۰ نفر
۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
مستند «رضاخان» ساخته می‌شود

مهر نوشت: مهدی فارسی، کارگردان، از ساخت مجموعه مستندی با عنوان «رضاخان» خبر داد.

مهدی فارسی با اشاره به ساخت مجموعه مستند «رضاخان» گفت: «با همکاری حوزه هنری مستند بلند «خاطرات خانه متروک» را با موضوع وقایع جنگ جهانی اول در ایران ساختیم که در همان زمان به این نتیجه رسیدیم با پازلی رو به‌رو هستیم که این وقایع، تنها بخشی از اتفاقات است و برای کامل کردن آن باید تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جلو بیاییم.»

او افزود: «با توجه به این موضوع تصمیم گرفتیم در مورد دوران پهلوی اول هم اثری را تولید کنیم. برهمین اساس درباره فرم ساخت این مستند، بحث و بررسی‌هایی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم اثری تلویزیونی یا سینمایی را جلوی دوربین ببریم.»

این مستندساز ادامه داد: «در مسیر برنامه‌ریزی برای ساخت مستندی درباره دوران پهلوی با کش و قوس‌های فراوانی همراه شدیم تا به این نتیجه رسیدیم که این دوران در قالب یک مجموعه تلویزیونی به تصویر کشیده شود.»

فارسی اظهار کرد: «صحبت‌های اولیه برای ساخت این مجموعه مستند از دی ماه سال ۱۳۹۴ و مراحل تحقیق آن از بهمن همان سال آغاز شد و در آبان ۹۵ تصویربرداری و تولید این اثر را شروع کردیم. هم اکنون نیز این پروژه در مرحله تدوین قرار دارد و تا دی ماه نهایی می‌شود.»

او اضافه کرد: «جنبه‌های اجتماعی دوران پهلوی اول برای ما بسیار مهم بود و به همین علت تصمیم به آوردن این قسمت از تاریخ در مجموعه مستند «رضاخان» گرفتیم. البته در مسیر تولید این فیلم از راهنمایی‌های سیروس سعدوندیان که ۴۰ سال سابقه فعالیت در حوزه تاریخ معاصر دارد و تخصص اصلی او بررسی دوران قاجار و پهلوی اول است، استفاده کردیم.»

این مستندساز توضیح داد: «در کنار تحقیق و پژوهش تولید مجموعه مستند «رضاخان» که یک سال طول کشید، منابع آرشیوی بسیار ارزشمندی را از آرشیوهای ملی فرانسه، روسیه و هلند در کنار منابع داخلی جمع آوری کردیم.»

او اظهار کرد: «در ساخت مجموعه مستند «رضاخان» سعی کردیم همانند مستند «خاطرات خانه متروک» نگاهی متفاوت بر اساس اسناد داشته باشیم و به همین دلیل هم پیش‌بینی می‌کنیم که بعد از نمایش مستند با حمله‌های زیادی از سوی جریان‌های سیاسی مختلف کشور رو به رو ‌شویم.»

این مستندساز ادامه داد: «در جریان تولید این مجموعه مستند، حجم انبوهی از اسناد را از آرشیوهای داخل و خارج از کشور جمع آوری کردیم که اگر نگوییم بی‌سابقه، کم سابقه است.»

فارسی عنوان کرد: «برای ساخت مجموعه مستند «رضاخان» تصاویری را از تبعیدگاه رضاخان در جزیره موریس و همچنین از ژوهانسبورگ در آفریقای جنوبی تهیه کردیم که بعید می‌دانم تا به حال مستندسازی چنین کاری را انجام داده باشد.»

او تصریح کرد: «برای نخستین بار در آرشیو ملی ژوهانسبورگ ۵۰۰ صفحه سند از مرگ رضاخان پیدا کردیم که تا امروز حتی ترجمه هم نشده است، گواهی فوت رضاخان را هم در بین این اسناد پیدا کردیم.»

این مستندساز تاکید کرد: «امکان دارد از این تحقیق‌ها و آرشیوهای به دست آمده، سه‌گانه‌ای را تولید کنیم که جنبه هنری آن بیشتر باشد. این سه گانه محدوده زمانی تولد رضاخان تا کودتای ۱۲۹۹ هجری شمسی، کودتا تا زمان تبعید و از تبعید تا مرگش را شامل می‌شود.»

او در بخش دیگر از صحبت‌هایش اظهار کرد: «دردسرهای ساخت کارهای تاریخی فراوان است زیرا در این مسیر، مشکلات تحقیق در یک طرف ماجرا و مسایل تولید در طرف دیگر قرار دارد. نکته دیگر اینکه بازخوردهای منفی بیش از بازخوردهای مثبت در زمان تولید کارهای تاریخی متوجه سازندگان می‌شود.»

این مستندساز در پایان گفت: «بزرگ‌ترین مشکلی که در مسیر ساخت کارهای تاریخی وجود دارد، تعداد و پراکندگی منابع است. به عبارت بهتر در یک بخش با منابع فراوانی رو به‌رو هستیم و در یک بخش دیگر هیچ اطلاعاتی نداریم.»

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 33
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    305 6
    از تاریخ ساز مشهور اقای عضدی هم استفاده کنین هر جور شما بخواهین تاریخ را برایتان درست میکند متاسفانه در رسانه ها و مخصوصا صدا و سیما همیشه در تحلیلهای سیاسی مخصوصا در دوران پدر و پسر غرض ورزی و سیاه نمایی کورکورانه وجود داشته و بعید میدانم این مستند هم راه اسلاف خود را نرود.امروزه و در عصر اطلاعات دیگر براحتی نمیشه تاریخ را اساسی تحریف کرد
    • بی نام A1 ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      بدیم دست شما تا روی همه جنایت های رضا قلدر ماله بکشید کسی که نظام مشروطه و پارلمانی ایران را به دیکتاتوری تبدیل کرد صدها انسان شریف را در زندان کشت و امکاک وسیعی را از مردم گرفت و سندش را به نام خودش زد و .... کمی تاریخ بخوان بعد افاضه فرما
    • ایلیا GB ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      بی نام دومی الان شما مثلا تاریخ خوندی اینها را گفتی؟ یا اینکه از کسی شنیده بودی و گفتی تاریخ خوان
    • بی نام A1 ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      سلام خدمت بی نام دوم. ای کاش بیان میکردید نظام مشروطه ما دقیقا در چه زمانی و به چه شکل اجرا می شد. اقای بی نام مثل اینکه شما حرفهای خسرو را کاملا باور کرده اید. فقط به شما عرض کنم زمانی که رضاخان حکومت را در دست گرفت ایران به صورت ملوک الطوایفی به وسیله قاجار اداره می شد و در حال تکه تکه شدن بود او بود که ایران امروز را حفظ کرد. اقای بی نام رضاخان زمانی به قدرت رسید که مردم فاقد شناسنامه بودند بعد شما از نظام پارلمانی صحبت میکنید. رضاخانی که شما از وی صحبت میکنید زمینه شکل گیری راه اهن و جاده های اصلی ایران را فراهم اورد که هنوز هم شاه راه ها و معابر اصلی ایران هستند...
    • بی نام IR ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      98 2
      جناب بی نام، دوم رضا خان در اویل به قدرت رسیدنش می خواست سیستم کشور را از مشروطه به جمهوری تبدیل کند که روحانیون آن زمان مخالفت کردند
    • بی نام IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      32 73
      این مستند به خوبی از یک شبکه ماهواره ای قبلا پخش شده پول ما را خرج ساخت جعلیات نکنید از کارنامه خود دفاع کنید
    • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      9 1
      بی نام دوم قول میدم از همون شازده قراضه های قاجاری هستی و از این ناراحتی که چرا رضا شاه بساطتان را جمع کرد تا نتونید بیشتر کشور را نابود کنید
  • بی نام A1 ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    315 6
    باز میخواهید چه دروغی به خورد مردم و نسل جوون که با شرایط اون دوره آشنایی نداشتن بدید؟
    • بی نام A1 ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      رضا شاه اگرچه در حوزه عمران و اداری خوب کار کرد اما یک دیکتاتور و مستبد بود
  • بی نام FR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    رضا قلدر دزد
    • ایلیا GB ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      138 4
      دزد بود؟ خوبه با ریل گذاری همین به قول شما دزد میتونی از این شهر به اون شهر برید ووو
    • بی نام A1 ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
      135 4
      خوب شد معني دزد رو فهميديم
    • بی نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      44 4
      دزد بود اما نه شاه دزد
    • بی نام IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
      1 0
      شما ؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    بازم شاهد تحریف تاریخ خواهیم بود
  • مهدی A1 ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    0 59
    خدا را شکر
  • ابوالفضل A1 ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    145 1
    "به این نتیجه رسیدیم با پازلی رو به‌رو هستیم که این وقایع، تنها بخشی از اتفاقات است و برای کامل کردن آن باید تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران جلو بیاییم" تو خود حدیث مفصل بخوان ازین مجمل
  • بدون نام ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    230 2
    از خدمات ايشان كه مطمنا نيست
  • رضا A1 ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    173 6
    دران دوره هم نقاط مثبت دیده میشود مثل احداث دانشگاه وراه اهن و ثبت احوال وثبت اسنادوهم نقاط منفی مثل ممنوعیت حجاب و عزاداری وکشتن چندنفرازوزرای خود وفرخی یزدی ومرحوم مدرس وغیره
  • بی نام IR ۱۶:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    51 1
    فرمایشی
  • بی نام A1 ۱۶:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    نظرات منتشره نشون میده جامعه ما به شدت از پیش داوری رنج میبره. بخشی از مخاطبان پیشاپیش تصمیم گرفتن از رضاخان "قدیسی" بسازن که مملکت رو " آباد" کرد. عده ای دیگه هم به شدت معتقدند که "ابلیسی" بود که ایران رو "ویران" کرد. با این پیش داوری، از نظر هردو گروه بالا، یک اثر مستقل تحریف تاریخ محسوب خواهد شد چرا که مطابق بینش آنها به قضیه نگاه نخواهد کرد. هر دو فقط اثری رو واقعی و دور از تحریف میدونن که با این تصویر ذهنی سیاه وسفید و از پیش ساخته شده توسط مدیای مورد اعتمادشون تطابق کامل داشته باشه.
  • بی نام A1 ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    4 108
    چرا هی می گید رضا خان؟؟
    • A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      74 41
      طفلی رضا خان زمین خیلی دوست داشت . نصف زمین های کشور رو به نام خودش سند زده بود
  • بی نام A1 ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۳
    یک معمای شاه دیگر
    • بی نام A1 ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
      61 36
      ندیده قضاوت نکن
  • بی نام A1 ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    4 126
    آخه یک جنایتکار مثل رضا خان چطور می تونه مورد توجه بعضی ها قرار بگیره
  • بی نام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    44 1
    چه فایده داره، مستندی که شما بسازید رضاخان، بدترین انسان روی زمینه
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    22 4
    چقدر خوب، فقط ای کاش که انصاف رو رعایت کنید و همه جانبه به مضامین نگاه کنید.
  • بی نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۴
    7 5
    خدا رو شکر که بالاخره رضاخان هم مورد توجه دوستان قرار گرفت.
  • بی نام IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 20
    هر سریال تاریخی در این چند سال ساخته شده تحریف تاریخ بوده در سرزمین کهن هم دوستان به رهبری کمال تبریزی دنبال تحریف کزدن بودن که قوم لر به سرعت وارد عمل شد و توطئه را در نطفه خفه کرد جالبه که با چه وقاحتی هم وارد شده بود از همون قسمت اول به فحاشی هم پرداخته بود کمال تبریزی از عزیزان سفارت بگیر هم بوده که سفارت امریکا را مورد عنایت قرار داده
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    54 1
    یعنی ز تاسیس هلال احمر و ساخت جاده های سراسری و راه آهن تهران شمال و راه آهن مشهد و ثبت احوال و دانشگاه و اتوبوسرانی و هزاران خدمت دیگه اش هم فیلم تهیه میشه؟ چه خوب :
  • مهران A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    10 2
    درست است به معیارهای امروز جهان رضا شاه دیکتاتور. لطفا به حکومتهای اون زمان کشورهای اروپایی نگاه کنید: هیتلر در آلمان موسولینی در ایتالیا استالین در روسیه آتاتورک در ترکیه آیا از ایران عقب مانده اون زمان که یاغی گری در آن بیداد میکرد میشد انتظار حکومت دموکراسی سوئیسی داشت؟
  • یاسر A1 ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    19 1
    شما که مختارنامه را تحریف میکنید،پس تحریف رضا پهلوی برایتان کاری ندارد.