ایرنا نوشت: 'بوریس جانسون' وزیر خارجه انگلیس در اقدامی کم‌سابقه از واکنش رئیس‌جمهوری آمریکا در رابطه با حادثه 'شارلوتزویل' انتقاد و تأکید کرد که دونالد ترامپ بایستی مانند انگلیس، میان گروه‌های راست افراطی و فاشیستی تفاوت قائل شود.

بوریس جانسون روز جمعه در گفت‌وگو با شبکه رادیویی بی.بی.سی 4 گفت: 'به نظر من ترامپ اشتباه کرد. جای تأسف است که او مانند ما (انگلیس) قادر نبود تا میان گروه‌های فاشیستی و ضد فاشیستی، نازی‌ها و غیر نازی‌ها تفاوت قائل شود.'
پیش‌ از این 'ترزا می' نخست‌وزیر انگلیس نیز طی اظهاراتی، اقدام گروه‌های راست افراطی را پس از حادثه 'شارلوتزویل' در ایالات ویرجینیا آمریکا محکوم کرد، اما اسمی از دونالد ترامپ به میان نیاورده بود.

اظهارات وزیر خارجه انگلیس در بحبوحه تشدید انتقادها از ترامپ حتی از سوی هم‌حزبی‌های جمهوریخواه او مطرح‌شده است.
این انتقادها به دنبال زیر گرفتن جمعیت با یک خودرو توسط یک مهاجم مظنون به گرایشات ناسیونالیستی در «شارلوتزویل» ایالت ویرجینیا مطرح شد که یک کشته و تعدادی زخمی بر جای گذاشت.

ترامپ، ناسیونالیست های برتری طلب و مخالفان آنها را در تظاهرات گسترده در شارلوتویل مقصر دانسته است.
تاکنون شماری از مدیران شورای صنعتی ترامپ استعفا کرده اند. این شورا متشکل از مجموعه ای از مدیران اجرایی ارشدی هستند که در بخش صنعتی به ترامپ مشاوره می دهند.

بوریس جانسون همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود در رابطه با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، خاطرنشان ساخت که این کشور به تعهدات مالی‌اش برای خروج از اتحادیه اروپا متعهد خواهد بود.
وی بیان داشت: 'برخی صورتحساب‌هایی را که من در رابطه با برگزیت دیده‌ایم بسیار سنگین است؛ اما ما به تعهدات خود پایبند هستیم. '

جانسون بابیان اینکه 'انگلیس کشوری قانون‌مدار است و صورتحسابش را می‌پردازد' افزود: 'طی سال‌های گذشته ما صدها میلیارد پوند به اتحادیه اروپا پرداخت کرده‌ایم.'

وزیر خارجه انگلیس ادامه داد: 'من ادعا نمی‌کنم که صورتحساب پیشنهادی میشل بارنیه (مذاکره‌کننده ارشد برگزیت از سوی کمیسیون اروپا) را قبول دارم؛ اما باید به تعهدات خود در چارچوب عضویت در اتحادیه اروپا پایبند باشیم.'

بوریس جانسون پیشتر طی اظهاراتی جنجالی در مجلس عوام در پاسخ به سوال نماینده‌ای که پرسید 'اگر اتحادیه اروپا صورتحساب سنگینی را در رابطه با برگزیت ارائه دهد، آیا این کشور حاضر است بگوید «بروید پی کارتان» گفت: صورتحسابی که من دیده‌ام غیرمنصفانه است ... به نظر من 'بروید پی کارتان' مناسب‌ترین واژه برای بیان این مساله است.

این اظهارات خشم برخی مقامات اروپایی را برانگیخت و در همین رابطه میشل بارنیه تأکید کرد که انگلیس بایستی هرچه سریع‌تر موضع خود را نسبت به درخواست‌های اتحادیه اروپا به‌ویژه هزینه برگزیت مشخص کند.

بوریس جانسون، در گفت‌وگو با شبکه بی.بی.سی در پاسخ به سئوالی در رابطه با اظهارات قبلی خود در مجلس عوام بیان داشت: 'از من در رابطه با صورتحساب سنگینی، معادل 100 میلیارد یورو سئوال شد و من گفتم که چنین ارقامی را قبول ندارم.'
دور سوم مذاکرات برگزیت قرار است 28 ماه جاری میلادی (آگوست) در بروکسل برگزار شود و این در حالی است که مذاکره‌کنندگان انگلیسی نسبت به پیشرفت در این دور از گفت‌وگوها بدبین هستند.

مذاکرات ماه جولای گذشته میان اتحادیه اروپا و انگلیس، در حالی به پایان رسید که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دو طرف بر سر نیمی از موضوعات با یکدیگر اختلاف‌نظر داشتند.

روزنامه دیلی تلگراف اخیرا در گزارشی با اشاره به اینکه 'میشل بارنیه' بایستی قادر باشد تا در ماه اکتبر آینده، گزارشی را در رابطه با پیشرفت های صورت گرفته در خصوص مذاکرات برگزیت به شورای اروپا ارائه دهد نوشت: مذاکره کنندگان انگلیسی و اروپایی توافق کرده اند تا روند گفت وگوها را از طریق برگزاری جلسات به صورت دو هفته یک بار سرعت بخشند.

وضعیت حقوق شهروندان اروپایی ساکن انگلیس، هزینه خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و بحث مرزبندی دو ایرلند پس از برگزیت ازجمله محورهای اصلی مذاکرات برگزیت به شمار می‌رود.

اکثر مردم انگلیس در همه پرسی سال گذشته به خروج کشورشان از اتحادیه اروپا رای دادند. به دنبال آن ترزا می در ماه مارس گذشته در نامه ای به دونالد توسک رئیس شورای اروپا تمایل کشورش به خروج از اتحادیه اروپا را اعلام کرد.
دو طرف دو سال فرصت خواهند داشت تا بر سر جزئیات روابط آینده شان پیش از خروج رسمی انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه مارس 2019 توافق کنند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 700853

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =