انتقاد تند جوان از فیلم ایرانی که در ونیز درخشید/ آبروی ما را نبرید

روزنامه جوان نوشت: آنها که شناختی نسبی از جشنواره‌های غربی و رویکردهای‌شان دارند، با تماشای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» در جشنواره سی و پنجم فجر ناخودآگاه ذهن‌شان به سمت جشنواره ونیز می‌رفت؛ جشنواره‌ای که بیش از سایر جشنواره‌های غربی، حتی بیش از برلین و کن به آثار تلخ سینماگران جهان سوم علاقه نشان می‌دهد.

سینمای ایران سال‌هاست دچار نوعی رئالیسم افراطی است؛ رئالیسمی كه بر پیكره افكار و آرای سینماگران ایرانی چنبره زده و ظاهراً به این زود‌ی‌ها امیدی برای خلاص شدن از آن نیست. بارها در این باره نوشتیم كه سینمای ایران به جای بایدها به هست‌ها چسبیده است، آن هم نه همه واقعیت بلكه تنها بخشی از آن و اتفاقاً جشنواره‌های غربی نیز مشتری همین واقع نمایی‌های گزینشی فیلمسازان ایرانی هستند.

آبروی ما را نبرید

«بدون تاریخ، بدون امضا» از زمره همان سری فیلم‌هایی است كه صدای اعتراض ایرانیان خارج از كشور را هم بلند می‌كند كه این چه تصویری از ایران است كه در انظار شهروندان غربی به نمایش می‌گذارید، آیا جایزه‌ها ارزش این را دارد كه چهره‌ای تا این حد عقب مانده از ایران ارائه بدهید.

ساخت فیلم درباره آسیب‌های اجتماعی از جمله فقر، فساد و فحشا اگرچه در كشورهای پیشرفته نیز بعضاً انجام می‌گیرد ولی تفاوت آن با سینمای ایران این است كه كمیت این مضامین در سینمای آن كشورها غلبه ندارد و شناخت مخاطبان از آن كشورها باعث می‌شود كه موضوع فیلم را به كل جامعه بیرون از فیلم تعمیم ندهند ولی مخاطب خارجی آنچه را در فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» می‌بیند، حتماً به كل جامعه ایران تعمیم می‌دهد و اینجاست كه این فیلم‌ها مظلومیت ایران را مضاعف می‌كنند.

تقریباً یك ماه پیش در قالب یك گزارش از جشنواره ونیز به علاقه‌مندی‌های این رویداد به رئالیسم افراطی سینمای ایران اشاره كردیم و روی خوش ونیز به فیلم بدون تاریخ بدون امضا را هم پیش‌بینی كردیم. در گزارشی با تیتر «چطور ریشه‌های خشكیده نئورئالیسم در ایتالیا به جهان سوم صادر شد!» نوشتیم: وحید جلیلوند فیلمسازی است كه سبك فیلم‌های او با سلیقه جشنواره ونیز سازگاری زیادی دارد.

رئالیسمی كه خاستگاه آن در دهه 50 میلادی در ایتالیا به افول گرایید به یكباره مورد اقبال فیلمسازان ایرانی قرار گرفت. در واپسین سال‌های حكومت فاشیستی در ایتالیا در ادبیات و سینمای این كشور تمایلی رئالیستی بروز كرد، چراكه فقر و بیكاری فزاینده‌ای طی حكومت فاشیست‌ها و سپس جنگ، ایتالیا را درگیر خود كرده بود و پس از سرنگونی فاشیست‌ها و رسیدن دورانی كه به بهار ایتالیا معروف بود، امكان بازگویی پیدا می‌كرد. در اوایل دهه 50، دولت جدید ایتالیا كه بعد از دوران بهار ایتالیا بر سر كار آمده بود، نسبت به تولیدات این جنبش سینمایی بدبین شد و با گماردن جولیو آندره اوتی به ریاست اداره هنرهای نمایشی و تفویض اختیارات ویژه به او، موجبات افول این فیلم‌ها را فراهم آورد.

 بدین ترتیب هر فیلمی كه تصویری نامطلوب و تلخ از ایتالیا به نمایش می‌گذاشت از منابع مالی محروم می‌شد و در مقابل وام‌های كلان به فیلم‌هایی اختصاص می‌یافت كه به جامعه امید تزریق می‌كرد. چند دهه بعد سیاست‌های دولت‌های وقت ایتالیا زمینه صدور مكتب نئورئالیسم را به كشورهای داعیه‌دار و انقلابی در جهان سوم فراهم نمود تا فیلمسازان جوان و جویای نام با الگوگیری از این سینما محتوای آثار خود را بر بزرگنمایی زشتی‌های هرچند معدود كشورهای خود استوار كنند.

جشنواره فیلم ونیز نیز به ویژه در دهه اخیر با انتخاب‌هایی كه از سینمای ایران داشته به وضوح حركت بر مدار این كارویژه معین را فراهم كرده است.«دایره» ساخته جعفر پناهی،« خانه پدری» ساخته كیانوش عیاری،« قصه‌ها» به كارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و مستند «روزهای سبز» حنا مخملباف، تعدادی از آثاری است كه جشنواره ونیز طی دهه اخیر به آنها روی خوش نشان داده و زمینه دیده شدن آنها درغرب را فراهم كرده است.

اوج گرفتن جنگ سرد و ادعای مخالفان این فیلم‌ها مبنی بر وجود انگیزه‌های ایدئولوژیك و چپ در آنها، این محدودیت‌ها را به اوج خود رساند و به این ترتیب، دوران افول این جنبش از راه رسید. فیلم‌های «نئورئالیستی» معمولاً قاب‌های ناآراسته و فی‌البداهه دارند. روسلینی در مصاحبه‌ای در این باره می‌گوید «اگر به اشتباه نمای زیبایی بگیرم، حتماً هنگام تدوین آن را بیرون خواهم كشید. » معمولاً تصویربرداری به سبك فیلم‌های مستند انجام می‌گیرد و دوربین سعی در نشان دادن واقعیت بدون دستكاری دارد. از این رو گاهی از دوربین روی دست استفاده می‌شود. دزد دوچرخه اثر دسیكا یكی از فیلم‌هایی است كه به بهترین شكل فروپاشی اجتماعی و اخلاقی را در ایتالیای پس از جنگ به تصویر می‌كشد.

سینمای ایران در سال ۲۰۰۰ با فیلم «دایره» ساخته جعفر پناهی موفق به كسب جایزه شیر طلایی جشنواره فیلم ونیز شد؛ فیلمی كه روایتگر داستان چهار زن است كه از زندان گریخته‌اند و سرنوشت متفاوتی را تجربه می‌كنند. فرشته، مائده، الهام و نرگس هر یك به دنیال پناهگاهی برای خود هستند. مائده خیلی زود به دست پلیس دستگیر می‌شود. الهام قصد بازگشت به شهر خود را دارد كه به علت موانع متعدد عملاً ممكن نیست. فرشته كه از طرف خانواده طرد شده درصدد سقط جنین فرزندی است كه پدرش اعدام شده است و... فیلم دایره را همان زمان معاون سینمایی وقت سیف‌الله داد توقیف كرد.

قصه‌های رخشان بنی‌اعتماد دیگر اثری است كه سال گذشته جایزه بهترین فیلمنامه را از این جشنواره به خود اختصاص داد. همچنین خانه پدری كه روایت قتل فجیع دختری به دست پدرش است و به دلیل خشونت عریان و دلخراش آن در ایران اجازه نمایش عمومی نیافت از دیگر آثار راه‌یافته به جشنواره فیلم ونیز است. بدیهی است در همه این آثار تصویری عقب‌مانده و منحط از جامعه ایران به نمایش درمی‌آید كه علی‌الظاهر مبتنی بر واقعیت به تصویر درآمده‌اند، با این تفاوت كه تماشاگر داخلی به دلیل مشاهده مستقیم واقعیت جامعه به وضوح محتوای این آثار را به كل جامعه ایران تعمیم نمی‌دهد اما مخاطب خارجی به راحتی فضای تیره این آثار را به كل جامعه ایران تعمیم می‌دهد.

در سینمای وحید جلیلوند برخلاف سینمای نئورئالیسم ایتالیا روح عدالت‌طلبی غلبه ندارد. او در آثار خود بیش از اینكه معترض ضعف عدالت اجتماعی و تبعیض طبقاتی باشد مانند اغلب فیلمسازان جشنواره‌ای ایران صرفاً به فقر به عنوان دستمایه‌ای مناسب برای دیده شدن در جشنواره‌های غربی توجه دارد؛ فقری كه بازنمایی آن مانند فقر در بچه‌های آسمان مجید مجیدی عزتمندانه نیست بلكه تا حد زیادی ریاكارانه است. ‏كاش افتضاح آنگ‌‌سان‌سوچی لااقل سبب تغییر نگاه به جوایز غربی شود و ما جهان‌سومی‌ها همه مدال‌های اهدایی از سوی غرب را مصداق درخشیدن ندانیم.

58241

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 706050

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 78
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    کدوم آبرو؟
    • بی نام A1 ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      برو چند صباحی در غرب زندگی کن، آبرو را می فهمی....
    • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      52 6
      آبروی برباد رفته
    • آزاده IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      باز ایران در یکجا درخشید و صدای دلواپسان درآمد خدا قوت دلاور
    • بی نام A1 ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      8 5
      این دوستان چون فیلم نمی بینند اینگونه است واگرنه اگر اهل فیلم بودند می دیدند که تقریبا تمام فیلم های اجتماعی ساخته کشور های مختلف جهان سیاه نمایی علیه کشور خودشان است. البته با معیار این اقایان.
    • بی نام US ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      7 6
      بازهم از ماجرای نیمروز بهتره که واقعا تصویر سیاهی مطلقی را از کشور نشان می دهد واقعا باید پرسید چرا بودجه دولتی خرج فیم های چون ماجرای نیمروز می شود که فقط سیاهی را به نمایش می گذارند.
    • بی نام DE ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      14 10
      آزاده خانم یا آقا، به خدا دلواپس نیستیم. شهروندیم مثل شما. با این تفاوت که شما رشته ی افکارتون رو داده اید دست بی بی سی انگلیسی با اون تحلیل های آبکی اش، اما ما اگر هم خبر مهمی می خونیم از چندتا خبرگزاری مهم می خونیم که چند و چون ماجرا مشخص بشه. ما سفر می کنیم که آدمها رو از نزدیک ببینیم. ما کتاب می خونیم.
  • بی نام A1 ۰۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    136 9
    فقر عزتمندانه؟؟؟ یاد ماجرای چایی و قند افتادم...
  • میلاد A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    93 3
    "در واپسین سال‌های حكومت فاشیستی در ایتالیا در ادبیات و سینمای این كشور تمایلی رئالیستی بروز كرد، چراكه فقر و بیكاری فزاینده‌ای طی حكومت فاشیست‌ها و سپس جنگ، ایتالیا را درگیر خود كرده بود و پس از سرنگونی فاشیست‌ها و رسیدن دورانی كه به بهار ایتالیا معروف بود، امكان بازگویی پیدا می‌كرد. " عجببب
    • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      22 2
      دقیقا می خواستم به رابطه میان فاشیسم و به اصطلاح رئالیسم افراطی اشاره کنم که شما با تیزبینی اشاره کردید، متشکرم هم وطن.
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    74 96
    انتفاد بجایی بود
  • محسن A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    روزنامه جوان و ان دوستانی که اعتراض میکنند انقدر پول در دستانشان است که خانه هایشان در بالای شهر است و حتی از خیابان انقلاب پایین تر نرفته اند و ببینند که مردم در چه وضعی زندگی میکنند ببینید این یک در 1000 است نه کل سختی های مردم این حقیقت است
    • رر A1 ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      33 49
      اتفاقا اونایی که از انقلاب پایین تر نرفته اند همین امثال محمد زاده و بنی اعتماد و جلیلوند هستند.
  • بی نام AT ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    نکنه ایران بهشته و ما خبر نداریم؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      28 69
      بهشت باشه یا نباشه فرقی نمیکنه کشور ماست و ما فارغ از هر نگاه سیاسی و اعتقاد یا عدم اعتقاد به حاکمیت وظیفه داریم آبروی کشورمون رو حف کرده و فدای یه جایزه بی ارزش نکنیم
    • بی نام DE ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      19 16
      نه. بهشت نیست. ولی از 70 یا 80 درصد کشورهای دنیا وضعمون بهتره. یه نگاهی به خونه های با امکانات ایرانی ها بندازی می فهمی که به جز معتادها بقیه مردم رفاه نسبی خوبی دارند. با طرح تحول سلامت هم اوضاع سلامت مردم بهتر شده و کسی به خاطر بیماری فقیر نمی شه. کفر نعمت بده. منفی نگری بده. کی می خوایم چشمامون رو بشوییم؟
    • بی نام A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      0 8
      وظیفه ماست که بدبختی و مشکلات و معضلات را نشان ندهیم تا همه فکر کنند اینجا مشکلی نیست البته سفید نمایی به مراتب بهتر است. نشنیدید پاک کردن و ندیدن صورت مسئله بهترین راه حل است.
  • بی نام AT ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    دلش خواسته این فیلم رو ساخته شما هم برو از هر چی دلت خواست فیلم بساز.
  • محمدرضا A1 ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    73 11
    اما مخاطب خارجی به راحتی فضای تیره این آثار را به كل جامعه ایران تعمیم می‌دهد. اونوقت چی بسازن که به مذاق قشر اندک مرقه هم خوش بیاد؟ گل و بلبل؟
  • بی نام A1 ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    جوان رو كه مطلقا قبول ندارم، اما چون فيلم رو ديدم اين مطلب رو تاييد ميكنم. فيلم تصوير زشت و كريهي از ايران نشون ميده ...
    • بی نام A1 ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      14 11
      من هم فیلم رو دیدم. اصلا چنین برداشتی نکردم. به نظر من فیلم تقابل دو قشر فقیر و مرفه بود ولی این اختلاف طبقاتی و مالی باعث نشده بود که هیچکدام از این دو طرف نسبت به هم رفتار ناعادلانه و غیر منصفانه ای داشته باشند. نه فقیر از غنی سوء استفاده کرد و نه غنی به فقیر ظلم کرد. اتفاقا شرافت مردم ایران رو نشون میداد که در بدترین شرایط باز هم انسانیت رو فراموش نکردند.
  • بی نام IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    مگر آبرویی هم شما برای ما باقی گذاشته اید که نگران بردنش هم هستید؟؟؟
    • بی نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      13 60
      شما اگر بچت ناخلف شد باید تلاش کنی درستش کنی یا طردش کنی؟
  • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    مشكل ما هميشه افراط گرايى است. من سالهاست در سوئيس زندگى ميكنم. بچه هايمان اينجا به دنيا امدهاند ولى و هميشه مرتب به ايران عزيز سفر كردهايم. هميشه هم به ديدن فيلمهاى ايرانى در اينجا ميرويم و بچه ها هم معتقدند كه خيلى افراط ميشود و انها ايرانيها را به اين شكل نمى شناسند. من در جوابشان ميگويم كه متاءسفانه ما يا از انور بام يا اينور بام مى افتيم.حالا موضوع چه باشد فرقى نميكند. اگر كسى بگويد سرم درد ميكند ديگرى ميگويد كه بابا من كه ديگر سرى ندارم. اغراق كردن شده عادت. موفق باشيد.
    • بی نام EE ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      62 14
      این قدر بدم میاد از اینایی که پاشون میرسه اون ور آب فاز نصیحت کردن مردم رو بر میدارن
    • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      70 11
      جنابی که سوئیس زندگی می کنی شما نگران وجهه و شخصیت خودت در سوئیس هستی. در این سفرهایی که به ایران می کنی سری به مناطق محروم و محلات فقیرنشین بزن بعد نظر بده.
    • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      31 5
      شکم سیر. اگه خیلی دلت میسوزه بیا ایران زندگی کن از این مواهب بهره مند شو
    • بی نام DE ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      24 4
      آدرس مى دم تو سفرهاى بعدى بچه هاتون رو جاهايي از ايران عزيزببريد تماشا كه خودشون برن رشته كار گردانى بخونن بيان از كشور عزيز ولى محروم و مظلوم ايران فيلم بسازن كه اين فيلم در مقايسه با ان هيچ باشد البته كشور عزيز ايران وطن ماست كه در ان زندگى مى كنيم. ، براى شما كشور عزيز ايرانه كه هر ازگاهى مياين گردش
    • بی نام DE ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      12 17
      شما که می خواهید آدرس بدید ایشون برن جاهایی از ایران رو ببینند که ایشون به بهانه اش کارگردان شوند. اینقدر از این جاها تو آمریکا هست که هیچ کارگردان هالیوودی فیلم اونها رو نمی سازه. هالیوود همیشه می خواد چهره شیک و موفقی از آمریکا نشون بده که همه آرزو به دل برای آمریکا رفتن باشند. وگرنه آمریکا اون نیست. آمریکا هم پایین شهر داره، اختلاف طبقاتی داره، تجاوز به زنان در سیلیکون ولی و مجبور شدن با رابطه با مدیر صدای برنامه نویس های خانم آمریکایی رو تو توییتر در آورده. که هیچ جا نمی تونن شکایتشون رو ببرن بجز توییتر.
  • بی نام IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    فرهادی شگرد دریافت جایزه را یاد بقیه هم دادایشون فروشنده خوبی بود
    • بی نام IR ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      2 8
      دلتون خوشه
    • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      4 11
      با اینکه فیلمنامه دایره زنگی از فرهادی خوب بود ولی با این نظر موافقم با حفظ احترام جناب فرهادی . ما هر مشکل یا بدی داریم باید خودمون حلش کنیم نه اینکه به دیگران نشونش بدیم
    • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      0 2
      چقدر با حالید شما، خودش یک نظر می دهد می داند مردم قبول ندارند بعد صد ها مثبت به خودش با تقلب می دهد، که چی بشه واقعا.
  • نوید A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    56 9
    عزیز جان شما فیلمو دیدی؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    70 11
    شما هم دست فیلمسازها رو نبندید و در سوژه محدودشون نکنید تا کمیت فیلم‌های اجتماعی بهنسبتکل فیلم‌ها کم بشه. جای کار تو هیچ ژانر و موضوعی نزاشتین. دیگه فیلمساز چی بسازه؟
    • رر A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      13 78
      چه محدودیتی دارند؟ توی فیلمهاشون مستقیم به رئیس جمهور سابق و رئیس مجلس خبرگان تیکه میندازند محدودیت چی دارند؟ نکنه انتظار دارید فیلم پورنوگرافی بسازند؟
  • مرتضي US ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    88 13
    به نظرم حرفاش منطقي بود.شايد اكران اين فيمل ها در داخل ايرادي نداشته باشه ولي واقعا ما همينجورشم تو دنيا نگاه عقب مونده اي بهمون ميشه.اين فيلم ها هم اين نگاه رو تقويت ميكنن
  • بی نام IR ۰۸:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    66 13
    خب اینجا گل و بلبله ما هم هیچ مشکلی نداریم همش شادیه همش لبخند کسی به کسی بی احترامی نمیکنه کسی دروغ نمیگه فحشا که اصلا نداریم فقر هم با طاعون و وبا ریشه کن شده. به نظر شما این حرفا برای ما عجیب تره یا این مسائلی که گفتین و هر روز و به تعداد زیاد داریم تو جامعه می بینیم؟ چه ایرادی داره دنیا واقعیت های اجتماعی مارو هم ببینه و بفهمه ما فقط شعاریم؟؟؟؟؟؟
    • مصطفی IR ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      85 12
      ببخشید شما حاضرید تمام مشکلات خانوادگیتون رو تو خیابون جار بزنید
    • بی نام A1 ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      12 10
      یه سر برید کشورهای دیگه ببینید وضع انجا رو که داغون تر از ایرانه
  • آرش DE ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    44 13
    بايد در اين آيينه نگاه كنيم و زشتي ها را دريابيم و خود را پاك كنيم وگرنه تا وقتي كه آيينه را بشكنيم همين بساط خواهد بود و بدتر خواهد شد. چون در خيلي از كشورها بي عدالتي، فقر، فهشا و بي فرهنگي هست دليل نميشود ما وشما خود را پاك و تميز نكنيم. در ثاني كشوري كه خود اين همه مشگلات فرهنگي دارد چه چيزي را ميخواهد به دنيا صادر كند؟ آنهم با زور
  • بی نام IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    85 16
    واقعا فایده اینهمه تلخ اندیشی چیه؟غیر از بوجود اومدن جانی هایی که از شدت تلخی دیگه هیچی واسشون مهم نیس؟
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    76 15
    چرا نمی تونید موفقیت ایرانی ها را ببینید، خب افتخار کنید.
  • بی نام A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    20 20
    اینا نخواهند انتقاد کنند، پس چی کار کنند، به نظرم ماجرای نیمروز رو بفرستید خیالشون راحت شه نگاهش هم نکنند.
    • رر A1 ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      39 2
      توی تیرانا اینترنت هم دارید؟
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    29 8
    آخه چرا چشم دیدن موفقیت رو نداریم
  • بی نام A1 ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    15 5
    بیایید با هم شاد باشیم از شادی جوانان موفق این مملکت چرا این طوری موضع می‌گیریم
  • بی نام A1 ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    9 20
    ماجرای نیمروز می رفت خوب بود کیهان جان؟؟؟
    • بی نام A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      15 1
      جوان گفته نه کیهان
    • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۱
      1 2
      مشخصه تیتر میخوانی اون هم نصفه نیمه بعد زرت نظر میدی
  • بی نام A1 ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    79 5
    دوستانی که کامنتهاشون یعنی مثلا من ناامیدم رو نشون میده ،واقعا از سیاه نمایی چی عایدتون میشه،ما هم مشکل زیاد داریم،همه مشکل دارن ،ولی این فیگور نالیدن چیه جدیدا افتاده به جون ملت الکی هم دائم بناله آدم،بعد از مدتی دیگه هیچکس اهمیت نمیده.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    13 11
    خدا رو صد هزار مرتبه شکر که ما در کشورمون نه فقر داریم نه فساد نه فحشا. لعنت الله علیه بر امثال این فیلم سازها که چنین موضوعاتی را که ساخته و پرداخته ی ذهن خودشونه روی پرده می برن
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    10 15
    بدون تاریخ بدون امضا عین واقعیت جامعه ست. شما لابد در جهان دیگری به سر می بری برادر.
    • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      12 3
      خب چه ربطی به خارجیا داره؟
  • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    6 6
    کی قراره این همه بخل و کینه ورزی تموم بشه معلوم نیست
  • بی نام A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    10 10
    من همه فيلم هايي كه اسم برده رو نديدم طبعا فيلم جليلوند رو هم نديدم اما با توجه به اينكه قصه ها و خانه پدري رو ديدم و واقعا فيلم هاي تلخ ولي صادقانه و خوبي بودند مطمئن شدم اين متن با غرض ورزي نوشته شده نه با دلسوزي و صداقت و رعايت عدالت بازم هم جوان روسيا از آب در اومد
  • مهرداد A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    28 9
    اینها اگر عقب مانده نبودن ایران براشون مهمه، اگر انقدر تصویر ایران پیش خارجیها براشون مهمه، خب ابتدا از خودشون آغاز کنن خودشون که همه کاره مملکتن تو کدوم کشور دنیا به جز ایران در قرن 21 زنان رو تو استادیوم راه نمیدن؟ هنوز کسی یادش نرفته که دو سال پیش وقتی قرار بود زنها برن استادیوم 12 هزار نفره آزادی، انصار حزب الله تهدید کرد که استادیوم آزادی رو به خاک و خون می کشه تو کدوم کشور دنیا به جز ایران بابت حصور زنها تو استادیوم تهدید حمله با چماق و زنجیر و قمه و... میشه؟ تو کدوم کشور دنیا به جز ایران از دیوار سفارتها بالا میرن و نعره می کشن و همه چیز رو به آتش می کشن؟ این تصاویر رو هم همه ی دنیا دیده اینوقتها براتون مهم نیست که دنیا چی فکر می کنه راجع به ما؟ جمع کنید این بساط تزویر و ریا رو.
    • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      3 11
      شلوغ نکن داداش
    • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      9 5
      دلواپسین عزیز بیان جوان این بنده خدا رو بدین.
    • بی نام A1 ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      7 8
      بیسوادی بد دردی است ولی به هر حال.چین روسیه امریکا عراق ترکیه افغانستان پاکستان کرواسی صربستان هلند دانمارک المان فرانسه کانادا و ده ها کشور دیگه که توشون حمله به اماکن دیپلماتیک شده.
  • روح اله احمدخانی IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    4 5
    با سلام خب یتیم خانه ایران رو می فرستادید که عزت ایرانی رو به رخ تمامی جهانیان کشد
  • فرید IR ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    16 8
    من فیلمو ندیدم ولی میشه حدس زد برای چی بهش جایزه دادن، قبلا هم به فیلمایی که از ایران تصویری عقب مونده نشون می داد جایزه دادن
  • محمد A1 ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    8 14
    ..هر کی اداعا داره این موضوعات در جامعه نیست یا اغراق آمیزه بیاد تا بدترش رو نشون بدم آنهم هزاران...
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
      12 9
      عاقل میره سر چها راه بدبختی و مشکلات زندگیش را جار بزنه ؟تازه خوشحال میشه بهش جایزه دادن خجالت باید بکشه
  • بی نام RO ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    16 6
    مخالف ساختن این فیلمها نیستم اما حمایت دولتی از چنین فیلمهایی مثل تف سربالاست. حداقل کره جنوبی و ژاپن رو مطمئن هستم که جوایز بسیار ارزشمندی برای محققان، فیلمسازان و اهل فرهنگ در نظر گرفتن که روی جنبه های مثبت جامعه و فرهنگشون کار کنن و اونها رو در جهان معرفی کنن. در ایران برعکسه، بیشترین حمایت ها و جوایز دولتی نصیب کسانی میشه که زشت ترین ابعاد جامعه ایرانی رو که خیلی هم در زندگی روزمره بازتاب نداره نمایش میدن. در اثر ترویج همین نگاه همه فکر میکنن ایران برهوتی سیاه از فقر و ناهنجاری هست اما وقتی به ایران سفر میکنن مشاهداتشون کاملا با این تصویر متفاوته.
  • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    13 4
    من این فیلم رو ندیدم ولی اگه واقعا فیلم تلخی باشه که فقط از بدبختیها صحبت میکنه باید تاسف خورد به حال این سینما که سینماگرانش بلد نیستن از موضوع های شیرین و هیجان انگیز فیلم خوب درست کنن هر چند که امیدوارم فیلم همچین فیلمی نباشه
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    9 9
    سياه تر از قصه آتنا اصلاني هست محتواي فيلم؟
  • بی نام A1 ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    11 1
    فکر کردم رامبد جوان گفته
  • بی نام A1 ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    15 5
    از خوبی های ایران بگید تا بقیه هم جذب بشن.بدبختی نشون دادن به خارجیا چه سودی برای ما داره؟
  • بی نام A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    13 4
    یکی از دوستانم رفته بود گرجستان میگفت مردم اونجا ایرانیها رو خیلی تحویل میگیرن و میگن ایرانی ها اعتماد به نفس بالایی دارند که هیچ کشوری ندارد.میگفت ایرانی ها رو خیلی تحویل میگیرن. دوستم گفت اونجا فقط قوانینش خوب بود وگرنه جای زندگی نیست و تورم و گرانی اش بیشتر از ایرانه
  • بی نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    20 6
    متاسفانه ما داریم به دشمنامون تو سیاه نمایی از وطن عزیزمون کمک میکنیم... امثال این اقایون اگه زمان کوروش کبیر بودن قطعا به جرم خیانت اعدام میشدن
  • بی نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    18 5
    جالبه بجای اینکه با ساختن فیلم های اجتماعی زیبا بین مردم دوستی و محبت رو افزایش بدن دنبال این میرن که فلان جا جایزه ببرن
  • بی نام IR ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    22 4
    راستی چرا فقط این سبک فیلما جایزه میبرن؟
  • بی نام DE ۱۲:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    10 6
    اگر مردم این فیلم های اعصاب خرد کن رو نگاه نکنند تهیه کننده ها هم ادب می شوند که نسازند. شما هم مجوز اکران ندهید.
  • بی نام IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    11 5
    بعد میگن واسه چی سرمایه خارجی نمیاد یکی نمیگه داداچ داری خودی رو میزنی...
  • بی نام IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    11 5
    خدایی من وقتی فیلم لانتوری این اقای محمدزاده رو دیدم بعدش میخواستم جیب مردم رو بزنم بابا این چه فیلماییه که میسازین؟
  • بی نام A1 ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    9 5
    چطوره فیلم هندی بسازیم؟ شاد،شیک،لوکس،همه چی هم آرومه.
  • بی نام CA ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۶/۲۰
    10 9
    بازم همون بحث همیشگی کنترل از بالا به پایین. یه سری میگن مجوز نده به فیلم دوست عزیز گرامی‌ به خدا درست نیست هر چیو که نمی‌پسندی حذف کنی‌. چرا چیز به این سادگی‌ رو نمی‌بینیم؟ آقا جان شما اگه معتقدی این فیلم نباید بره و جایزه بگیره، یک فیلم با همون استاندارد بساز، بر اساس چیزیی‌ که دلت می‌خواد و برو جوایزو درو کن. لعنت به کسی‌ که بگه حقت نیست اینجوری جلوگیری کن ازش، نه اینکه ترورِ شخصیتی کنی‌ یا مجوز ندی این چه حقیه که ما به خودمون میدیم که بگیم یکی‌ دنیا رو از زاویه دید ما ببینه؟