اشتباه نکنید؛ این تصاویر مربوط به بنگلادش و پاکستان و هائیتی نیستند. این عکس‌ها نمایانگر وضعیت بغرنج مردم ساکن شهر هوستون (هیوستون) ایالت تگزاس آمریکا در مواجهه با توفان بی‌سابقه هاروی و سیل ناشی از آن در چند روز اخیر هستند و به ما یادآوری می‌کنند که: «در تعامل با طبیعت مهم نیست چقدر از لحاظ علم و تکنولوژی پیشرفته و از لحاظ اقتصادی پرتوان باشی. اگر یاد نگیری فرزند طبیعت و در صلح و تعامل با آن باشی، طبیعت به تو خواهد آموخت که تقابل با طبیعت محکوم به شکست است و تو هیچ‌گاه نخواهی توانست فرمانده طبیعت باشی.»

سامانه‌های پیچیده طبیعی-انسانی همیشه پیچیده، متغیر، ناشناخته و غیرقابل پیش‌بینی کامل خواهند ماند. انسان عاقل و دانا می‌آموزد که توان علمی او از درک کامل مجموعه‌های پیچیده قاصر است و به عدم قطعیت‌های موجود اعتراف می‌کند. او می‌داند که نمی‌داند و از اعتراف به ندانستن واهمه‌ای ندارد چرا که خوب می‌داند ادعای دانستن کامل تنها نشانه حماقت است نه برتری و دانایی.

در مقابل، آن‌که نادان است با اعتماد به نفس پیش‌بینی و طراحی می‌کند و آن‌که نادان‌تر از اوست با اعتماد به او تصمیم می‌گیرد، می‌سازد و در طبیعت دخل و تصرف می‌کند و زندگی و سرنوشت هزاران موجود بی‌گناه را از سر حماقتش به خطر می‌اندازد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 701832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =