معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مرکزی شامگاه گذشته 18 شهریور در حاشیه جشنواره سفره ایرانی،فرهنگ گردشگری در اراک،گفت: سفره ایرانی تنها محلی برای صرف غذا نیست بلکه محل تلاقی و تجمیع اندیشه ها،فرهنگ ها، دیدگاه ها، طوایف و ایل ها در طول تاریخ است که همواره منشا خیر و برکت ونوع دوستی بوده است.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی عزیز فیلی اظهار داشت:ایرانیان هر زمان نان و نمک سفره ای را میخوردند همواره به نیکی و پاسداشت از آن یاد می کردند و حرمت آنرا همچون عهد و پیمانی محکم حفظ می کردند و نسبت به برپا کننده سفره احساس دین و بدهکاری داشتند و همواره در رفتارشان آن را مد نظر داشتند از این رو این سفره، هویت، فرهنگ و اندیشه ایرانیان را روایت می کرده و از قداست آن سخن می گفته است.
وی افزود: بهترین مکان برای یادآوری این فرهنگ و اندیشه، برپایی همین جشنواره ها است تا شهروندان در کنار یکدیگر جمع شده و به حرمت همین سفره شادمانی کنند و دستپخت زحمات خود را در اختیار یکدیگر قرار می دهند تا همدیگر را نمک گیر کرده و همواره صلح و نوع دوستی در ارتباطات جمعی را رعایت کنند.
فیلی در ادامه گفت: برپایی جشنواره سفره ایرانی همزمان با اعیاد قربان و غدیر نیز بر قداست این سفره افزوده و باعث القا حس نشاط در جامعه شده است. برگزاری این دست جشنواره ها و نمایشگاه ها در شرایطی که جامعه به نشاط عمومی نیاز دارد بسیار شایسته است. از سوی دیگر از آنجائیکه اقتصاد آینده کشور در گرو توسعه گردشگری است میبایست بسترهای آنرا فراهم کرد. فرهنگ سازی در خصوص گردشگری با برگزاری جشنواره های مردمی و جامعه محور پتانسیل این مهم را بالفعل کرده و اساس توسعه آنرا فراهم می کند.
در ادامه مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، گفت: 100 غرفه از 5 استان سفره ای را به وسعت نام و فرهنگ غذایی ایران در شهر اراک پهن کردند تا دیگر بار با روحیه نوع دوستی و با فرهنگ های متفاوت در کنار یکدیگر باشیم و انسجام و اتحاد خود را حول محور برکت های خداوند حفظ کنیم.
سید محمد حسینی افزود: در مدت زمان سه روز برگزاری این جشنواره شاهد استقبال کم نظیر و معناداری از سوی شهروندان بودیم بطوریکه هر سه شب این جشنواره به مدت یک ساعت تمدید شد تا بتوانیم پاسخگوی حضور شهروندان باشیم.
وی ادامه داد: توسعه گردشگری به اساسی نیاز دارد که قطع به یقین غذا میبایست یکی از محورهای آن باشد زیرا در سرزمین فراخی چون ایران شاهد فرهنگ ها و آداب غذایی متفاوتی هستیم که می تواند به عنوان یک جاذبه مورد توجه گردشگران ایرانی و بین المللی قرار گیرد.
حسینی با اشاره به برنامه های جنبی این جشنواره گفت: 13 گروه موسیقی سنتی، مقامی و پاپ، نمایش پرفورمنس، مراسم آتش بازی و قرعه کشی سفر به مشهد مقدس از دیگر برنامه هایی بود که در کنار این جشنواره برگزار شد تا مردم بتوانند در شب های عید غدیر ازفضایی شاد و بانشاط بهره برند.همچنین اقلام تبلیغاتی و معرفی جاذبه های گردشگری به همراه کتابچه های معرفی استان ها نیز به مردم عرضه شد تا بتوانند آشنایی بیشتری با استان های شرکت کننده در این جشنواره پیدا کنند.
مدیر هتل امیرکبیر نیز در مراسم اختتامیه گفت: مفتخریم که میزبانی این جشنواره را در مجموعه ای داشتیم که چشم و چراغ گردشگری استان است و می تواند خدمات رسان این حوزه باشد.
ستوده افزود: برگزاری این جشنواره در این هتل آغازی بود بر فصل نوینی از نگاه مردم به این مجموعه که قطعا می تواند عامل برقراری ارتباطی دوسویه و مثبت بین هتل و شهروندان باشد. امیدواریم با ادامه چنین برنامه هایی پتانسیل های استان بهتر و بیشتر معرفی شود تا بتوان قدم های بلندتری را در توسعه این مجموعه برداریم.
در پایان این جشنواره، بیانیه اختتامیه توسط داور بین المللی سیروس سوسنی قرائت و در پایان از نفرات برگزیده تقدیر شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 705836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =