ایرنا نوشت: دبیر کل سازمان ملل اجرای کامل معاهده منع کامل آزمایش های هسته ای را تنها راه پایان یافتن اینگونه آزمایش ها دانست و گفت: همه اعضای سازمان ملل به این معاهده بپیوندند.

، آنتونیو گوترش روز سه شنبه در بیانیه ای بمناسبت سالگرد مقابله با آزمایش های هسته ای بار دیگر از کشور هایی که هنوز رسما سند معاهده منع جامع آزمایش های هسته ای را امضا نکرده اند خواست تا با پیوستن به جامعه جهانی هر چه سریع تر زمینه مقابله با این گونه آزمایش ها و محو کامل سلاح های هسته ای را فراهم کنند.

دبیر کل سازمان ملل یاد آور شد در فاصله 70 سال گذشته تا کنون، بیش از 2 هزار آزمایش موشکی از سواحل جنوبی اقیانوس آرام گرفته تا آمریکای شمالی و از آسیای مرکزی تا آفریقا انجام شده که صدمات و ضایعات جبران ناپذیری به محیط زیست و اکوسیستم وارد کرده است.

گوترش تنها راه جلوگیری از این آسیب های ناشی از آزمایش های هسته ای را پیوستن دو عضو باقی مانده به این پیمان جهانی ذکر کرد و گفت گرچه کشورهای بسیاری در 20 سال گذشته بطور داوطلبانه از این گونه آزمایش ها خود داری کرده و این روال را به شکل یک هنجار غیر رسمی پذیرفته اند اما پیدایش چنین هنجاری به تنهایی کافی نیست.

وی با اشاره به ادامه آزمایش های هسته ای کره شمالی گفت این آزمایش ها نشان می دهد تازمانی که قوانین و مقررات لازم الاجرای جهانی در این رابطه شکل نگرفته باشد حتی نیرومند ترین هنجارهای پذیرفته شده برای جلوگیری از ادامه این آزمایش ها کافی نخواهد بود.

دبیر کل سازمان ملل به قطعنامه سال گذشته شورای امنیت سازمان ملل در رابطه با آزمایش های هسته ای اشاره و ابراز امیدواری کرده است که این قطعنامه فضا و زمینه لازم را برای اقدامات اساسی در جهت رهایی کامل از شر سلاح های هسته ای فراهم آورده باشد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 702380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =