۰ نفر
۱۹ آبان ۱۳۹۶ - ۰۵:۴۴

باشگاه خبرنگاران جوان گزارش داد: با گذشت 12 روز از نبرد سخت صنعتگران نفت با شعله های حریق میدان نفتی رگ سفید؛غول آتش روزانه 6 هزار بشکه به قیمت 372 هزار دلار نفتی را می بلعد.

به گفته بیژن عالیپور مسوول ستاد مهار فوران چاه 147 رگ سفید ؛عملیات مهار از سطح با نصب یک اتی واگن «Athey Wagon» تا چند روز آینده آغاز می‌شود.

استفاده ازAthey Wagon برای بستن چاه از دهانه (Top Kill) پس از پاکسازی محوطه چاه و دسترسی به تجهیزات فوران‌گیر(BOP)، استینگر(Stinger) سر بازوی اتی واگن نصب شده و آتش به دودکش بالای آن هدایت می‌شود و هم اکنون یک دستگاه بلدوزر D9، بi عنوان نیرو محرکه دستگاه اتی‌واگن جهت استفاده در عملیات مهار و کنترل فوران چاه 147 رگ سفید در اختیار متخصصان صنعت نفت قرار گرفته است.

بیژن عالیپور، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب در جدیدترین ارائه گزارش پیشرفت کار عملیات مهار آتش چاه رگ 147 سفیداظهار کرد: شامگاه چهارشنبه (17 آبان‌ماه) در ششمین مرحله عملیات پاکسازی محوطه چاه 147 رگ سفید ،با تلاش نیروهای عملیاتی شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و شرکت ملی حفاری بخش دیگری از ادوات و تجهیزات باقیمانده در ضلع غربی چاه، از محدوده آتش جمع آوری و به بیرون از موقعیت منتقل و شرایط لازم برای ادامه عملیات با استفاده از اتی واگن (Athey Wagon) فراهم شد.

وی افزود: در این عملیات که با فرماندهی واحد و تحت نظارت معاون امور تولید شرکت ملی نفت با موفقیت و سرعت قابل ملاحضه‌ای انجام شد، 9 محموله دیگر از تجهیزات آسیب دیده و موانع دسترسی به مرکز آتش، جمع آوری و به بیرون از محدوده عملیات مهار چاه منتقل شد.

مسوول ستاد مهار فوران چاه 147 رگ سفید توضیح داد: در ادامه برنامه فراهم سازی تمهیدات عملیات اصلی مهار چاه، روز گذشته سه دستگاه پمپ برای مقابله با آتش متعلق به کنترل فوران شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب به همراه تجهیزات مربوطه در کنار استخر اصلی نصب شد که در روزهای آینده با تکمیل آبگیری استخر، نقش اصلی تامین آب عملیات اصلی عهده دار خواهند شد.

 روزانه 372 هزار دلار نفت در رگ سفید می سوزد

مسعود جباری کارشناس ارشد نیز در این خصوص می گوید:آتش گرفتن و سوختن چاه نفتی در حین عملیات حفاری و... امری طبیعی است که نه تنها در کشور ما بلکه در سایر کشورهای دارنده این نعمت خدادادی رخ می دهد.تنها حساسیت حوزه نفت در این است که با حمایت های لازم از وقوع اتفاقات این چنینی جلوگیری شود ،اما اکنون که این وضع در رگ سفید رخ داده تنها باید بر مهار و کنترل شرایط اهتمام ورزید.

وی ادامه داد:مهار آتش چاه های نفتی کار و تجربه اول صنعتگران نفتی ما نیست چرا که در دوران جنگ تحمیلی و خرابکاری منافقان در سال 71 شاهد چنین وقایعی بوده ایم.اکنون متخصصان ما با تجربه و تجهیزات لازم و کافی موجود با قوت تمام در حال انجام عملیات مهار هستند.

این کارشناس ارشد نفتی با بیان اینکه مهار آتش فوق در بازه زمانی یک ماهه امری طبیعی است و بسته به شرایط امکان عدول از زمان پیش بینی شده مذکور وجود دارد،افزود:تلاش افراد حاضر در صحنه مسیر مشخصی دارد،تنها باید دعا کنیم که عملیات مهار در کمترین زمان ممکن به سرانجام برسد.

جباری با بیان اینکه با باز شدن چاه نفتی حجم زیادی از انرژی موجود در آن فوران می کند ،گفت:طبق آمار ارائه شده از مسوولان مهار این حادثه، روزانه 5 تا 6 هزار بشکه نفت در حال سوختن است.بنابراین این مقدار نفت با نرخ 62 دلاری قیمت هر بشکه نفت اوپک، حدود 372 هزار دلار قیمت دارد.

این در حالیست که برخی از رسانه ها مدعی هستد که روزانه 8000 تا  9000 بشکه نفت در چاه آتش گرفته میدان نفتی رگ‌سفید می سوزد و این مقدار نفت با نرخ 62دلاری قیمت هر بشکه نفت اوپک، حداقل حدود 500هزار دلار قیمت دارد.

 

35223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725963

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۱
    1 0
    امیدوارم زودتر مهارش کنند.وخسارات جانی ومالی به حداقل برسه... البته همراه با دعا نیاز به تدبیر ومشاوره با اهل فن دارد وپشتکار