توجه به فضای فیزیکی مدارس و تأثیر آن در یادگیری/ کیفیت‌بخشی به آموزش با ایجاد خلاقیت در فضا

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش لرستان در جمع مدیران منطقه پاپی به نقش و جایگاه مدرسه در ارتقای کیفیت آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: فضای باز ،خلاق و انسانی مدرسه، یادگیری را برای دانش آموزان لذت بخش ، مداوم و عمیق می کند.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، محمد حسین اردشیر محيط يادگيري مناسب را از مهمترين پايه هاي كيفيت بخشي به حساب آورد و افزود: يعني هر گاه فضاي مدرسه باز، خلاق و انساني باشد يادگيري مداوم، لذت بخش و عميق خواهد بود.و دانش آموزان در این فضا رغبت و انگیزه بیشتری برای یادگیری دارند.

وی خاطر نشان کرد : در كيفيت بخشي به امور مدرسه در ابعاد آموزشي و پرورشي بايد به بازسازي الگوي روابط درون مدرسه اي و آموزش هاي لازم براي توانمندسازي دانش آموزان توجه جدي شود تا با كمك الگوي مناسب كيفيت بخشي ، دانش آموزانی توانمند، مستقل، پژوهشگر و متدين تربيت شود.

اردشیر در ادامه به برخی از راهکارهای ارتقاء کیفیت آموزشی اشاره کرد و افزود: توجه به فضاي فيزيكي مدرسه در همه ابعاد از جمله ميز و نيمكت مناسب، رنگ كلاس ها و .... ، روابط انساني مطلوب بين كاركنان و دانش آموزان و اوليا با هدايت و دلسوزانه مدير ، ارتباط و تعامل دوسويه بين دانش آموزان به عنوان عنصر اصلي و محوري در تعليم و تربيت ، و توجه جدي به نيازهاي آموزشي و پرورشي دانش آموزان در مدرسه از قبيل كتابخانه، نمازخانه، كارگاههاي علمي و رايانه، آزمايشگاه، زمين بازي مناسب، وسايل و امكانات ورزشي و... ، كيفيت بخشي به جلسات شوراي معلمان با طرح مسايل علمي و كاربردي و تشكيل كارگاههاي آموزشي، هدايت معلمان به آموزشهاي خلاق و استفاده از يادگيري مشاركتي توسط خود دانش آموزان و استفاده از روشهاي تدريس بارش مغزي براي توانمندسازي‌دانش آموزان در حل مسايل روزمره و زندگياز جمله مواردی است که می تواند به ارتقای کیفیت آموزش منتهی شود.

وی توجه به كلاسهاي جبراني و تقویتی و ارايه برنامه منظم مطالعه به دانش آموزان ، توجه جدي به بانك جايزه در مدرسه و تشويق دانش آموزان و توجه جدي به ساعت ورزش در مدارس و نيز برگزاري مسابقات علمي در مدارس را از جمله موارد دیگری برشمرد که به نشاط ،پویایی ورغبت بیشتر دانش آموزان به یادگیری موثر است.

اردشیر در ادامه بر این نکته تاکید کرد: مدیران باید تلاش کنند تا جو و فضای مدرسه دوستانه ، انسانی و متعامل باشد و ادامه داد : دانش آموزان امروز بر خلاف گذشته فراتر از یادگیری های سطحی و حافظه محور به یادگیری های مفهومی و عمیق ، کسب مهارتهای زندگی و مهارت های اجتماعی نیازمندهستندو مدیران باید با این رویکرد به دنبال تربیت دانش آموزانی خلاق ، پرسشگر ، اهل تحقیق و پژوهش ، کارآفرین و نوآور باشند.

 

46

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =