ایرنا نوشت:در آستانه اربعین حسینی (ع) نظام بانکی ایران تسهیلات رسانی خود را به زائران حضرت اباعبدالله الحسین(ع) که رهسپار مرزهای غربی کشور شده اند، کلید زدند.

 دست اندرکاران ستاد اربعین حسینی، پیش بینی می کنند که امسال سه میلیون زائر ایرانی برای زیات اربعین امام حسین (ع) راهی عراق شوند که حرکت زائران از هفته گذشته آغاز شده است.

این حجم مراجعه مردمی، بی تردید برنامه ریزی وسیع شبکه بانکی کشور را می طلبد تا نیازهای بانکی و مالی زائران را پوشش دهند؛ از آنجا که هنوز شبکه بانکی ایران و عراق به یکدیگر متصل نشده، لازم است که حجم عمده ای از این نیازها در داخل مرزهای کشور برطرف شود تا زائران هنگام ورود به خاک عراق با مشکل رو به رو نشوند.
بر این اساس و با وجود اینکه میزان نیاز بانک‌ها برای وجه نقد در ایام اربعین حسینی در استان های مرزی حدود 2 هزار میلیارد ریال بوده است، اما بانک مرکزی برای تامین بیش از 4 هزار میلیارد ریال وجه نقد اعلام آمادگی کرده است و تلاش می شود تا در این ایام اسکناس نو در اختیار زائران قرار گیرد.

همچنین در این ایام، سقف برداشت نقدی از دستگاه های خودپرداز تا مبلغ 5 میلیون ریال در استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان که تردد زائران اربعین در آنها انجام می شود، افزایش پیدا یافته است.
شبکه بانکی کشور در این ایام و با هدف ارائه خدمات به زئران عتبات عالیات، علاوه بر برقراری کشیک فعال در شعب و باجه های منتخب استان های کرمانشاه، ایلام و خوزستان، نسبت به نصب، راهبری و نگهداری امکانات پرداخت الکترونیک در نقاط مرزی خسروی، مهران، شلمچه و چزابه اقدام می کنند.

بنا بر اعلام شبکه بانکی کشور، موکب های برپاشده توسط بانک ها و موسسات اعتباری کشور نیز پذیرای زائرین است.
پیش بینی و استقرار دستگاه های خودپرداز سیار و وب کیوسک های مکانیزه ای در مسیر پیاده روی زائران در سه استان مرزی با عراق، افزایش سقف ذخیره نقدینگی خزانه استانی بانک ها از جمله تمهیداتی است که برای این ایام اندیشیده شده است.
در این میان بانک ملی ایران برنامه ریزی لازم را برای پول رسانی و تامین نقدینگی برخی بانک های خصوصی نیز انجام داده است.
خدمت رسانی بانک ها به زائران از نهم آبان ماه جاری آغاز شده و به مدت دو هفته یعنی تا زمان بازگشت زائران ایرانی ادامه می یابد و باجه های در نظر گرفته شده در پایانه های مرزی خسروی، مهران و چزابه نیز به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به زائران اربعین حسینی هستند.
بانک صادرات ایران نیز ضمن برپایی موکب، با استقرار دستگاه‌های خودپرداز و پول رسانی مستمر، خدمتگذار و پذیرای زائران است و در این رابطه 6 دستگاه خودپرداز سیار در شهرهای مرزی مستقر کرده است.
پذیرایی از زائران در ایستگاه های صلواتی و فراهم کردن محل استراحت برای زائران از دیگر اقدام هایی است که کارکنان این بانک به طور خودجوش انجام داده اند تا سهمی در این حرکت معنوی داشته باشند.
طبق اعلام بانک آینده، این بانک از ابتدای آبان ماه ساعت کار همه شعب خود را در شهرهای اهواز، کرمانشاه و ایلام تا ساغت 18 افزایش داده است که این روند تا 20 آبان ادامه دارد؛ همچنین روزهای پنج­شنبه و جمعه این هفته (18 و 19 آبان) این شعب تا ساعت 14 آماده خدمت رسانی هستند.
همچنین بنا بر اعلام بانک سینا، این بانک امکان تامین ارز زائران (دینار عراق) به قیمت خرید را در صرافی خود فراهم کرده است ضمن آنکه شعب این بانک در استان های مرزی کشور و مسیرهای عبور زائران حرم حسینی(ع) نیز آماده ارائه هر گونه خدمات بانکی مورد نیاز آنان هستند.

مدیرعامل بانک پارسیان از خدمات ویژه به زایرین اربعین حسینی و کربلای معلی خبر داد.

کورش پرویزیان مدیرعامل بانک پارسیان نیز با اعلام تمهیدات این بانک برای زائران و عزادان اربعین حسینی، اعلام کرده است:با توجه به محدودیت های مبادلاتی در استفاده از ارز دلار و به منظور کاهش هزینه های تبدیل و کارمزدهای آن در دیگر مراکز تبدیل ارز، زائران می توانند به طورمستقیم از خود پردازهای بانک پارسیان دینار دریافت کنند. این امر برای تمامی دارندگان کارت های بانکی عضو شبکه شتاب میسر بوده و می توانند بدون کارت و با وارد کردن شماره حواله اقدام به ورود رمز و دریافت وجه کنند.

وی گفت: اگر زائران ایرانی در کشور عراق، فاقدکارت بانکی بوده و نیازمند برداشت وجه ارزی و یا خدمات الکترونیک ارائه شده خودپرداز باشند، می توانند از طریق حواله ایجاد شده توسط یکی از مشتریان بانک پارسیان اقدام کرده و از خودپردازهای بانک پارسیان، مبلغ ارز مورد نظر خود را مطابق با نرخ استاندارد و با اطمینان از امنیت در فرآیند کار دریافت کنند.

هم اکنون سرویس صدور حواله از طریق درگاه های اینترنت بانک، همراه بانک و خودپردازهای بانک قابل تهیه بوده و مشتریان فاقد کارت بانکی می توانند با ورود شماره حواله و رمز عبور توافقی نسبت به برداشت وجه از خودپردازهای بانک اقدام کنند؛ در این خصوص چنانچه درخواست برداشت وجه از طریق یکی از خودپردازهای ارزی بانک صورت پذیرد، پرداخت وجه از طریق حواله، براساس نرخ ارز توسط خودپرداز محاسبه و انجام خواهد شد. 
به گفته وی، نصب 300 پایانه فروشگاهی در شهرهای گوناگون عراق به ویژه کربلا و نجف از دیگر اقدام های بانک پارسیان است که اکنون نیز فعال و مورد استفاده قرار گرفته اند.

همچنین بر اساس اعلام بانک پاسارگاد، شعب کشیک این بانک در ایلام، کرمانشاه و آبادان در روزهای 18 و 19 آبان 1396، از ساعت 8 صبح تا 17 آماده ارایه انواع خدمات بانکی به زائران و شرکت‌کنندگان در راهپیمایی عظیم اربعین سرور و سالار شهیدان هستند. 
همچنین دستگاه‌های خودپرداز این بانک در طول مسیر، با پشتیبانی 24 ساعته، به زائران و هم‌میهنان خدمت‌رسانی خواهند کرد.
بانک ملت نیز ضمن افزایش سقف برداشت وجه روزانه پایانه های خودپرداز از مبلغ 2 میلیون ریال به پنج میلیون ریال در استان های خوزستان، کرمانشاه و ایلام از روز ۱۰ تا ۲۰ آبان ماه سال جاری، اقدام به اعزام و استقرار چهار دستگاه پایانه سیار (هر یک مجهز به دو دستگاه خودپرداز) به نقاط مرزی مهران، خسروی، چذابه و شلمچه و ایجاد شعب کشیک در این استان ها کرده است که مجهز به پایانه های خودپرداز و دستگاه صدور آنی کارت هستند.

بر این اساس، شعب شوش، سوسنگرد، مرکزی خرمشهر و مرکزی آبادان در استان خوزستان، شعب قصر شیرین، اسلام آباد غرب و باجه احمدبن اسحاق(سرپل ذهاب) در استان کرمانشاه و شعب مهران، سرابله، ایوان، دهلران و ارکواز ملکشاهی در استان ایلام، شعب و باجه های کشیک بانک ملت در ایام اربعین حسینی هستند که در روز اربعین و جمعه ۱۹ آبان ماه نیز تا ساعت ۱۹ شب به ارایه خدمات خواهند پرداخت.
بانک تجارت نیز اعلام کرده است که با استقرار موکب های متعدد و استقرار خودپردازهای سیار در مرزهای جنوب و غرب کشور آماده ارائه خدمات بانکی به هموطنان و زائران سالار شهیدان در ایام اربعین حسینی است.
بر این اساس کارکنان بانک تجارت نیز موکب های عزاداری را در مرزهای خروجی کشور در استانهای کرمانشاه، ایلام و خوزستان شامل قصر شیرین، مهران، چزابه و شلمچه برپا کرده اند تا پذیرای هموطنان باشند.

همچنین بانک تجارت امسال برای نخستین بار با برپایی یک موکب عزاداری در مسیر نجف به کربلا، راهپیمایان و زوار امام حسین (ع) را در کشور عراق پذیرایی و مشایعت خواهد کرد. 
استقرار ۱۱ دستگاه خودپرداز غیرنقدی در محل پایانه‌های مرزی مهران و چذابه مسیر تردد زائران و استقرار چندین دستگاه خودپرداز در محل پایانه‌های مرزی خسروی، مهران و شلمچه و همچنین استقرار دو دستگاه خودپرداز سیار در پایانه‌ مرزی مهران در مسیر تردد زائران از اقداماتی است که پست بانک برای ارایه خدمات بانکی به زائران ترتیب داده است.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 724380

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =