مجید نصیرپور

این روزها در مورد حجاب در کشور و راههای کنترل آن در کشور بحث های زیادی می شود؛ از یک طرف مطرح می شود که باید با کسانی که حجاب مناسبی ندارند برخورد انتظامی شود و از طرف دیگر افرادی مانند رئیس جمهور معتقدند که نباید با افراد در خیابان ها به دلیل نوع پوششان برخورد کرد. نکته ای که اول از همه باید به آن اشاره کنم این است که مقوله عفاف و حجاب دو موضوع متفاوت هستند. این مسئله اشتباه است که بگوییم که کسی که حجاب کامل ندارد، عفاف هم ندارد. حجاب موضوعی است که محصول تفکرات فرهنگی یک جامعه است و اینکه حجاب فردی خوب باشد یا بد، به ریشه های فرهنگی و تربیتی افراد بر می گردد و بنابراین نمی توان خیلی زود اینطور نتیجه گرفت که عفاف با حجاب رابطه مستقیمی دارد.

نمی توان این موضوع را انکارد کرد که در حال حاضر وضعیت پوشش در جامعه ساماندهی مناسبی نشده است همچنین مدل لباس دختران و پسران برگرفته از ماهواره است که هر سال با یک مدل و رنگ متفاوت معرفی می‌شود.

وضع کنونی جامعه از حیث حجاب متاثر از چند عامل است. در قدم اول کم کاری ارگان های فرهنگی در ارائه فرهنگ مناسب در موقعیت های خاص. ارتباط مردم با رسانه های خارج از قبیل ماهواره و اینترنت که مساله الگوبرداری را رواج داده و بی توجهی به نیازهای درونی و اجتماعی جوانان در عرصه ارائه فرهنگ و در آخر مساله ای که به طور غیرمستقیم در این امر دخیل است. ازدواج جوانان است که به دلیل تامین نبودن مسکن و اشتغال به تعویق می افتد. اینها مسائلی است که مستقیم و غیرمستقیم در حجاب و عفاف جامعه موثر است.

از سوی دیگر بخشی از وضعیت حجاب دختران که در جامعه به وجود آمده است مربوط به لباس‌های موجود در بازار و بخش دیگر متأثر از نگاه خود افراد به پوشش است؛  این وضعیت موجب شده است که جوانان به مدل‌های غربی روی آورند از این رو عمده لباس‌هایی که مد می‌شود وارداتی است و همین امر برای خانواده و جامعه نگرانی به وجود آورده است.
از سوی دیگر باید گفت که جامعه امروز ما به لحاظ ظاهری مطابق با استانداردهای ارزشی نیست و از آن فاصله دارد اما به لحاظ سطح عفاف جامعه در معرض تهدید نیست؛ وضعیت عفت دختران با توجه به اینکه دختران ایرانی با غیرت هستند در وضعیت خوبی قرار دارد.

جامعه ما باید از نظر فرهنگی و اجتماعی مورد توجه قرار گیرد، این توجه به عنوان یک ضرورت شناخته می‌شود، اگر در این زمینه بی‌دقتی شود و از مرز قابل قبول حجاب بگذریم بر ارزش‌های فرهنگی و دینی تأثیر منفی خواهد گذاشت تا جایی که برای خانواده و نسل‌های بعدی دردسرساز خواهد شد.

شاید خیلی ها معتقد باشند که بهتر است با بدحجابان برخورد انتظامی صورت بگیرد اما باید گفت که ممکن است با این برخوردها کمی وضع ظاهری اصلاح شود اما درمان اساسی نیست و باید اعتقاد به پوشش در وجود مردم ریشه دوانده باشد. اما به هرحال از این نکته هم نباید صرف نظر کرد که این موضوع چیزی را از مسئولیت های دولت کم نمی کند و باید با تشکیل ستاد مخصوصی مسئولیت ها را تقسیم بندی کرد و با مشخص کردن اعتبارات این حوزه، کار را بهتر پیش برد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 69870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =