۰ نفر
۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۲۳
 زنجان قطار زنجان- حومه هنوز روی کاغذ

روزنامه همشهری زنجان نوشت: اواخر مرداد مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب علاوه بر اعلام نبود منابع مالی برای پرداخت مطالبات پیمانکار پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان ـ قزوین، گفته بود «اگر مسافر تأمین شود؛ قطار حومه‌ای در خطوط شمال‌غرب راه‌اندازی می‌کنیم». وی یکی از سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی را ایجاد قطارهای حومه‌ای یا بین‌ شهری بیان کرده و اعتقاد دارد می‌توان از این طریق ضمن کاهش سوخت، به کاهش بار ترافیکی در جاده‌ها و کاهش خطر تصادف‌ها کمک کرد.

«علی خدایی»  با اشاره به این‌که قطارهای حومه‌ای بین شهرها مسافران را جابه‌جا می‌کنند، می‌گوید: این شهرها شامل شهرهای داخل و خارج از استان است.
وی می‌گوید: اغلب استان‌هایی که با راه‌آهن ارتباط دارند به سمت بهره‌گیری از این نوع قطارها رفته‌اند و در زنجان نیز روزانه 2 قطار رفت و برگشت بین قزوین تا تهران با هزینه 3 هزار تومان برای مسافران برقرار شده است.
وی ادامه می‌دهد: حمایت مسئولان شهری از راه‌اندازی این قطارها بسیار مهم است به تعبیری از آنجایی که قطارهای مسافری به بخش خصوصی واگذار شده است باید هزینه‌های مورد نیاز آن تأمین شود و برای بخش خصوصی به صرفه باشد. در نتیجه باید مسئولان تامین حداقلی مسافران را بر عهده بگیرند و اگر مسافران کمتر شدند از حمایت‌های مالی خود برای شرکت مربوطه استفاده کنند.
برای راه‌اندازی قطار حومه در استان اعلام آمادگی شده است، مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب پس از بیان این مطلب اضافه می‌کند: اگر مساعدت‌های لازم از سوی مسئولان استان صورت گیرد زیرساخت‌های لازم برای ارائه این خدمات مهیاست و نیازی به خطوط جدید نداریم. این قطارها با زمان مشخص بسته به تعداد مسافران در زنجان با گستره بیشتری عملیاتی می‌شود.
خدایی با اشاره به این‌که امکان رفت و آمدها بین سلطانیه به زنجان و برعکس، زنجان به میانه و برعکس با حمایت مسئولان وجود دارد، اظهار می‌کند: فرمانداری‌ها و شهرداری‌ها در شهرستان‌ها و مسئولان استانداری و در قالب تبلیغات در بیلبوردهای شهر، ترغیب مراکز دانشگاهی و ارائه آمار مسافران برای رفت و آمد می‌توانند راه‌اندازی قطاره حومه را سرعت ببخشند و مسلما شهروندان نیز از این مورد استقبال خواهند کرد.
وی ادامه می‌دهد: ترافیک موجود در بزرگراه‌ها و تصادفات ضرورت راه‌اندازی قطار حومه را نشان می‌دهد. از این‌رو در جلساتی که با مسئولان استانی و شهرستانی زنجان و قزوین تشکیل شده است استقبال کلامی از این طرح مناسب است، اما باید شاهد حمایت و استقبال عملی از سوی مسئولان باشیم که حوزه عملیاتی قزوین در این موضوع پیشرفت خوبی داشته است.

مزایای قطار حومه
مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب با بیان این‌که استان‌های لرستان، خوزستان، قم و خراسان از قطار حومه برای رفت و آمدهای خود بهره می‌گیرند، می‌افزاید: نبود ترافیک در مسیر قطار حومه، کم هزینه بودن آن نسبت به مبالغ بلیت‌ها و کرایه‌های اتوبوس‌ها و خودروها همچنین سرعت مناسب برای مسافران قطار حومه مزیت‌های قابل توجهی است. وی اظهار می‌کند: در تمام دنیا زیرساخت توسعه در راه‌آهن نهفته است و با افزایش ترافیک در جاده‌ها ضرورت وجود قطار حومه بیش از پیش احساس خواهد شد.
خدایی با اشاره به این که سرعت قطارها به خصوص قطار حومه نیز از مزیت‌های دیگر برای مسافران خواهد بود، اظهار می‌کند: هم‌اکنون موضوع اتمام پروژه دو خطه کردن راه آهن زنجان - قزوین به جد پیگیری می‌شود. این پروژه در مجموع 35 تا 40 درصد پیشرفت داشته است.

وضعیت قرارداد راه آهن زنجان - قزوین
خدایی در ادامه اضافه می‌کند: قرارداد پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان ـ قزوین از نوع EPC است که در این نوع قرارداد پیمانکار با استفاده از آورده خود تا یک سال پروژه را اجرا می‌کند و بعد از یک سال با ارائه صورت وضعیت مبلغ قرارداد را دریافت می‌کند. اما با این‌که موعد یک سال آنها به پایان رسیده هنوز مبلغی دریافت نکرده‌اند.
وی می‌گوید: به محض این‌که دولت در اعتبار دهی به موقع اقدام کند این پروژه طبق پیش‌بینی‌ها تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
خدایی ادامه می‌دهد: هزینه مورد نیاز برای این پروژه مبلغی حدود 600 میلیارد تومان است. در این میان امیدواریم استاندار و نمایندگان استان نیز پیگیر تامین اعتبارات باشند. در این میان هر یک از شهرستان‌ها می‌توانند برای راه‌اندازی قطار حومه و همچنین ارائه حمایت‌های لازم پیشرو باشند و رفت و آمد شهروندان به شهر مد نظر با استفاده از خطوط ریلی میسر ‌شود. برای مثال هم‌اکنون مسافران از هشتگرد به تهران و برعکس در هر مسیر هزار تومان هزینه می‌دهند.
خدایی با اشاره به این‌که قطارهای حومه از نوع قطار درجه یک ریل باس هستند، بیان می‌کند: این قطارها در داخل کشور مونتاژ و تولید می‌شوند که 312 نفر ظرفیت دارند و سرعت آنها 140 کیلومتر در ساعت است.

اتصال دانشگاه زنجان به شبکه ریلی


مدیرکل راه‌آهن شمال‌غرب درباره اتصال دانشگاه زنجان به خطوط ریلی نیز می‌گوید: این طرح نیز در حد مطالعه است و احداث خطوط ریلی به راحتی میسر نمی‌شود، بنابراین باید مطالعات فنی و زیست محیطی دقیقی روی آن انجام شود. با این حال تفاهمنامه‌ای با دانشگاه زنجان امضاشده است تا با توجه به تعداد زیاد دانشجویان و از طرفی خدماتی که راه‌آهن ارائه می‌دهد مطالعات این طرح از طریق راه آهن انجام شود تا امکان وصل دانشگاه به شبکه ریلی بررسی شود.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 703387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =