ایسنا نوشت: مقام‌های تنظیم خانواده بنگلادش با ارائه طرح عقیم‌سازی داوطلبانه از دولت خواستند تا وازکتومی و توبکتومی را برای مردان و زنانی که در منطقه کوکس‌بازار مستقر هستند، به اجرا دربیاورد.

 این منطقه میزبان یک میلیون مهاجر از اقلیت مسلمان روهینجایی است و پیشتر تلاش‌ها برای کنترل زاد و ولد در کمپ‌های پرجمعیت آن ناکام مانده است.

 به نوشته روزنامه گاردین، بیش از ۶۰۰ هزار روهینجایی از زمان آغاز سرکوب نظامی در میانمار در ماه اوت وارد بنگلادش شده‌اند. این موج جدید پناهجویان به صدها هزار روهینجایی دیگر پیوستند که در جریان خشونت‌های پیشین از ایالت راخین در غرب میانمار فرار کرده بودند. 

اکثر این مسلمانان در شرایط نابسامان زندگی می‌کنند و دسترسی آنها به غذا، وسایل بهداشتی و یا تاسیسات درمانی محدود است؛ لذا مقام‌های محلی بنگلادش نگرانند که فقدان تنظیم خانواده بیش از پیش منابع را از بین ببرد.

رئیس سرویس تنظیم خانواده در منطقه کوکس بازار که محل استقرار کمپ‌هاست، می‌گوید روهینجایی‌ها آگاهی اندکی درباره کنترل جمعیت دارند.  

او با اشاره به فقدان آموزش در میانمار که این مسلمانان را مهاجرات غیر قانونی می‌داند و دسترسی آنها به بسیاری از خدمات را غیر ممکن می‌کند، افزود: جامعه مسلمانان روهینجایی عامدانه کنار گذاشته شدند. خانواده‌های بزرگ در کمپ‌ها عادی است و برخی از والدین تا ۱۹ فرزند دارند و بیشتر مردان روهینجایی هم بیش از یک همسر دارند. ما از دولت خواسته‌ایم تا طرحی را برای وازکتومی مردان و توبکتومی زنان به اجرا درآورد.


سازمان ملل: تعداد کشته‌های روهینجایی احتمالا بسیار بالا باشد


سازمان ملل افشا کرد، تعداد تلفات عملیات پاکسازی صورت گرفته توسط ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینجایی ممکن است به شدت بالا باشد.

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، مقام‌های حقوق بشری سازمان ملل که از اردوگاه‌های آوارگان روهینجایی در بنگلادش بازدید کرده‌اند، می‌گویند: عملیات ارتش میانمار در غرب این کشور اقدامی در نقض گسترده حقوق بشر بوده که باعث شده تا صدها هزار تن از این منطقه بگریزند و به بنگلادش بروند.

بازرسان سازمان ملل گفته‌اند روهینجایی‌ها به آنها درباره کشتار، آتش زدن منازل، تجاوز و شکنجه از سوی ارتش میانمار گفته‌اند.

سازمان ملل این اقدامات از سوی ارتش میانمار را "پاکسازی قومی" می‌داند.

گروه بازرسان و کارشناسان سازمان ملل به ریاست "مرزوقی داروسمان"، دادستان کل سابق اندونزی گفت: تعداد تلفات سرکوب ارتش در راخین در پی حمله شبه نظامیان روهینجایی در ۲۵ اوت سال جاری میلادی ممکن است به شدت بالا باشد. ما اطلاعاتی از روستاهای مختلف در منطقه داریم. ارتش میانمار دست به نقض گسترده حقوق بشر در منطقه زده است.

مقام‌های میانماری می‌گویند روهینجایی‌ها شهروندان این کشور نیستند و مهاجرانی از بنگلادش بوده‌اند که به میانمار آمدند به همین دلیل آنگ سان سوچی، رهبر دوفکتوی میانمار از واژه روهینجایی برای آنها استفاده نمی‌کنند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =