ایرنا نوشت: سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کرد اعضای ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان در یمن با اعلام مخالفت از ارائه اطلاعاتی درباره نقش خود در حمله های هوایی غیر قانونی به مردم بی دفاع یمن ،در تلاش برای سلب مسئولیت قوانین بین المللی از خود هستند.

 

به گزارش روز جمعه خبرگزاری الجزیره، این سازمان با اشاره به وجود مدارک مستند حاکی از نقض قوانین بین المللی حقوق بشر توسط نیروهای ائتلاف، طی دو سال ونیم جنگ در یمن ، بر ضرورت اجرای تحقیقات بین المللی مستقل در زمینه نقض قوانین بین المللی حقوق بشر وقوانین بشر دوستانه تاکید کرد.

ساره لیا وینسن مدیر بخش خاورمیانه سازمان دیده بان حقوق بشر گفت: هیچ عضوی از ائتلاف عربی نمی تواند ادعای پاکی وسبک بودن کفه ترازوی خود درجنایات یمن کند مگر اینکه همه اعضای ائتلاف به حمله های غیر قانونی که در آن حضور داشتند، اعتراف کنند.
وی با صدور بیانیه ای افزود: عقلانی نیست که ائتلاف اعلام کند تحقیقات آن معتبر است در حالی که مخالف اعلام اطلاعات اصلی است مانند کشورهایی که در حملات هوایی به یمن مشارکت دارند در حالی که هیچ کس از آنها مورد تحقیق وتفحص قرار نگرفته اند.

این سازمان از کشورهای عضو سازمان ملل خواست برای اعضای ائتلاف عربی توضیح بدهند که آنها با معیارهای اصلی شفافیت مغایرت دارند واینکه شورای حقوق بشر به زودی مداخله نموده وبا تحقیقات در موارد نقض حقوق بشر حقیقت را آشکار خواهد ساخت هرچند که طرف های جنگ آمادگی آن را نداشته باشند.

دیده بان حقوق بشر با ارسال پیام هایی به ائتلاف واعضای کنونی وسابق آن خواست ،اطلاعاتی درباره تحقیقات آنها از موارد نقض قوانین جنگی ونتائج آن را اعلام کنند اما تاکنون هیچیک از آنها اقدامی نکرده اند.
این بیانیه با اشاره به حمله های هوایی ائتلاف عربی به ساختمان های مسکونی صنعا در 25 اگوست/ 3 شهریور از کشته وزخمی شدن بیش از 20 تن از آنها خبر داد.

در این حملات سه ساختمان مسکونی در منطقه پر جمعیت فج عطان تخریب و16 تن کشته و17 تن دیگر از غیر نظامیان زخمی شدند.
این بیانیه از اعتراف ائتلاف به بمباران مذکور پس از اعتراض های بین المللی خبر داد وجزئیات آن در خصوص نام کشورهای شرکت کننده در حمله یا کشورهای شرکت کننده در تحقیق را مشخص نکرد.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705323

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد تلخ گو A1 ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۷
    0 0
    ما درس سیاسیمان خوب نیست , ممکن است راهنمایی بفرمایید این دیده بان حقوق بشر مقام مهمی است یا نه و اینکه ببانیه هایش اصلا ارزشی دارد و یا ندترد . اگر ارزش دارد کدان کشور برایش ارزش قایل بوده و اگر ارزش ندارد کدام کشور آنرا بی ارزش میداند ؟