۰ نفر
۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۰

بابک حقی درباره برگزاری نمایشگاه «هشتگ» در گالری دنا گفت: «هشتگ‌های دروغینی که برای بالا رفتن بازدید یک پست گذاشته می‌شوند، هدف برگزاری این نمایشگاه است.»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، نمایشگاه گروهی هنر مفهومی «هشتگ» به گردآوری بابک حقی این روزها در گالری دنا میزبان علاقه‌مندان است.

در این نمایشگاه، آثار 11 هنرمند با موضوع هشتگ به تماشا گذاشته شده است

بابک حقی درباره ایده اولیه برگزاری این نمایشگاه به خبرآنلاین، گفت: «هشتگ چیزی است که امروز در فضای مجازی به خصوص اینستاگرام و توییتر درگیر آن هستیم و من بنا به حرفه عکاسی که در آن مشغول هستم در فضای مجازی فعالیت می‌کنم. اولین مسئله‌ای که باعث شد جرقه این نمایشگاه در ذهن من بخورد، این بود که خیلی از کسانی که در فضای مجازی فعال هستند از هشتگ بیشتر برای دیده شدن استفاده می‌کنند که ربطی به موضوع عکس‌شان ندارد.»

او افزود: «در واقع هشتگ وسیله‌ای است برای اینکه خود را بیشتر نشان بدهند و در چشم باشند به همین منظور از هشتگ‌هایی با ترند بالا که بی‌ربط با موضوع پست‌هایشان است استفاده می‌کنند. بعضی از افراد در فضای مجازی به دنبال دیده شده به هر قیمتی هستند و به دروغ خود واقعی‌شان را پنهان و شکل دیگری از خود را عرضه می‌کنند، برایم سوال شد که هشتگ در این میان چه جایگاهی دارد؟»

حقی ادامه داد: «پس از بررسی و تحقیقی که در این باره کردم، متوجه شدم که هشتگ خود نقش اساسی را ایفا می‌کند و پروپوزالی نوشتم و از هنرمندانی که شناخته شده بودند دعوت کردم تا آثار خود را با این محوریت خلق کنند. البته عده‌ای نپذیرفتند و تعدادی هم در میانه کار کنار کشیدند؛ به هر حال کار بسیار سختی بود و موضوعش سخت بود.»

این هنرمند درباره هماهنگی و همخوانی محصول نهایی نمایشگاه با تفکر و ایده‌ای که از قبل در ذهن خود داشت، توضیح داد: «در حد نمایشگاهی که می‌خواستیم برگزار کنیم به نظرم توانستیم به نتیجه خوبی برسیم، اما تا حد ایده‌آل فاصله داریم و تنها نیمه راه را سپری کرده‌ایم. امروز هنرمندانی که کار مفهومی می‌کنند و در حوزه هنر معاصر فعال هستند یا کم تعدادند و یا دسترسی به آن‌ها سخت است و این مسایل باعث می‌شود که به ایده آل‌ها نرسیم. به همین دلیل نمی‌توانم ادعا کنم که به نهایت رسیدیم، می‌شود بیشتر کار کرد و از هنرمندان بیشتری استفاده کرد. همچنین بحث اسپانسر هم مطرح است که ما نداشتیم و اگر هست من به آن دسترسی نداشتم.»

او گفت: «من خیلی علاقه‌مند بودم که متناسب با موضوع، نمایشگاه آنلاین‌تر باشد و آثار روی صفحه نمایشگر عرضه شود و از فضای مجازی بیشتر استفاده کنیم.»

حقی در مورد واکنش بازدیدکنندگان از نمایشگاه بیان کرد: «برایشان به شدت جذاب و تازه است، چون موضوعی است که ساعت‌ها در طول روز با آن درگیر هستند و هنرمندی هم تا به امروز به سراغ آن نرفته است. ما روی این مسئله‌ به گونه‌ای کار کردیم که کسی از این زاویه با آن روبه‌رو نشده و هشتگ را این‌طور ندیده بود. در حالیکه هشتگ جدای از این ترندهای بی‌هویت، استفاده های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... در سطح جهان هم دارد و ما بازدیدکنندگان را با این مفاهیم آشنا کردیم و خیلی از افراد هم معتقد بودند پس از نمایشگاه نگاهی تازه به این مسئله پیدا کرده‌اند و رویه خود را تغییر دادند.»

او درباره تاثیرگذاری هنر و هنرمندان بر جامعه با برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی گفت: «قصد ما تلنگر زدن بود که به چه قیمتی می‌خواهید مشهور شوید؟ چرا می‌خواهیم خود اصلی‌مان را پنهان کرده و چیز دیگری باشیم؟ چرا موضوعات عکس‌ها با هشتگ‌ها و کامنت‌ها متناقض است؟ هنرمندانی هم داریم که با این نوع استفاده از هشتگ توانسته‌اند به شهرت برسند در فضای مجازی در حالیکه هنرمندان سرشناس بدون حضور در فضای مجازی در حال فعالیت هستند و زحمت می‌کشند.»

او درباره کم توجهی به هنر معاصر در سال‌های اخیر گفت: «متاسفانه هنر معاصر امروز در گالری‌های محدودی مانند این گالری مورد توجه است و همه به سراغ هنر مدرن رفته‌اند، این تعداد کم قطعا می‌توانند جریان‌ساز باشند اما کار سختی است.»

این عکاس درباره فعالیت‌های آینده خود هم گفت: «برای امسال نمایشگاه گروهی ندارم و یک نمایشگاه عکس انفرادی با توجه به حوزه خودم که عکاسی مدرن است برگزار می‌کنم، تمایل دارم فعالیت نمایشگاه‌گردانی را در حوزه هنر معاصر ادامه دهم.»

 

57243

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 702787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =