نهاوندیان: صادرات به کشورهای همسایه پیام صلح و دوستی دارد

معاون اقتصادی رئیس جمهور گفت: رویکرد اقتصاد ایران مبتنی بر جهش صادراتی است و جایگاه ایران اقتضا می کند که برون نگر باشد.

به گزارش خبرآنلاین،محمد نهاوندیان که به مناسبت گرامیداشت هفته دولت روز پنجشنبه ۹ شهریورماه به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، در مراسم افتتاح پاکت سیمان زاهدان و توسعه ناوگان حمل و نقل سیمان منطقه طی سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع مردم استان و تبریک به افرادی که چنین ظرفیتی را در زاهدان و استان ایجاد کرده اند گفت : رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ بر تعامل سازنده با جهان تاکید داشتند که این مهم به ویژه در تقویت اقتصاد مقاومتی نقش آفرین خواهد بود و امروز در افتتاح این مجموعه می توان به خوبی توسعه فعالیت اقتصادی و اشتغال زایی را در استان مشاهده کرد.

او در ادامه با عنایت به آسیب های اجتماعی و احتمال به خطا رفتن جوانان درصورت بیکاری افزود: اشتغال موجب برون رفت  از آسیب های اجتماعی و در امان ماندن بسیاری از جوانان عزیز کشور خواهد شد و اگر فعالیتی توام با اخلاص در این جهت تدارک دیده شود علاوه بر تقویت جایگاه اقتصاد مقاومتی و توانمندسازی کشور عبارتی بزرگ محسوب می شود

نهاوندیان با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی گفت :  سیاست های اقتصاد مقاومتی با نگاه به اقتصاد درون زا ،فعال و در عین برون نگر در  تعامل و مشارکت سازنده با جهان امکان رشد و توسعه را فراهم می کند و در فضای کاملا برد برد می توان با مشارکت و دستیابی به سرمایه بسیاری از اهداف برنامه را در زمینه های اقتصادی فراهم کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور به توطئه دشمنان در ایجاد فضای تنش، بحران و چهره غیر واقعی از ایران در پروژه ایران هراسی اشاره کرد و گفت : بر خلاف خواسته دشمنان شاهد هستیم که امروز ایران با ثبات ترین و مقتدر ترین کشور در سطح منطقه بوده و به عنوان کشوری که با تمام وجود در مقابل تروریسم ایستادگی کرده است شناخته می شود و عامل ثبات و امنیت در منطقه است و فضای تعاملات گسترده و سازنده بر خلاف خواست آنان فراهم گردیده است.

وی افزود : ایران منادی صلح ،دوستی و توسعه مناسبات منطقه ای و جهانی است و فضای پسابرجام به خوبی این مسیر را هموار کرده است و دولت تدبیر و امید با تمام توان برای بهره مندی اگر ظرفیت های پیش رو گام برمی دارد که نمونه آن را می توان در مراسم افتتاح امروز و راه اندازی ایم کارخانه عظیم در تعاملات داخلی و خارجی مشاهده کرد.

پیام صلح و دوستی با صادرات

نهاوندیان به ضرورت تعامل با همسایگان به عنوان سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران هم اشاره کرد و افزود: در بخش اقتصادی، صادرات یکی از مهمترین زمینه های تعامل با همسایگان را فراهم می کند و امروز اگر سیمان از این استان به افغانستان و دیگر کشورها می رود در واقع در خود پیام صلح ، دوستی، همدلی ، تعامل و عمران را خواهد داشت.

وی با اشاره با تاثیر تعاملات پایدار در حوزه اقتصادی با کشورهای همسایه و میان افراد  در مناطق مختلف و مرزی گفت : در دولت تدبیر و امید  توسعه مشارکت منطقه ای با جدیت دنبال شده است چرا که با توسه همکاری مشترک، امنیت مشترک و پایدار هم ایجاد می شود  و این مهم  از طریق همکاری های اقتصادی قابل اجراست  که در دولت با همکاری بخش خصوصی برنامه ریزی و با جدیت دنبال شده است.

وی افزود: بسیاری از موضوعات مانند امکان حل و فصل در درون مرزها را ندارد و نمونه‌های آن را می توان در محیط زیست یا آب و .‌. ملاحظه کرد که نیازمند نگاهی دقیق و کارآمد در همکاری با کشورهای همسایه است و دولت در چهار سال گذشته توسعه و تعاملات جدی در این بخش را دنبال کرده و نمونه های آن را می توان در مورد عراق ، آذربایجان، افغانستان ،پاکستان و دیگر کشورهای دوست و همسایه مشاهده کرد و  دست دوستی و همکاری ایران در توسعه مناسبات و روابط سازنده و رو به رشد همیشه گشاده بوده است.

نهاوندیان در ادامه به  سیستان و بلوچستان به عنوان استانی با بیشترین مرز با کشورهای همسایه اشاره کرد و گفت : این استان در این زمینه و تعاملات منطقه ای هم  باید بیشترین سهم را داشته باشد و در این خصوص باید از همه ظرفیت های استان به ویژه جوانان مصمم و عزیز ان توجه کرد و آنان را با نگاه توسعه محور و بین المللی و آشنا با بانکداری جهانی، روابط بین المللی ، اقتصاد بین المللی و .‌. آموزش داد و از آنان در استان و سطح کشور بهره برداری کرد.

معاون اقتصادی رئیس جمهور همچنین به رویکرد اقتصادی کشور اشاره کرد و افزود: رویکرد ما جهش صادراتی است  و جایگاه ایران اقتضا می کند که برون نگر باشد و این استان طرفیت های ارزشمندی در جهت کمک به این رویگرد را در اختیار دارد و البته نسل جوان کشور باید با نگاه عزتمندانه،  توان ملی را  با نگاه بین المللی همراه نمایند و توسعه اقتصاد کشور را محقق سازند.

نهاوندیان تاکید کرد: این چندین بار است که به استان سیستان و بلوچستان سفر می کنم و به اینده اقتصاد استان بسیار امیدوار هستم  و دهه اینده چهره ای متفاوت را در این‌منطقه شاهد خواهیم بود و دولت هم عزم جدی برای برنامه ریزی و اجرا در این حوزه داشته است و نمونه های آن را می توان در اتصال خط راه آهن چابهار به مناطق شمالی، جهش اکتشافات معدنی در منطقه با دستور ریاست محترم جمهور ، آب رسانی و حل مشکلات این بخش، توسعه گازرسانی به عنوان ‌سوخت پاک و بسیاری از طرح های مهم صنعتی، کشاورزی و اقتصادی که اقتصاد استان را شکوفا خواهد کرد.

نگاه برد-برد در جهان

او همچنین گفت: در افتتاح این کارخانه شاهد اهتمام جهادی در بهره‌گیری سریع از فرصت برجام به منظور استفاده از فناوری و تکنولوژی پیشرفته جهانی هستیم.

معاون اقتصادی رییس جمهور با بیان اینکه دغدغه همه ما موضوع آسیب‌های اجتماعی در جامعه است و می‌دانیم که ریشه بسیاری از نابسامانی‌ها در مشکلات اقتصادی و بیکاری نهفته است،عنوان کرد: اگر کسی با نیت الهی زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند، این کار یکی از بهترین عبادت‌ها در پیشگاه الهی محسوب می‌شود.

او افزود:کسانی در گذشته تصور می‌کردند که اگر کسی نگاه به بیرون داشته باشد، این نگاه ممکن است به بیگانه‌گرایی بینجامد اما سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نشان داد که در عین درون‌گرایی می‌توان برون‌گرا هم بود.

نهاوندیان یادآورشد: امروز اجازه ندادیم که چشم خود را از افق‌های جهانی برداریم، اما در عین حال زایندگی را متکی بر توان و استعداد داخلی خود می‌دانیم. لذا باید از فرصت بازار، فناوری و سرمایه‌گذاری، نهایت استفاده را بر نگاه برد - برد ببریم و در این راستا اگر کسی بخواهد خودخواهانه قدم بردارد، تنها خواهد ماند.

او تاکید کرد: بدخواهان ایران که می‌خواستند تصویرسازی منفی و همراه با نگرانی برای ایران داشته باشند به دنبال رویکرد مثبت و فعال کشور در دولت تدبیر و امید، ناکام ماندند. امروز دیگر هیچ‌کس در دنیا ایران را به عنوان کشور ایجادکننده رعب و وحشت در منطقه نمی‌شناسد، بلکه به عنوان قوی‌ترین نیرو و پناهگاه ملت‌ها در مقابل تروریسم منطقه‌ای محسوب می‌کند.

معاون اقتصادی رییس جمهور متذکر شد:سیمانی که در استان سیستان و بلوچستان تولید شده و به افغانستان صادر می‌شود با خود پیام توسعه و آبادانی این کشور را به همراه دارد.

به گفته وی توسعه مشترک را به نفع دو طرف و همه ملت‌ها می‌دانیم و معتقدیم با توسعه مشترک امنیت مشترک هم فراهم می‌شود و بر این باور هستیم که امنیت مرزها از طریق اجرای پروژه‌های مشترک می‌تواند هر چه بهتر تأمین شود.

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =