلوم همه رای اعتماد میگبرن نیاز به این همه تبلیغات نیست