۰ نفر
۱۳ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۷

محمدرضا نجفی منش*

بازار خودرو در ایران در غیاب صادرات در حال  نزدیک شدن به حالت اشباع است. در حال حاضر بیشتر متقاضیان خودرو در کشور ما متقاضی خریداری کردن خودروهایی با قیمت بالاتر از 10 میلیون تومان هستند که این نوع از تقاضا در کنار تقاضای خودروهای لوکس که دارای قیمتی بالاتر از 20 میلیون تومان هستند در حال افزایش است.

 این مساله باید در تنظیم وضعیت این بازار همواره مورد توجه قرار داشته باشد. ثابت بودن نرخ ارز، از جمله مواردی بود که باعث  آسیب دیدن تولیدات ما طی سالهای گذشته شده است. چرا که این مساله موجب میشد که کالاهای وارداتی بر تولیدات داخلی مزیت داشته باشند. کمبود نقدینگی مشکلی جدی است که صنعت  خودرو سازی در سال های اخیر با آن درگیر خواهد بود. در گذشته به دلیل پیش فروش کردن خودروها کمتر با مساله کمبود نقدینگی مواجه بودیم اما در حال حاضر به دلیل فروش خودرو به صورت شرایطی که بخشی از مبلغ را در زمان خرید و باقی آن به طور اقساطی دریافت می شود نقدینگی این صنعت دچار مشکل شده است

خودرو جزو کالاهای اساسی محسوب نمی شود،  دخالت دولت در قیمت گذاری آن توجیه چندانی ندارد. سالهاست در این زمینه اعتراض شده و توجهی به این اعتراض نمی شود. فکر می کنم اگر دولت این اقدام را انجام ندهد این صنعت با مشکلات جدی رو به رو خواهد شد.

 این مساله از آن جهت دارای اهمیت است که اکنون قیمت برخی از خودروها پایین تر از قیمت بازار است. طبیعی است که در چنین شرایطی مردم به سراغ خریداری کردن چنین خودروهایی بروند. این روند باعث به هم زدن نظم صنعت می شود. اگر اراده قوی برای حل مسائلی که اشاره شد، وجود داشته باشد در سال آینده ظرفیت تولید یک میلیون و 500 هزار خودرو را در کشور داریم که البته دستیابی به آن، در درجه اول مستلزم حل شدن مساله نقدینگی واحدهای صنعتی است.

مرحله بعدی اقدام لازم برای خروج خودروهای فرسوده با درنظرگرفتن تسهیلات مناسب است و در مورد مشکلات تامین مواد اولیه ظاهرا کار چندانی نمی توان کرد مگر اینکه دولت همانطور که اعلام کرده بتواند مواد اولیه مورد نیاز خودروسازان را با قیمت مرجع در اختیارشان قرار دهد.

به هر حال همه می دانیم که صنعت خودروسازی یک صنعت پیش برنده است و حدود چهار درصد تولید ناخالص ملی ما را تشکیل می دهد که اگر بخواهیم تولید صنایع دیگری که به طور غیر مستقیم مرتبط با آن هستند را نیز محاسبه کنیم، میزان تولید ناخالص آن به حدود یازده و نیم درصد خواهد رسید. بنابراین صنعت خودرو سازی در کشور ما از اهمیت و حساسیت بسیار بالایی برخوردار است که باید برای آینده آن برنامه ریزی مشخصی داشت و برای رفع مشکلات آن اقدامات لازم را انجام داد.

* عضو هيات نمايندگان اتاق تهران

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 723932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    2 0
    این اقا حالش خوبه؟من یه لحظه فکر کردم این خبر چندین سال پیشه.مگر ما خودرو زیر 20 میلیون داریم که بالاترش خودرو لوکسه؟پس همه مردم لوکس سوارند این اقایان رانت خور و انحصار طلب عین زالو به مال و جان مردم ایران هجوم برده و شیره جانشان را میمکند. من تعجب میکنم که اینها از اشفته بازار خودرو و قطعات میلیاردها تومان ثروت باد اورده کسب کردن ولی هنوز سیر نشدن و سیرمونی ندارن.4درصد تولید ناخالص داخلی ارزش این همه کشته در جاده ها و کشته شدن مردم با ماشینهای الوده کننده هوا که تکنولوژی 30 یا 40 سال پیش هست را ندارد.کشور ما میتونه با یک برنامه ریزی ساده و اصولی در حوزه ای تی و توریست چندین برابر 4 درصد تولید ناخالص ملی را بدست بیاره
  • بی نام IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    2 0
    آره واقعا خیلی دولت کار غلطی میکنه.ماشین های تولید داخا قیمتشون باید از ۱۰۰ میلیون شروع بشه.به نظر خود بنده وقتی آپشن های پراید رو میبینم واقعا قیمت ارزونش برام سوال برانگیزه.والا در دیگی بازه خیلی وقته.....
  • محمد A1 ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۳
    1 0
    توپ توپ چه بهتر از این
  • بی نام US ۰۳:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۴
    3 0
    واردات خودرو را ازاد کنید تا بنجول سازان گران فروش داخلی مجبور شوند خودرو های عهد بوق خود را که الت قتاله است را متحول و ایمن و ارزان نمایند.