جهان‌نما بلاتکلیف پس از ۱۱ سال/ شهرداری اصفهان به وعده‌هایش عمل نکرد

روزنامه وقایع اتفاقیه نوشت: هفته گذشته جمعی از کسبه و سرمایه‌گذاران ارگ جهان‌نما در اعتراض به اقدامات شهرداری اصفهان و خلف‌وعده‌های 10 ساله در قبال ارگ جهان‌نما، مقابل اتاق شهردار اصفهان تجمع کردند.

برج جهان‌نماي اصفهان که با ارتفاع 50 متر حدود 17 سال پيش در فاصله 700 متري و در منظر ميدان تاريخي فرهنگي ثبت جهاني‌شده نقش جهان ساخته شد، از همان ابتدا مخالفت ميراث‌دوستان و کارشناسان سازمان يونسکو را به دنبال داشت. ساخت اين برج 14 طبقه موجب شد تا موضوع قرارگرفتن ميدان نقش جهان در فهرست «ميراث در خطر» يونسکو برای نخستين‌بار در سال 80 مطرح شود. کارشناسان يونسکو در بازديد از وضع آثار ثبت جهاني‌شده ايران به‌ويژه ميدان نقش‌جهان و برج جهان‌نما، علت مخالفت خود با اين سازه را مخدوش‌شدن حريم منظري ميدان ثبت جهاني‌شده نقش جهان اصفهان به‌دليل ارتفاع بلند برج جهان‌نما اعلام کردند و با بيان اينکه ميدان نقش جهان را نمي‌توان منفرد و مجزا از اطراف آن در نظر گرفت، خواستار تعديل ارتفاع آن شدند. ارگ جهان‌نماي اصفهان سازه‌اي است با الهام از معماري دوره سلجوقي که درست رو‌به‌روي شهرداري مرکزي اصفهان و با اندکي خطا روي پايه‌هاي يک ارگ قديمي به همين نام بنا شده است. براي ساخت اين پروژه تجاري، شهرداري اصفهان در سال 1375 اقدام به تخريب بافت تاريخي حوالي ميدان امام حسين (دروازه دولت)، کارگاه‌هاي نقره‌کوبي و نقره‌سازي و به‌ويژه کاروانسراي تحديد که در فهرست آثار ملي ثبت شده بود، کرد. در سال 1380 براي نخستين‌بار قرار‌گيري اين پروژه در حريم بصري ميدان نقش جهان توسط يونسکو مطرح شد و خطر حذف ميدان نقش جهان از فهرست ميراث جهاني کار را به جايي رساند که رئيس‌جمهوري وقت در رابطه با آن شخصا وارد عمل شد. درنهايت در سال‌هاي 1384 تا 1389 طبقات بالايي اين برج اداري- تجاري تخريب شد اما از آن تاريخ، اين پروژه با آنکه هنوز تکميل نشده اما در حال کار است. گرچه در رابطه با اين پروژه و اقدامات غيرقانوني شهرداري صحبت‌هاي زيادي مطرح مي‌شود اما چيزي که امروز چالش‌آفرين شده، عدم تحقق وعده‌هاي شهرداري اصفهان است.

ارگ جهان‌نما هنوز پايان کار ندارد

امير ايزدي، رئيس هيأت‌مديره ارگ جهان‌نما در رابطه با اين موضوع در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: 12 سال پيش هرکدام از اين کسبه به نوعي سرمايه‌اي را به سختي جمع کرده‌اند، چيزي در حدود چندصد ميليون را در ارگ عظيم جهان‌نما که قرار بود «چنين و چنان» باشد با اعتماد به آقايان «شهرداريچي» هزينه و سرمايه‌گذاري کرده‌اند. او ادامه داد: شايد باورکردني نباشد که ارگ جهان‌نما هنوز بعد از گذشت 11 سال که در آن کاربري وجود دارد و رسما افتتاح شده است، هنوز پايان کار ندارد و همين فعاليت‌هايي که در آن وجود دارد، طبق قوانين شهرداري غير‌قانوني است و بايد هرچه زودتر نسبت به تکميل نواقص آن اقدام مي‌شد. رئيس هيأت‌مديره ارگ جهان‌نما افزود: اين ساختمان حتي يک آسانسور باربر ندارد زيرا شهرداري براي کاهش هزينه‌ها از آسانسورهاي کوچک‌تر استفاده کرده است. آسانسور پانورامای ارگ کاور ندارد و هر سال زير آفتاب بخش‌هايي از آن ذوب مي‌شود. سنگ‌هاي درجه چهارم در ساخت اينجا به کار رفته است و کيفيت ساخت بسيار پاييني دارد. شهرداري با «قلدربازي و گردنکشي» تا به امروز در مقابل خواست کسبه و قانون ايستاده است و هيچ سازمان بالادستي هم نظارتي بر آن ندارد. ايزدي با اشاره به عدم مسئوليت‌پذيري شهرداري اصفهان در رابطه با اين پروژه گفت: ارگ جهان‌نما هنوز بعد از 11 سال سامانه اعلام و اطفای حريق ندارد. همين يک موضوع براي زير سؤال بردن شهرداري کافي است. اگر يک آتش‌سوزي در اين ساختمان رخ دهد، از دست هيچ‌کس کاري برنمي‌آيد و ارگ جهان‌نما تبديل به پلاسکوی دوم مي‌شود. اين اقدامات شهرداري بازي‌کردن با جان و مال مردم است که آقايان هيچ ارزشي براي آن قائل نيستند.

پرونده ارگ گم شده است

او مي‌گويد: اين پروژه 9 هزار مترمربع است و پرونده آن در شهرداري منطقه يک اصفهان گم شده است. يک سال است که دنبال پرونده اين مجموعه در شهرداري منطقه يک مي‌گرديم اما آن را به عمد گم کرده‌اند. حتي پروانه ساخت اين مجموعه را هم گم کرده‌اند. به سختي توانستيم يک کپي از آن که به نام سازمان بهسازي و نوسازي شهرداري است، پيدا کنيم. مي‌دانند در آن پرونده مي‌توان خلأها و تخلفات زيادي پيدا کرد. رئيس هيأت‌مديره ارگ جهان‌نما ادامه داد: بخش قابل‌توجهي از تأسيسات ارگ جهان‌نما هنوز تحويل و اجرا نشده است و شهرداري کاملا از آن شانه خالي مي‌کند. درحالي‌که ارگ جهان‌نما با همه اتفاقاتي که براي آن افتاد، در قلب اصفهان است و مي‌تواند بسيار رشد کند. سؤال مي‌کنم از شهرداري که شما که اين قرارداد ترکمنچاي را با کسبه بسته‌ايد، چرا آن را تکميل نمي‌کنيد، ايزدي گفت: روشنايي و برق‌کشي اين ساختمان با گذشت 11 سال از افتتاح، هنوز کامل نيست. اين ساختمان ژنراتور اضطراري ندارد. تابلوهاي برق همه اشکال دارد. فاضلاب اين ساختمان مشکل دارد. هنوز بعد از 11 سال به هيچ‌کس حتي يک برگ سند هم نداده‌اند. اگر سند را به ما بدهند، همه اين بندها در آن عنوان شده است. او با اشاره به ملاقات قديمي خود با اعضاي شوراي شهر در رابطه با ارگ جهان‌نما گفت: هشت سال پيش رفتم ديدار آقاي معين (عضو شوراي شهر اصفهان) اما حتي سرش را هم بلند نکرد. من و باقي کسبه هرگز فراموش نمي‌کنيم که داشت مي‌نوشت و ما حرف مي‌زديم و او حتي سرهم بلند نکرد که ببيند ما که حرف مي‌زنيم، چه درخواستي داريم. ما ديگر هرگز شورا نرفتيم. رئيس هيأت‌مديره ارگ جهان‌نما با اشاره به دارايي‌هاي شهرداري در ارگ جهان‌نما ادامه داد: شهرداري بخش قابل‌توجهي از واحدهاي خود را فروخته است و فقط 70 واحد ديگر در اين مجوعه دارد. هرکدام را يک ميليارد و دو ميليارد مي‌فروشند و يک ريال خرج تکميل‌کردن اين مجموعه نمي‌کنند. اين ساختمان در حال مستهلک‌شدن است و هنوز کار و کاسبي در آن نمي‌چرخد.

شهرداري ارگ جهان‌نما را نابود کرد

ايزدي ادامه داد: آقاي شهردار گفت، هتل را به يکي از سرمايه‌گذاران بزرگ کشور فروخته‌اند. يک سال منتظر بوديم بلکه با راه افتادن اين هتل، بازار جان بگيرد اما شهرداري آن‌قدر او را هم آزار داد که تصميم خود را عوض کرد و سرمايه‌اش را جاي ديگري برد. او با اشاره به خلف‌وعده‌هاي 10 ساله شهرداري و اقدامات غير‌کارشناسي شهرداري درباره اين مجموعه گفت: شهرداري بلايي سر اين مجموعه آورده است که طراح و معمار آن حتي علاقه‌اي به عبور‌کردن از کنار آن ندارد. ارگ جهان‌نما کاملا به دست شهرداري اصفهان نابود شده است. همه کسبه اين مجموعه را «شهرداريچي‌ها» به خاک سياه نشانده‌اند. رئيس هيأت‌مديره ارگ جهان‌نما گفت: اگر قرارداد کسبه با شهرداري را نشان شما بدهم، خواهيد گفت اين قرارداد را بسيار بد تنظيم کرده‌اند. شهرداري ابتدا پول را تا ريال آخر از مردم گرفت و سه ماه بعد قراردادي يکطرفه را آورد تا امضا کنيم. ايزدي ادامه داد: شهرداري در يک تاريخي به يکباره حمايت خود را از ارگ جهان‌نما قطع کرد و سعي کرد با هزار و يک شيوه، واحدهاي تجاري ارگ را به امثال ما بفروشد. شهرداري ما را بيچاره کرد. زندگي همه ما را به باد داد. شهردار وقت آقاي سقاييان‌نژاد، يک خط قرمز دور ارگ کشيد که مبادا بيش از اين به وجهه‌اش آسيب برسد، ايشان بايد جوابگو باشد. وي ادامه داد: بعد از آمدن آقاي جمالي‌نژاد، قول‌هايي به همه کسبه دادند اما ايشان هم نتوانست کاري از پيش ببرد. انگار عده‌اي در پشت پرده با حل شدن اين مشکل مخالف هستند تا از آن استفاده‌هاي سياسي کنند. خود آقاي جمالي‌نژاد مرد بسيار خوبي بود اما افراد ديگري مديريت واقعي شهرداري در دستشان است.

جهان‌نما، ابزار تخريب

رئيس هيأت‌مديره ارگ جهان‌نما افزود: جهان‌نما اگر امروز در ذهن مردم بد جا افتاده است، به اين خاطر است که يک زماني شوراي چهارم مي‌خواست براي زير سؤال‌بردن شوراي سوم از آن سوءاستفاده سياسي کند. بايد بالاخره يک نفر پيدا شود و دست از اين سياسي‌بازي‌ها بردارد و مشکلات ارگ جهان‌نما را برطرف کند. ايزدي با اشاره به اينکه طرح ارگ جهان‌نما دو بار در کشور اول شده است، گفت: هرآنچه هم در اين ارگ اتفاق افتاده است با تلاش‌هاي خود کسبه بوده است.

شهرداري هيچ حرکت مثبتي براي اين مجموعه انجام نداده است. هر روز يک بلايي سر اين مجموعه مي‌آورند. در ورودي را يک روز به بانک شهر مي‌دهند. يک روز غرفه‌هاي غير‌قانوني اضافه مي‌کنند و راه مردم را مي‌بندند و يک روز با زور باتوم، غرفه‌هاي گوشه‌وکنار را که به اين مجموعه روح داده است، جمع مي‌کنند. وي ادامه داد: هيچ مصوبه‌اي براي تخريب جهان‌نما وجود نداشت. سازه اين مجموعه زيگوراتي است و تخريب طبقات بالاي آن ممکن است براي طبقات پايين مشکل ايجاد کرده باشد اما شهرداري هيچ وقت پژوهشی علمي درباره اين موضوع انجام نداده است.

هتل 5 ‌ستاره ارگ را بنياد تعاون ناجا خريده و توان تأسيس ندارد

ايزدي ادامه داد: هتل پنج‌ستاره ارگ جهان‌نما را ناجا خريده است اما توان مالي، تخصص و حتي زيرساخت سازماني لازم را براي راه‌اندازي آن ندارد و اين هتل پنج‌ستاره به يک مخروبه تبديل شده است. شهرداري نبايد اين هتل را به بنياد تعاون مي‌فروخت. هتلي که چهار سالن سينما، دو آمفي‌تئاتر و دو استخر در کنار 150 اتاق خود در دل شهر دارد، مي‌توانست بهتر اداره شود. ايزدي با اشاره به اينکه رسانه‌هاي زيادي جرأت انعکاس بي‌قانوني‌هاي شهرداري را ندارند، گفت: خبرنگاران ايمنا (سايت خبري شهرداري اصفهان) بارها با من مصاحبه کرده‌اند اما خودشان مي‌گويند ما نمي‌توانيم صحبت‌هاي شما را بنويسيم. نفوذ رسانه‌ اجازه نمي‌دهد مردم حقيقت را بدانند. او خاطرنشان کرد: مشکلات جهان‌نما بايد يک‌بار براي هميشه حل شود. امروز با 50 نفر به شهرداري رفتيم و اگر نتيجه نگيريم، دفعه بعد با 500 نفر خواهيم رفت.

۴۲۲۳۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =