۰ نفر
۱۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۶:۴۵

ایلنا نوشت: حسین سلاح‌ورزی گفت: اگر بخواهیم گردش پول به میزان مناسبی برسد و افزایش تولید و خروج از رکورد را شاهد باشیم نرخ سود بانکی باز هم باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور، کاهش پیدا کند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش نرخ سود بانکی، گفت: خوشبختانه بعد از سال‌ها مسئولان نظام بانکی کشور متوجه شدند که ارتباط معناداری بین تورم و نرخ سود بانکی وجود دارد. مسئله‌ای که بارها بخش خصوصی و اقتصاددانان به آن اشاره کرده‌ بودند.

حسین سلاح‌ورزی ادامه داد: زمانی که تورم 40 درصد بود بانک‌ها استدلال می کردند که این نرخ تورم، سود بالای 20 درصدی کاملا توجیه پذیر است اما امروز که تورم نقطه به نقطه به هشت درصد رسیده است دیگر نرخ بهره بالا هیچ گونه توجیهی ندارد.

وی ادامه داد:اگر بخواهیم گردش پول به میزان مناسبی برسد و افزایش تولید و خروج از رکورد را شاهد باشیم نرخ سود بانکی باز هم باید متناسب با شرایط اقتصادی کشور کاهش پیدا کند.

سلاح ورزی در خصوص تاثیر کاهش نرخ سود بانکی بر بازار طلا و سکه گفت: افراد سپرده‌گذار همواره بانک را مکان جذابی برای سرمایه‌گذاری خود می‌دیدند اما حالا که نرخ سود کاهش پیدا کرده بعضی‌ها این پول را به سمتی می‌برند که از بازار آن اطمینان داشته باشند و آینده خوبی را برای سرمایه خود متصور باشند.

وی با اشاره به ساختار اقتصادی کشور گفت:به زعم سپرده‌گذاران بازار طلا و سکه نسبت به دیگر بازارها از پایداری و ریسک کمتری برخوردار است و اگر این روند ادامه داشته باشد شاهد ورود سرمایه سپرده‌گذاران به بازار مسکن و بورس نیز خواهیم بود.

سلاح‌ورزی ادامه داد: معضل دیگری که ما داریم بالا بودن قیمت تمام شده کالا در ایران است که سبب شده ما نتوانیم در بازارهای صادراتی با دیگر کشورها رقابت کنیم. بخشی از این هزینه‌ها ناشی از بالا بودن هزینه‌های مالی و نرخ سود تسهیلات است. حالا که نرخ بهره بانکی کاهش پیدا کرده باالطبع این هزینه‌ها مقداری کاهش پیدا می‌کند.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جهان سوم دیگه بسه هوام پسه A1 ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
    11 0
    کارشناس محترم؛ اقتصاد قواعد خاص خود رو داره این نشانه بیمار بودن اقتصاد ماست که برای درمان موقتی آن به راهکارهای غیر علمی روی میاریم و با ایجاد جو روانی بدنبال حل مشکلیم چرا که اقتصاد پویا در یک فضای متشنج بوجود نمیاد. این چه اقتصادیه که برای حل مقطعی یه مشکل, باید مشکلات اساسی دیگری را بوجود آورد. در اقتصاد مریضه که شخص بدنبال بدست آوردن ثروت یک شبه است. چرا شخصی که مسکن مورد نیازش رو داره درصدد خرید دومین و سومین ملک جهت پولدار شدن یه شبه است این در هیچ جایی از دنیا اتفاق نمی افتد. در اقتصاد مریضه که گاهی ملت دارن برای سود کثیف دلار سکه طلا سیم کارت و حتی فیش حج میخرن و گاهی به دنبال خرید ملک و خودرو اند و چند صباحی بدنبال سپرده گذاری. با ایجاد جو روانی نمیشه اقتصاد یه کشور رو مدیریت کرد.
  • بی نام A1 ۲۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۸
    19 3
    خخخ به همین خیال باش که بیاد به سمت مسکن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    13 0
    نرخ تورم واقعی نیست و با کاهش سود بانکی تسهیلات رانتی برای عده ای از پول ملت مهیا خواهد شد قیمت گوشت برنج مرغ میلگرد اهن الات وارز ..... از چند ماه گذشته تا حالا ببینید چند در صد افزایش داشته
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    14 0
    من واقعاً متاسفم برای این نظام در این مقاله گفته شده بنی صدر سود بانکی را حذف کرد و4درصد کار مزد تعیین کرد وبه همین خاطر بزرگترین ضربه را به کشور یا بانک حالا یا نظام زد یه نفر اگه در این حکومت کار درست در اقتصاد کرده باشه اونم بنی صدر هست وبس و.... واقعاً متاسفیم برای این نظام ومسئولین فاسدش و...
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 0
    خوب باید از خون ملت به سود های بادآورده برسن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    9 0
    چند سال است این مطالبات مشکوک الوصول هستند. بانکها و دادستانی برای پس گیر سپرده های مردم چه کرده اند؟ چرا قوانین بانکی اصلاح نمی شود؟ چرا نظارتی روی عملکرد آنها نیست؟ چرا نهادهای نظامی در امور اقتصادی اینقدر فعالند که هر کدام چندین موسسیه و بانک دارند؟ حق مردم را چه کسی از حلقوم گردن کلفتها در می اورد؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    15 0
    چرا بانکها از هزینه های خود کم نمی کنند. این همه ساختمانهای شیک و بزرگ و کارمندان به تعداد زیاد، هزینه های زیادی داره.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    9 0
    تا بانكها از سود ١٠٠ درصدى خودشون نگذرن ١٥ درصد به سپرده هاى مردم كه زمزمه ١١ درصد هم ميرسه تا ٣٠ درصد تسهيلات به مردم هيچى حل نميشه نه بيكارى نه چكهاى برگشتى فله اى متاسفانه مشكلات رو دوست ندارن حل كنن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    3 2
    مشکل از جای دیگراست بانکها باید به سپرده گذاران سود پرداخت کنند که ۱۳درصداز این سپرده ها در دست بانک مرکزی به عنوان ذخیر قانونی میماند و حدودن ۳۰ درصد از آن را نیز به وامهای تکلیفی دولت اختصاص دارد تا اینجا فشار از بالا و لی فشار از پایین مراجعه کنندگانی هستند که به دلایل مختلف تجاری یا احتیاجات ضروری به بانکها مراجعه میکنند که نصف این مبلغ را پرداخت نمیکنند یا با مکافات پرداخت میکنند این وسط ما کارمندان بانک ها هستیم که چوب دو سر سوخته هستیم از بالا به ما فشار می آورند واز پایین به ما ناسزا میگویند خدا میداند پرداختی های ما بیشتر از ادارات دیگر نیست و با این جو به وجود آمده خدا به داد ما برسد
  • بی نام A1 ۰۶:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    7 0
    اول از همه هیچ بانکی ضرر ده نیست. بانکداری از سود اورترین مشاغل هست حتی در کشور هایی که نرخ تورمشان در حد2 یا 3 درصد هست. بعدش هم با این حجم معوقات بانکها باید ورشکسته یشوند چون مطالبلت انها سوخت شده اند ولی باز هم در کاغذ وجود دارند این درحالی هست که دیگه هرگز به بانک نخواهد گشت. مشکل بعدی داراییهای منجمد هست که بانک مرکزی باید بانکها را مجبور کند انها را نقد کنند وبفروشند تا نقدینگی دستشون بیاد.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    8 1
    حالا اجاره خونه گران می شود ولی این دولت بیخیال مسکن است
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    6 0
    اگر راست می گی قیمت اجناس را بیار پایین سود را اوردی پایین اجناس بالا است خیلی ها با این سود قسطهای بانکی شان را می دادن دلت خوش است فکر ادمهای طبقه3 هم باش یکی خود من با سود پولم قسطهای بانکیم را می دادم خدا پیر کرده این هم ازمان گرفتیدهمه اش ظالم وگرانی برای ان کسانیکه پول دار هستند فرقی نداره پول بیشتر می گذارن بهره زیادی می گیرن کمی با فکر پیش بره اقای رییس بانک مرکزی
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 0
    جالبه هیچ تفاوتی بین سرمایه خرد یک بازنشسته که مستمری زندگیش از سود این چندرغاز پول میگذره و اون بابای میلیاردری که میلیاردها پول میخوابونه قائل نیستن همیشه عواقب تصمیمات اینها روی گرده ضعیف ترین اقشار سنگینی میکنه وگرنه اون میلیاردر فوقش میاد پولش رو میبره تو بازار دلار و مسکن و سود ده برابری میکنه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    4 1
    بانك ها ماند همه جاي دنيا بايد ازاد باشند هر سودي را كه ميخواهند به مشتريان بدهند و بانك مركزي اجازه دخالت و تعين انرا ندارد همانند بانك هاي تركيه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    6 0
    از سرکوب ترخ ارز گفتید، اما سرکوب دستمزد نمیگویید/ دهها سال است کارگران خواهان دستمزد بر اساس سبد معاش هستند ولی همیشه کمتر دریافت میکنند و اکنون به شکاف درآمدی عظیمی منتهی شده که نتایج مصیب بارش گریبان همان سرمایه دارها و دولت و شبه دولتی ها گرفته که کارفرماهای اصلی هستند یعنی موجب کاهش قدرت خرید و رکورد بازارهای اصلی همچون مسکن، ازدواج و مصرف انواع کالا و خدمات شده است. ایران دارای جمعیت مشابه آلمان و ترکیه است، ولی بسیار کمتر آلمان و حتی کمتر از ترکیه قدرت خرید بازار مصرفی است به طوری بیشتر اقلام خرید توسط مردم کمتر از سرانه جهانی است.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    4 0
    نرخ تورم واقعی چیزی حدود 15 تا 16 درصد است یعنی سود های بانکی باید حدود 18 تا 20 درصد باشد
  • بی نام A1 ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    10 0
    من 5شنبه بعد از اعلام کاهش سود رفتم بانک تا حسابم رو ببندم و پولم رو از بانک بگیرم ،رییس شعبه تقریبا با التماس از من و بقیه خواهش میکرد حساب هامون رو خالی نکنیم . میگفت از صب همه اومدن برای بستن حساب هاشون و برای همین از سرپرستی بهشون گفتن بزودی طرح جدید سود رو اعلام میکنن چون اگه این روند تو چند روز آینده ادامه داشته باشه حتما بانکشون ورشکست میشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    6 1
    کسانی که سن وسالی ازشان گذشته یادشان است وقتی دولت همه راه های سود بانکی را ببندد باز مثل سالهای گذشته مردم مجبورند پول خود را از بانک بیرون بکشند وبه احتکار کالاها وانبار کردن مایحتاج مردم بپردازند ویا آن را به کسانی در بیرون بانک سپرد ه کنند که سود بالاتری به آنها میدهد که در هردو صورت هم برای خود اشخاص وهم برای دولت درد سر ساز میشوداگر کسی پولی در بانک داشته باشد وتنها در آمدش همین باشد .مجبور است جایی سرمایه اش را بگذارد که مخارج زندگیش را بتواند فراهم کند وقتی یک بازنشسته با حقوق یک میلیون تومان نمی تواند زندگیش را اداره کند مجبور است از طریق حاصل سود پس اندازی که دارد برای خودش درآمد به دست آورد . دولت میخواهد وعده هایش را از جیب مردم محقق کند این یعنی سرگردانی بیشتر مردم
    • بی نام IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      0 0
      دولت پولی جداگانه نداره پولی که از فروش نفت بدست میاد به صورت حقوق کارمندان دولت و یا یارانه و هزینه دستمزد پیمانکاران دوباره در بستر جامعه وارد میشه بحث اینکه ایا توزیع ثروت عادلانه هست و یا خیر را کاری نداریم در این مقوله و دولت برای این نقدینگی که وارد جامعه کرده باید راه کاری بیاندیشه که تبدیل به سرمایه گذاری مولد بشه وگرنه بازی با پول از طریق بانک ها و گرفتن تنها سود برای گذران زندگی هیچ ارزش افزوده و تولیدی ایجاد نمی کنه و در نهایت همه نهد های مردمی ورشکست میشن
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    2 0
    تا نرخ سود با نرخ تورم هماهنگ نباشه وضعیت درست نمیشه
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    3 0
    نرخ سود زیاد جاذب سرمایه است، پس بانک ها سرمایه خوبی دارند که به جای استفاده در بخش صنعت و معدن و ... صرف برج سازی و دلالی میشود، بانک مرکزی به دلیل نداشتن اهرم های نظارتی راحتترین راه را خارج کردن سرمایه از بانک ها دانسته تا شاید این سرمایه ها در صنعت و ... استفاده شوند. سرمایه دار برای سرمایه گزاری علاوه بر سرمایه خود به وام نیاز دارد که باید از همین بانک ها گرفته شودکه عمرا وام مناسب پرداخت شود آیا با این نظام صنعتی و بانکی که در چنته گروههای خاصی هستند امکان سرمایه گزاری برای سرمایه گزاران وجود دارد؟
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    2 1
    نرخ تورم واقعی چیزی حدود 15 تا 16 درصد است یعنی سود های بانکی باید حدود 18 تا 20 درصد باشد
  • بی نام A1 ۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    2 0
    من 5شنبه بعد از اعلام کاهش سود رفتم بانک تا حسابم رو ببندم و پولم رو از بانک بگیرم ،رییس شعبه تقریبا با التماس از من و بقیه خواهش میکرد حساب هامون رو خالی نکنیم . میگفت از صب همه اومدن برای بستن حساب هاشون و برای همین از سرپرستی بهشون گفتن بزودی طرح جدید سود رو اعلام میکنن چون اگه این روند تو چند روز آینده ادامه داشته باشه حتما بانکشون ورشکست میشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    3 0
    والا دلار گرون به نفع مردم ایران نیست.درست هست که شعار میدند با بالابودن نرخ ارز میزان صادرات زیاد میشه و اقتصاد راه می افته ولی ماحصل اون برای مردم و کارگران ایرانی تقریبا هیچ هست. چون حقوق کارگر رو که زیاد نمیکنند و قانون رو هم براشون سفت میکنند.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    3 0
    هر وقت دولت تونست مشکل سود سپرده، حضور بانوان در ورزشگاه ها، فرار مالیاتی بعضیا، بی کیفیتی خودروهای ساخت داخل و ... رو حل کنه، انوقت ارز هم تک نرخی میشه.
  • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۹
    1 1
    حقیقت اینه که نرخ برابری پول ملی هر کشوری با دلار آینه تمام نمای سیستم اقتصادی آن کشور است.لذا با توجه به سرانه متوسط میزان درآمد اقشار مختلف جامعه حداکثر نرخ دلار در بازار باید تا سقف 2000 تومان کنترل شود که اینگونه سرانه درآمد متوسط خانوار ایرانی حدودا 1.2 میلیون تومان میشود معادل 600 دلار و این باعث تقویت قدرت خرید خانوار ایرانی و نتیجتا تحرک مثبت تمام بازارهای مالی کشور خواهد شد