شوشی که باید معطوف به فرهنگ و میراث باشد

شوش مثل شهرهای دیگر استان ما نیست. می توان در تعریف این شهر گفت که شهری معطوف به فرهنگ و میراث فرهنگی است.

به گزارش خبرآنلاین؛ ریام خنیفر - شوش مثل شهرهای دیگر استان ما نیست. می توان در تعریف این شهر گفت که شهری معطوف به فرهنگ و میراث فرهنگی است. شهرستانی که به تنهایی دو پایگاه از مهم ترین پایگاه های ثبت شده در میراث جهانی را در خود جای داده است.

شهری که در آن میراث فرهنگی محور هویت شهر است و همه مسائل دیگر باید بر محور آن بچرخند؛ حتی مسائل عمرانی این شهر هم خود را باید با این نکته وفق دهند و بر مبنای آن قوام پیدا کنند.

متاسفانه اما تا به این جای کار مدیریت کلان این شهرستان چندان به این نکته ظریف توجهی نکرده بود و این شاید ناشی از اولویت های فرمانداران پیشین بود که سعی می کردند به مسائل امنیتی شهر و مسائل عمرانی اولویت بدهند و دیدگاه فرهنگی به قضایا در راهبرد آن ها پیدا نبود. 

حالا وجود یک شخصیت فرهنگی در راس فرمانداری شهرستان فرهنگی شوش به عنوان نهاد عالی هماهنگ گننده و اداره کلان این شهرستان، فرصتی است تا این رویکرد فرهنگی در صدر قرار گیرد و شوش تبدیل به پایتخت فرهنگ استان شده و مقدمات توسعه این شهر بر مبنای هویت میراثی و فرهنگی آن مهیا شود.

برای توسعه و جهت دادن به شوش در مسیر برجسته سازی حوزه ی فرهنگی این شهر، الزاماتی وجود دارد. فعلا مهمترین رکن آن یعنی فرماندار که در راس امور است همراه با مباحث فرهنگی است.

ارکان دیگر یعنی سازمان میراث فرهنگی از یک سو و نماینده مجلس از دیگر سو نیز لازم است برای صیقل دادن به فضای خشک و غیر فرهنگی شوش فرماندار را همراهی کنند. 

 با توجه به شناختی که از مدیرکل میراث فرهنگی نیز وجود دارد، به نظر می رسد گره های پیشین در خصوص میراث و شهر با مدیریت فرماندار جدید حل شدنی باشد.

در این بین لزوم حضور و یاری فعالان اجتماعی نیز محسوس است و با نگاهی ساختارمند باید به کمک توسعه شهر در بخش فرهنگی بشتابند.

فراموش نشود که جوامع محلی خصوصا جامعه کشاورزی وزن چشمگیری در فرهنگ شوشی دارند و صدافسوس که تا کنون از این ظرفیت بنا به دلایلی که دربالا آورده شد استفاده نشده بود. 

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715561

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =