مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی از آغاز خرید تضمینی سیب صنعتی در استان خبرداد و گفت : خرید تضمینی سیب صنعتی نخستین بار است که در راستای حمایت از باغداران با مصوبه شورای عالی اقتصاد و ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی از باغداران استان خریداری می شود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ،شهریار حیدری با بیان این مطلب گفت: خرید تضمینی سیب صنعتی یا درجه ۳ از قرار هر کیلوگرم ۲ هزار و ۸۸۹ ریال است که از ۱۵شهریور ماه آغاز شده و تا ۳۰ آبان ماه ادامه خواهد داشت.
وی با بیان اینکه سیب تحویلی باغداران باید به صورت بسته بندی شده و در بسته های بیست کیلویی نایلونی و یا توری باشد، افزود: سیب صنعتی در ۵۵ مرکز تعاون روستایی استان در سطح شهرستانهای ، سلماس ، مهاباد ، ارومیه ، نقده ، میاندوآب ، اشنویه ، شاهین دژ و تکاب خریداری می شود که بیشترین تعداد مراکز با ۱۸مرکز خرید در شهرستان ارومیه واقع شده است .
مدیر سازمان تعاون روستایی آذربایجان غربی از خرید بیش از ۳ هزار تن سیب صنعتی یا درجه ۳ در استان تا کنون خبرداد و خاطر نشان کرد: امروز نیز اولین مرحله پرداخت بهای سیب درختی تحویلی باغداران شهرستان ارومیه به مبلغ ۹۰ میلیون تومان پرداخت شد و به ترتیب مطالبات سایر شهرستانهای استان نیز پرداخت می شود .
حیدری گفت: به جهت جلوگیری از احتمال سوءاستفاده فرصت‌طلبان و حذف واسطه ها در این زمینه سازمان تعاون روستایی در صورت تایید باغدار بودن و معرفی نماینده سازمان جهاد کشاورزی در مراکز خدمات دهستانها اقدام به خرید تضمینی سیب درجه ۳ می نماید.
مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز در این زمینه افزود: تنها ۱۰ استان عمده تولیدکننده سیب در کشور وجود دارد که شامل استانهای آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی ، اردبیل ، خراسان شمالی و رضوی ، زنجان ، اصفهان ، تهران ، کهکیلویه و بویر احمد و فارس می شود که آذربایجان غربی با تولید بیش از یک سوم سیب کشور سردمدار این استان‌ها است.
عزیز امانی با اشاره به شرایط سیب درختی صنعتی خریداری شده ، افزود : تمیزو عاری بودن از فضولات حیوانی ، گرد و خاک و گل ولای ، الودگی و آفات بیماری ، لهیدگی ناشی از عوارض مکانیکی آفات حداقل ۱۰ درصد ، سوختگی بر اثر آفتاب و سموم حداکثر۱۶ درصد ، نارس بودن میوه ۶ درصد و وزن یک کیلو میوه باید حداقل کمتر از ۱۵ عدد سیب نباشد و در مجموع ضایعات ناشی از موارد ذکر شده نباید از ۲۰ درصد بیشتر باشد .
وی یادآور شد : در صورتی که سیب عرضه شده فاقد استانداردهای تعیین شده باشد به صورت توافقی از باغدار خریداری می شود.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =