کاربران نظر دادند/ مصلحت مردم این است که دلار ارزان شود

باقی ماندن دلار در کانال چهار هزار تومانی،موضوعی است که این روزها هم صادرکننده ها را به دفاع وا داشته و هم واردکننده ها را معترض؛در عین حال مردم نگران از این شرایط منتظر تصمیم دولت برای اجرای قانون ارز «شناور مدیریت شده» هستند.

به گزارش خبرآنلاین،افزایش قیمت ارز،در حال حاضر مهمترین مساله بازار است.از همین رو،این موضوع را با کاربران خبرآنلاین به بحث گذاشتیم.پرسیدیم که آیا با بازگشت دلار به کانال سه هزار تومانی موافقید؟ پیشنهاد شما در این خصوص چیست؟

کاربران خبرآنلاین نظر خود را در این رابطه برای ما نوشتند.

کاربری به نام ژیلا نوشته است:« فقط تولید کالای با کیفیت و قابل صادرات چون هم مردم رغبت به خرید کالای ایرانی پیدا ‌می‌کنند و ارز از کشور خارج نمی‌شود و هم با صادرات کالا ارز وارد کشور می‌شود قیمت واقعی دلار با خارج کردن سهم نفت و فراورده های پتروشیمی ۱۵ هزار تومان است ولی دولت به خاطر کنترل هزینه های خود دلار را با قیمت غیر واقعی وارد بازار می کند.»

میلاد حمیدی کاربر دیگری نظر داده:« بهترین راه این است که کلا دلار را حذف کنیم و بر پایه یک پول دیگر کار کنیم. یکبار بهای آن را بپردازیم بهتر است. دلار و یورو پولهای قمار بازی است و معامله بر اساس آنها سبب فساد و حرامی می شود و تبعات بد اقتصادی را رقم می زند.»

کاربر دیگری که نام خود را ننوشته،معتقد است:« بطور کلی سیستم اقتصادی ما وابستگی به نفت داره. تنها ورودی ارزی قابل قبول در کشور نفت هست و تنها فروشنده ی اون دولت هست. بنابراین هرکسی که ارز از بازار برای واردات تامین می کنه در حقیقت ارز رو از دولت می گیره. افزایش قیمت ارز از مجاری ثالث با این ساختار بطور کلی منتفیه و دولت بطور کامل تعیین کننده ی ارز هست. من در تعجبم چرا طفره می ره و وانمود می کنه اتفاق دیگه ای افتاده. تنها فاکتوری که دست دولت نیست نرخ برابری ارزها  است که توسط بازار جهانی تعیین می شه. اصولا با این شرایط هر موقع که دولت از انتخابات عبور کنه و دغدغه ی مردمی هم نداشته باشه اجازه می ده نرخ برابری ریال با دلار بهم بخوره تا از طریق مابه التفاوت بوجود اومده کسری بودجه خودش رو جبران کنه.»

کاربری به نام بانک هم می نویسد:« افزایش قیمت دلار را خروجی عملکرد دولت و نهادهای حکومتی می‌دانم ضمن اینکه خواهان بازگشت به سه هزارتومان و پایین تر هستم تقاضا دارم طرح یا لایحه فرقی ندارد از طرف مجلس دنبال شود یا دولت حذف سه یا چهار صفر از پول ملی به جدیت دنبال شود ا؛لبته می‌دانم که پیش زمینه هایی مثل یکی شدن قیمت ارز و...دارد اما به نظرم امروز هم برای اینکار دیر است علاوه بر جنبه های مثبت فراوان اقتصادی به لحاظ روحی روانی نیز اثر گذار بوده در خارج از کشورنیز بار منفی زیادی را خنثی می‌کند دقیقا هفته گذشته در یکی از کشورهای اسیای میانه که به طور اتفاقی چک پول پنجاه هزارتومانی داخل کیف پولم نظر دوست خارجی ما را جلب کرد در پاسخ ایشان که این پول ایرانی با این همه صفر معادل چند دلار است.»

کاربری که خود را حسین شریعت معرفی کرده،برای ما نوشته است:« اصلا چرا باید دلار به زیر سه هزار تومان برگردد بهترین روش برای داشتن ارز تک نرخی اجازه دادن به بازار برای تشخیص قیمت واقعی ارز است، ضمنا با توجه به پرامتر های تاثیر گذار روی بازار ارز و اقتصاد ، امکان برگشت نرخ ارز وجود ندارد ، به نظر من بهتر است به جای تمرکز روی نرخ های دستوری و صرف انرژی و هزینه و وقت بیهوده برای اینکار قابلیت و انعطاف کنار امدن با هرگونه تغییر نرخ ارز را در بدنه اقتصادمان ایجاد کنیم .متاسفانه دولت ها به خاطر مسایل روانی ناشی از نرخ ارز جسارت انجام تغییرات اصولی و کنار امدن با نرخ واقعی را ندارند.»

کاربری دیگری هم که خود را مصطفی ف معرفی کرده نوشته است:« به نظرم ما تو يك دور باطل افتاديم. توليد كننده رو تشويق ميكنيم صادرات انجام بده البته نه توليدات صنعتي كه اشتغالزا هم هستند به دلار رو گرون مي‌كنيم كه تشويق بشه از اون طرف كالاها گرون ميشن بدون اينكه تورم افزايش پيدا كنه ؟؟؟ خب نهايت اين اقدامات براي كشور چي داره؟ اگر به مصلحت كشور يعني مردم فكر كنيم 90 درصد مردم مصلحتشون اينه دلار ارزون باشه. اون 10درصدم صادرات نكنن چيزي نميشه. اكثر صادرات محصولات كشاورزيه كه اونم جز مصرف منابع طبيعي اشتغالزا نيست. پس افزايش قيمت دلار به نفع مردم نيست حالا هر كي مي‌خواد هر چي بگه. راه خاصي نداره. روند قيمت گذاري كالاها رو از وابستگي به دلار حذف بفرماييد دلار ارزون ميشه خود به خود. البته دست دلالانو ديگه نميشه قطع كرد. شرمنده راهي نداره»

اسلامی کاربر دیگری است که در نظرخواهی خبرآنلاین نوشته است:« به هیچ عنوان با نرخ گذاری دلار به این شکل موافق نیستم . قیمت دلار بایستی توسط عرض و تقاضا مشخص گردد. و مطمئن باشید اگر قیمت را به بازار بسپاریم به شرط اینکه دولت به دنبال جبران کسری بودجه از محل افزایش قیمت نباشد یعنی دست از رانت خواری به انحا مختلف بردارد به نفع همه تمام خواهد شد . یعنی همزمان با آزاد سازی نرخ دلار تعرفه های سنگین بر روی واردات به نفع شرکتهای دولتی ناکارآمد را حذف کند .در اینصورت با حذف تعرفه ها شرکت‌های ناکارآمد دولتی و خصولتی مجبور به سیاستگذاری صحیح ‌می‌شوند و در یک بازه زمانی 4 ساله خود را بازسازی می‌کنند اونوقت به جهت کارا بودن بازار نرخ دلار اهمیتی نخواهد داشت.»

 

3535

 

 

 

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۶:۰۶ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    30 7
    مصلحت مردم بالاتر از مصلحت نظامه؟ برید از خدا بترسید، فقط نظام
  • بی نام RO ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    18 2
    پس چرا مقامات دولتی کاری برای مصلحت حال مردم که کاهش قیمت دلار است انجام نمیدهند آیا این ملت به حرف آنها برای محکومیت آمریکا ودشمنانشان به خیابانها نیامدن هشت سال نجگیدن پس وعده آسایش مردم کی عملی میشود دولت از گرانی دلار سود می کندچرا به مردم رحم نمکنید
  • بی نام CA ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    4 2
    بله ولی کو اون کسی که با کلید اومد گفت ارزش پول ملی رو بازمیگردانم افقط بلدن سود بانکی رو بیارن پایین
  • بی نام A1 ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    10 0
    مطلب خوبی بود،حالا می شه یه نفر به سوال من پاسخ بده.چرا در کمتر از چهل سال دلار ۴ تا تک تومانی در کشور ما باید بشود ۴۰۰۰ تومان.یعنی چرا مردم ما باید با این همه منابع نفت و گاز و معادن،در کمتر از ۴۰ سال هزار بار از یک آمریکایی فقیرتر شوند؟چرا هزار تومان چهل سال پیش می شد ۱۴۲ دلار آمریکا،امروز هزار تومان می شود کمتر از ۲۵ سنت.چرا در کشورها دیگر که جنگ شده است و با خاک یکسان شده اند مثل عراق و سوریه و صنایعی هم ندارند و تخت تحریم های شدیدتر از ما هم بوده اند و حتی داعش میادین نفتی آنها را به غارت برده ولی ارزش پول ملی شان تکان نخورده ولی در کشور ما به راحتی دلار ۸۰۰ تومانی می شود بالای ۴۰۰۰ تومان در کمتر از ۶ سال؟ این با کدام منطق اقتصادی سازگار است؟چهل سال پیش ما به فرانسه وام می دادیم،امروز؟
  • مهدی IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۸
    9 1
    والا با این گرون شدنای دلار از 7 سال قبل فقر و فحشا تو جامعه افزایش پیدا کرده. بیکاری جوونا...اعتیاد..طرف به هزارتومن نیاز داره اونوقت این دوستمون میگه قیمت واقعی دلار 15 هزارتومنه آخه عزیز من اگه دلار بشه 15 هزارتومن که پراید میشه 50 میلیون چی میگی...من نمیدونم این وزیرای اقتصاد ما عقلشون از هویدا وزیر شاه کمتره که نتونستن به عنوان مثال یک قلم کالا رو حداقل 3 سال ثابت نگهدارن که دلمون خوش باشه حکومت اسلامی داریم...؟؟ ناظر محترم نظرمون چاپ کن سانسور نکن
  • بی نام A1 ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۶
    14 0
    مملکت از پایه کج است. ۴۰ سال رانت ودزدی. پولهای مردم را تو روز روشن تو بانکها می کشند بالا.حالا فکر میکنی برایشان مهم است دلار بشه ۱۰ هزار تومان. ملیاردها دزدی و هیچکس صداش در نمی آید.از آن بالا تا پايین دزد بدون استسنا
  • شهروند بی پناه A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۷
    1 0
    به کجا چنین شتابان ؟ ریال از دلار پرسید، جیب من بریده اینجا ... هوس سفر نداری ؟ ز غبار این بیابان همه آرزویم اما چه کنم که بسته پایم به کجا چنین شتابان؟ به هر آن کجا که باشد به جز این سرا، سرایم سفرت به خیر اما تو و دوستی، خدا را چو از این کویر وحشت به سلامتی گذشتی به شکوفه‌ها، به باران برسان سلام ما را
  • ناشناس IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۴
    2 0
    اختلاف تراز تجاری ایران شدیدا در حال بالا رفتن است. این یعنی کاهش شدید ریال. به اضافه اینکه منابع ارزی و معادن و ذخایر داخلی شدیدا در حال کاهش و اتمام است.