۰ نفر
۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۱۱

اعلام کاندیداتوری محسن رضایی کم‌کم تبدیل به داستان دنباله‌داری همچون داستان اعلام کاندیداتوری سید محمد خاتمی شده است.

حامد صالح آبادی

 یک روز اعلام کاندیداتوری می‌کند و فردایش کاندیداتوری‌اش را تکذیب. همین عوامل سبب شده است که رسانه‌ها هم در این زمینه سرگردان شوند. صبح دیروز هم یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرد که محسن رضایی تا دقایقی دیگر بیانیه اعلام کاندیداتوری‌اش را منتشر می‌کند اما مثل اینکه این دقایق دیگر هنوز از راه نرسیده است.

محسن رضایی در روزهای اخیر تحرکات انتخاباتی‌اش را افزایش داده است و از شواهد و قرائن مشخص است که وی عزمش را جزم کرده است که به جمع کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دهم بپیوندد. از اینرو اطرافیان او معتقدند که این تأیید و تکذیب‌های او برای اعلام نامزدی یک نوع تاکتیک انتخاباتی است که از سوی محسن رضایی برای ورود به رقابت‌های انتخاباتی انتخاب شده است و حتی این تاکتیک انتخاباتی او شباهت‌هایی با نحوه اعلام کاندیداتوری مهدی کروبی در این دوره دارد.

اما دلیل خبر انتشار بیانیه رضایی که دیروز در یکی از خبرگزاری‌ها درج شده بود چه بود؟ برخی منابع به خبر گفتند که بیانیه اعلام کاندیداتوری رضایی نوشته شده است و قرار هم بوده که یکشنبه قبل از دیدار او با مراجع منتشر شود ولی برخی از مشاوران او درخواست کردند که این بیانیه بعد از دیدار با مراجع منتشر شود تا شبهه‌ای در این زمینه ایجاد نشود و به گفته منابع نزدیک به رضایی، او صبح دوشنبه عازم قم می‌شود تا با تمامی مراجع تقلید به جز آیت الله بهجت دیدار و رایزنی داشته باشد و پس از این دیدار‌ها روز سه‌شنبه همزمان با انتشار مجدد روزنامه فرهنگ آشتی که قرار است رسانه ستاد انتخاباتی او باشد بیانیه اعلام کاندیداتوری‌اش را در رسانه‌ها منتشر می‌کند. رضایی بعد از اعلام کاندیداتوری در روز سه‌شنبه، چهارشنبه نیز بر سر مزار سرداران شهید واقع در بهشت زهرا(س) کنفرانس خبری‌اش را با اهالی رسانه برگزار می‌کند.

محسن رضایی که در روزهای پایانی منتهی به انتخابات نهم بنا به دلایلی از عرصه رقابت‌ها کنار کشید گفته است که این دوره اگر بیاید تا اخر در صحنه خواهد ماند و دیگر کنار نخواهد رفت. وی همچنین انگیزه حضورش در انتخابات دهم را تغییر الگوی مدیریتی در دولت عنوان کرده است و به نظر می‌رسد او به عنوان یکی از منتقدان جدی محمود احمدی‌نژاد پا به عرصه انتخابات خواهد گذاشت.

 حزب حامی رضایی در دوراهی تصمیم‌گیری
اما با نزدیک شدن به هنگامه اعلام کاندیداتوری محسن رضایی در انتخابات تنها حزب حامی او که اطرافیانش در آن جای دارند دچار تغییر وتحولاتی در رأس خود شده است و رضا طلایی‌نیک که عنوان دبیر کلی حزب توسعه و عدالت را به همراه داشت به دلیل بیماری و ادامه تحصیل از این سمت حزبی خود استعفا کرد و عبدالحسین روح‌الامینی با تصمیم شورای مرکزی این تشکل جایگزین طلایی‌نیک شد.

اما اعضای حزب توسعه و عدالت وجود رابطه معنادار میان استعفای طلایی‌نیک و کنار گذاشته شدن ایده دولت ائتلافی را قبول ندارند به گونه‌ای که «عبدالحسین روح‌الامینی» دبیرکل جدید حزب توسعه و عدالت این رابطه را یک موضوع می‌داند و به «خبر» می‌گوید: هیچ رابطه‌ای بین این دو مسئله‌ وجود ندارد مگر اینکه شما بخواهید بین این دو، رابطه برقرار کنید. البته دبیرکل جدید حزب توسعه و عدالت کناره‌گیری طلائی‌نیک را امری طبیعی می‌داند و می‌افزاید: به طور طبیعی در کنگره‌ حزب انتخابات برگزار شد وبرای جایگزینی آقای طلایی‌نیک که از مدت‌ها پیش خواستار کناره‌گیری از سمت دبیرکلی بودند رأی‌گیری شد.

«روح‌الامینی» بار دیگر بر حمایت قاطع این حزب از طرح دولت ائتلافی تأکید و تصریح کرد: حزب ما همچنان از طرح دولت ائتلافی حمایت می‌کند و همه تلاش خود را برای تحقق آن به کار می‌گیرد.

همچنین محمود افتخاری رئیس کمیته اطلاع‌رسانی حزب توسعه و عدالت نیز بار دیگر بر سیاست حزب یعنی تحقق دولت ائتلافی اشاره و اظهار می‌دارد: حزب تصمیم گرفته بود که دولت ائتلافی از بین چهار نفر عضو ائتلاف یعنی آقایان ولایتی، رضایی، لاریجانی و قالیباف با خردجمعی تشکیل شود اما تا زمانی که آقای محسن رضایی اعلام کاندیداتوری نکردند، محلی از اعراب ندارد که ما از ایشان حمایت کنیم اما کناره‌گیری ایشان از عرصه انتخابات چندان قطعی نیست چون در بیانیه مجمع به طور قطعی در مورد عدم کاندیداتوری ایشان موضع‌گیری نشده است.

سخن آخر اینکه تصور می‌شود که حزب توسعه و عدالت به عنوان حامی طرح دولت ائتلافی همچنان پیگیر تحقق این مسئله است. گو اینکه بعد از کناره‌گیری رضا طلایی‌نیک، دبیرکل جدید این حزب یعنی عبدالحسین روح‌الامینی که روزگاری عضو سازمان مجاهدین انقلاب بوده است و بعدها به عنوان یکی از مؤسسین جمعیت ایثارگران ایفای نقش کرد و مدتی هم در آغاز دولت نهم رئیس انستیتو پاستور بود به طور جد و با قاطعیت از این طرح حمایت می‌کند اما اینکه طرح دولت ائتلافی تا چه حد بتواند محقق شود، خود جای سؤال دارد چرا که گزینه‌هایی که برای تحقق این طرح مدنظر بودند نپذیرفتند که اعلام کاندیداتوری کنند و حتی قرار نیست که طراح این طرح نیز با عنوان دولت ائتلافی وارد عرصه شود.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 7171

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =