طلب وزارت بهداشت از بیمه‌ها: ۱۲هزار میلیارد تومان/ ترافیک عامل دیر رسیدن اورژانس ۱۱۵

ایرج حریرچی سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید: رسانه‌ها مروج اخلاق و انصاف هستند در حال حاضر رسانه‌های مجازی نقش پررنگی در زندگی امروزه پیدا کرده اند اگر ما اخلاق و تعهد اجتماعی را به رفتار اضافه نکنیم ممکن است آسیب جدی ببینیم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دوشنبه 8 آبان در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه نشست خبری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد. ایرج حریرچی در ابتدای این نشست گفت: قسمت عمده ای از عوامل اجتماعی سلامت ناشی از رفتار مردم است که یکی از ابزار آن برای تغییر رفتار رسانه ها محسوب می شوند لذا لازم است رسانه ها از تاثیر خود در حوزه سلامت استفاده کند. از طرفی ما وظیفه داریم جایگاه رسانه را شناخته و حس همدلی با آن ها داشته باشیم.

وی ادامه داد: رسانه ها مروج اخلاق و انصاف هستند در حال حاضر رسانه های مجازی نقش پررنگی در زندگی امروزه پیدا کرده اند اگر ما اخلاق و تعهد اجتماعی را به رفتار اضافه نکنیم ممکن است آسیب جدی ببینیم.

رسانه‌ها باید سواد سلامت مردم را ارتقا دهند

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: سلامت از سیاست تاثیر پذیر است در سال های اخیر در کشورهای مدعی دموکراسی سلامت تا حدود یک سوم در سیاست تاثیر گذاشته است. در زمینه بهداشت و پیشگیری درخواست داریم نه سیاسی و نه گزینشی عمل کند.

حریرچی گفت: سواد سلامت یکی از مهم ‌ترین ابزاری است که به مردم آموزش می دهد چگونه از خود مراقبت کنند و در صورت بیماری چه اقداماتی انجام دهند. نه سواد بهداشتی و درمانی عامه کردم نه سواد رسانه ای مردم به خودی خود نمی‌تواند تاثیر گذار باشد.

او گفت: ما مایل هستیم که رسانه ها سواد سلامت را جزء اهداف خود قرار دهند بالاخره رسانه و دسترسی به آن عامل، محصول و شاخص تحول است امیدوارم بتوانیم از این چند شاخص استفاده کنیم. سخنگوی وزارت بهداشت گفت: در حوزه بهداشت درمان قسمت اعظم بودجه از طریق ارائه خدمات به دست می آید که به ازای خدمت ارائه شده تعرفه ای در نظر گرفته می شود.

دولت 53 درصد هزینه‌های درمانی مردم را پرداخت می‌کند

قسمت عمده بودجه ما در این زمینه از سازمان های بیمه گر ایجاد می شود در دوره های قبل چه در کشور ما چه در کشورهای دیگر مسئولی وجود نداشته که بگوید از مردم هزینه های خط قرمزی که پس از طرح تحول سلامت ایجاد شد که ما تخلف آن را به عنوان عامل ناخشودنی می دانیم این است که مردم غیر فرانشیز تعیین شده مبلغ دیگری پرداخت نکنند.

هزینه های سازمان بیمه گر و دولت افزایش پیدا کرد ما مدعی هستیم که کل هزینه های سلامت در سال اول طرح تحول نسبت به سایر سال ها تغییری نداشته و مقداری کاهش داشته است در گذشته نقش مجموع دولت و سازمان های بیمه گر 40 درصد هزینه‌های سلامت بود بعد از طرح تحول این میزان از سوی دولت و سازمان های بیمه گر به 53 درصد رسیده است. پس برای اینکه بتوانیم پرداختی از جیب مردم را کاهش دهیم نقش دولت و سازمان‌های بیمه‌گر افزایش پیدا کرده است از طرفی بیمه‌ها در پرداخت دچار تاخیر شده اند.

ارزیابی ما براساس سازمان بهداشت جهانی آن است که عملکرد ما در دور اول طرح تحول عملکرد پیشگییرانه عمیق تر از درمان بوده است اما تصوری در مخاطب به وجود آمده که حوزه بهداشت گمرنگ تر بوده است و شاید حوزه بهداشت ما نتوانست کارهای خود را به طور ملموس رسانه ای کند همچنین حوزه بهداشت حوزه پر سر و صدایی نیست. وزارت بهداشت در زمینه آگاهی دهنده هشدار دهنده عمل می کند در حال حاضر کشورهای مختلف دنیا هدف شان آن است که چاقی تا 13 سال آینده افزایش پیدا نکند.

هیچ دولتی نمی‌تواند در خانه ها بر نحوه غذا خوردن مردم نطارت کند برای مقال افراد بالای 60-65 سال در مدت باقی مانده عمر خود، 4 برابر بیشتر هزینه درمان نسبت به 60تا65 سال اول پرداخت می کنند پس در آینده هزینه بهداشتی درمانی جامعه افزایش پیدا می‌کند و باعث افزایش 21 درصدی هزینه ها می‌شود. در این زمینه می توان مردم را غربالگری کرد و مراقبت های اولیه را انجام داد.

وی با اشاره به پرونده الکترونیک سلامت گفت: این موضوع بسیار پیچیده و سنگین است و قدم اول در ایجاد آن این است که اقدامات شما مکتوب شده باشد. زمانی که به پزشک مراجعه می کنید و برای شما شرح حالی نوشته نمی‌شود، شما پرونده ای ندارید.

آنچه که قدم اول پرونده اکترونیک است، ابتدا مردم را شناسایی کنیم و قدم بعدی آن است که ارتباط سطح یک، دو و سه برفرار کنیم که در برخی استان ها اجرا شده است. قدم های بعدی نیز به صورت پایلوت در برخی مراکز استفاده شده است. وضعیت بیمار ثبت شود و در سایر مراکزی که ارائه خدمت می دهند مورد استفاده قرار گیرد

وی با اشاره به مطالبات بیمه سلامت از بیمه ها گفت: برای یک سال طرح تحول سلامت گفته، شده به 4 هزار و 800 ملیارد تومان می دهند. پیشنهاد می کنم به اظهارات رهبری درباره طرح تحول سلامت و سخنان دکتر روحانی و سایر مسئولان و نظز سنجی هایی که از مردم گرفته شده است می توان به اهمیت این طرح پی برد. در حال حاضر بیش از 12 هزار میلیارد از بیمه ها مطالبه داریم. به طور رسمی از سوی وزارت بهداشت اعلام می کنم راه بازگشت ناپذیر طرح تحول سلامت ادامه پیدا می‌کند.

ترافیک عامل دیر رسیدن اورژانس 115

 حریرچی درباره دیر رسیدن اورژانس 115 گفت: ما نسبت به قبل از طرح تحول با توجه به گسترش اورژانس هوایی و زمینی و استفاده از موتورلانس توانستیم زمان را کاهش دهیم در حال حاضر زمان رسیدن به صحنه حادثه در حد قابل قبول در سطح جهانی است. ترافیک یکی از بزرگترین مشکلات ما در این زمینه است که رسانه ها برای رفع آن می توانند به ما کمک بسیاری کنند.

وی با اشاره به آخرین اقدامات وزارت بهداشت در اربعین گفت: امسال وزارت بهداشت با همکاری سایر ارگان ها خدمات خوبی را ارائه می‌دهد، در این زمینه باید برنامه ریزی حدی صورت بگیرد، که هر 10 کیلومتر یک آمبولانس هست و دانشگاه ها در حال آماده باش هستند همچنین اقدامات بهداشت محیطی را نیز انجام داده ایم حتی کلر زنی آب در کشور عراق را نیز انجام داده ایم همچنین بهداشت غذای زائران را نیز تامین کنیم.

47235

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 722432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =