عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: یکی از عوامل قدرت ما که تنظیمات اولیه انقلاب اسلامی بر آن استوار شده است، احیای فرهنگ و ارزش‌های دینی و انسانی بوده است که هر وقت ما از آن ارزش‌ها منحرف شدیم قدرت ما ضعیف شد.

به گزارش خبرآنلاین، حجت‌الاسلام محسن مهاجرنیا که در جلسه هفتگی مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم سخنرانی می‌کرد، تصریح کرد: یکی از عوامل قدرت ما بازسازی سبک زندگی سیاسی و حکومت اسلامی در دنیای جدید بود. از شاهکارهای انقلاب اسلامی، پذیرش شرایط جدید، روش‌های کارآمد مدرن و ساختارهای امروزی بود که امام راحل توانست با انطباق سازی و همگون سازی این روش‌ها و ساختارهای عقلائی با محتوای دینی، مدل زندگی اسلامی نوین و متناسب با مقتضیات زمان و مکان را بازسازی کنند.
وی با بیان اینکه متأسفانه گاهی دیده می‌شود، بین ارزش‌های دینی و روش‌ها و ساختارهای مقبول که انقلاب اسلامی براساس آنها تنظیم شده است، تعارض ایجاد می‌شود افزود: هویت‌سازی یکی از عوامل قدرت انقلاب اسلامی بوده است. هویت اسلامی و ایرانی عامل اقتدار ماست.

بحران ناکارآمدی در مدیریت اقتصادی و اجتماعی 
حجت‌الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه امروز با چالش‌هایی مانند کاهش قدرت حاکمیت، افزایش وابستگی‌ها، وجود ناکارآمدی‌ها، کاهش حمیّت‌ها و عصبیت‌ها مواجه هستیم اظهارداشت: در دنیایی که دارد جهانی می‌شود و بخشی از قدرت در قانونگذاری‌ها، تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها و حتی داوری‌ها توسط نهادها و ساختارهای بین‌المللی انجام می‌شود، کشورها بخشی از قدرت خویش را از دست می‌دهند و ما هم در همین دنیای موجود داریم زندگی می‌کنیم و با این چالش جدی کاهش قدرت حاکمیت مواجه هستیم و باید تصمیم بگیریم که چه باید کرد؟
وی در زمینه چالش افزایش وابستگی‌ها گفت: انقلاب اسلامی ما با شعار استقلال و نفی سلطه و نفی استکبار پیروز شد ولی دنیای امروز به دلیل ارتباطات گسترده، ساختارها و نهادهای بین‌المللی، تولیدات مشترک و چند ملیتی؛ گسترش همسانی‌ها در ابعاد مختلف زندگی سیاسی، اقتصادی و حتی فرهنگی، استانداردهای جهانی واحد و به دلیل مشترکات زندگی سیاسی و دموکراتیک، جهان در حال کوچک شدن و وابستگی‌ها در حال فزونی است که برای ما که ارزش‌های دینی خاص داریم یک چالش جدی است و برای آن باید فکر کرد؟
مهاجرنیا به چالش وجود ناکارآمدی‌ها اشاره کرد و افزود: در میان رشد فزاینده تکنیک و ابزار نوین و روشها و سبک‌ها و مدیریت‌ها، هر کشوری باید بتواند از همه ظرفیت‌ها برای کارآمد سازی خود استفاده کند. حقیقتاً ما با بحران ناکارآمدی در مدیریت اقتصادی و اجتماعی مواجه هستیم.

مساله هسته‌ای ما را خودی‌ها لو دادند
عضو کمیسیون کرسی‌های نظریه پردازی حوزه، درخصوص چالش کاهش حمیّت‌ها و عصبیت‌ها اظهار کرد: به قول ابن خلدون آن چیزی که مثل نخ تسبیح یک جامعه را به هم مرتبط می‌کند نوعی عصبیت و علقه مشترک که ما امروزه به اسم منافع ملی، روحیات ملی، مصالح ملی و ارزش‌های اسلامی و ایرانی می‌شناسیم، اینها کم رنگ شدند، در سبک زندگی، در نوع لباس، در نوع زبان و... ما خیلی منفعل شده‌ایم. شهید مطهری می‌گوید: ایرانی‌ها وقتی به خارج می‌روند همه چیزشان را مطابق کشور مقصد می‌کنند در حالی که مردم شبه قاره هویت خود را در لباس و رفتار حفظ می‌کنند. امروز شما کشوری مثل کره شمالی را می‌بینید که سر مسئله هسته‌ای با غرب درافتاده ولی غربی‌ها نمی‌دانند توان هسته‌ای کره چقدر است چرا چون مردمش عصبیت دارند و کسی به خودش جرأت نمی‌دهد علیه کشورش جاسوسی بکند ولی هسته‌ای ما را خودی‌ها لو دادند و منافقین خودمان لو دادند.

برگشت به تنظیمات اولیه برای اصلاح وضع موجود ضروری است
مهاجرنیا در ادامه تصریح کرد: در جامعه امروز ما گاهی برخی مشکلات و نارسائی‌ها ظهور می کند که برای اصلاح آن، نباید دنبال یک عامل و روش بود، راه‌های زیادی برای اصلاح وجود دارد.یکی از این راه‌ها «برگشت به تنظیمات اولیه» است، این اصطلاح را من از تکنولوژي گوشی موبایل وام گرفتم وقتی گوشی ویروسی می‌شود و مشکلی پیش می آید راه های زیادی برای رفع مشکل وجود دارد که به ترتیب اولویت برای رفع مشکل اقدام می کنند، تقریباً آخرین راه این است که با پذیرش ریسک از دست دادن برخی از برنامه ها به تنظیمات کارخانه برمی‌گردند. جامعه و سیاست در مقایسه با سایر پدیده‌ها این تفاوت جدی را دارد که شکل گیری و بقاء و زوال و اصلاح آن تک عاملی نیست عوامل متعددی باید دست به دست هم بدهند تا یکی از این اتفاقات صورت بگیرد. وی بیان داشت: در سیاست هم با ادبیات و اصطلاح خاص خودش، همین شیوه قابل استفاده است. وقتی چالش‌ها و ناهنجاری‍‌ها و کاستی‌هایی در جامعه پیش می‌آید یکی از راه‌حل ها برگشت به الگوی اولیه است.
حجت الاسلام مهاجرنیا گفت: برای راه اندازی مجدد و بازسازی وضع موجود گاهی نیاز به مراجعه به اصول و تنظیمات پیدا می‌کنیم، بعد از چهار دهه انقلاب اسلامی گاهی این نیاز را پیدا می‌کنیم که به عقب هم نگاهی بکنیم. ما دو گذشته و دو تنظیمات پشت سر داریم. یکی تنظیمات دینی و اسلامی است که در روند رو به جلو بر اساس اسلام، ما باید از تجربه‌های گذشته و شیوه‌های اجرائی کردن مقررات دینی توسط پیشینیان مان، استفاده کنیم. نمی خواهیم به سبک زندگی و روش سیاسی متناسب با گذشته برگردیم اما ملاک‌های کلی‌ای در سیره سیاسی گذشته دینی ما وجود دارد که آنها را دریافت می‌کنیم تا بر اساس آن‌ها زندگی امروزمان را سامان بدهیم. وی اظهارداشت: اگر گاهی در روند حرکت رو به جلو، وقفه‌ای ایجاد شد به اصول، ملاک و معیارها و رویکردهای کلان مراجعه می کنیم تا با استفاده از تنظیمات کارخانه وحی، وضعیت سیاسی امروز را بازسازی و راه اندازی کنیم.

کرامت و حقوق انسانی وجه مشترک اسلامیت و ایرانیت است
وی تصریح کرد: یک گذشته ما هم به ملیّت و تبار تاریخی مان مربوط است که سابقه آن به قبل از اسلام بر می گردد. ویژگی‌های مثبت و منفی غیر قابل انکاری هم در آن پیشینه داریم که برای برخی برگشت به آن تنظیمات ممکن است مطلوب باشد. در طول هزار و چهارصد سال اسلام، خطوط کلی دو نوع تنظیمات، در زندگی اجتماعی و سیاسی ما ادغام شده‌اند. چیزی مثل عدالت، انصاف و تدبیر، رأفت و مهربانی، مروّت و مردانگی، آزادگی، شجاعت، انسانیت، کرامت، حقوق انسانی، عشق و هنرو مردمداری، اینها وجه مشترک اسلامیّت و ایرانیّت ما هستند. استاد حوزه و دانشگاه گفت: مشکلی که امروز وجود دارد اینکه برخی بین دو پیشینه می‌خواهند جدایی بیاندازند و اسلامی را در مقابل ایرانیت قرار بدهند، فرقی هم نمی‌کند اینها چه اسلام را برجسته کنند و چه ایران را، به امروز ما خدمتی نمی‌کنند.

در سال‎های اخیر تکلیف‌مان را با الگوی دینی‌مان روشن نکردیم
حجت‌الاسلام مهاجرنیا افزود: تفکیک و تقابل دو تاریخ، امروز چه سودی برای منافع ملی ما دارد؟ ما در قبال افراط هایی که در گذشته شده است و دو تاریخ ما را از هم جدا کرده اند، وظیفه داریم. باید تکلیف مان را با این دو موضوع روشن کنیم، متاسفانه در سال‌های اخیر نه تکلیف‌مان را با ایرانیت روشن کردیم و نه تکلیف با الگوی دینی مان روشن است. ازامیرالمومنین (ع ) که بزرگترین الگوی دینی ما است چقدر الگو گرفتیم؟ کدامیک از رفتارهایمان براساس منش و رفتار حضرت است؟ واقعا خیلی فاصله داریم، به قدری فاصله گرفتیم که قرائت های مختلفی از امیرالمومنین (ع) ایجاد شده که نمی دانیم کدام درست است. وی خاطر نشان کرد: قرائت‌هایی که توده مردم از آن حضرت دارند از عدالت، صداقت و... وقتی می بینند به آن نرسیده ایم، می‌روند سراغ الگوی کوروش، چون می گویند کوروش عدالت داشت، حقوق بشر داشت و چه و چه دارد. می گویند اگر الگوی امیرالمومنین(ع) این انقلاب اسلامی است، باید فرزانگی امام علی (ع) را نشان بدهد.
حجت الاسلام مهاجرنیا با بیان اینکه اکثر سوره‌های قرآن دردوره 13ساله مکه نازل شده است و الگوهای بنیادی و فرازمانی اسلام درمکه نازل شده است اظهار کرد: درزمان پیمان عقبه اول ودوم که براساس تعصب و پیوندهای قبلیگی بود نام قبیله اوس و خزرج، مهاجر و انصار، یهود و نصاری در متن قانون اساسی مدینه آمده است در همان زمان رسول الله(ص) بنیاد امتی را پی ریزی کرد که بی‌نظیر بود با همان آدم‌ها، دولت سازی کرد. دقیقا روی قبیله و ملت کارکرد و از آن قبیله‌های مشرک چنین ملت و دولتی ایجاد کرد. با همان‌ها، ملت درست کرد دولت تشکیل داد ولی ما امروز با کج سلیقگی چیز درست شده را داریم خراب می کنیم و از دست می دهیم. به سفره افتاده لگد می زنیم در حالیکه با این الگو های زیبای تاریخی باید زندگی امروزمان را بهتر بسازیم.

کاری کردیم که کورش گرایی را توی سر انقلاب می‌زنند
وی اظهارداشت: امام راحل (ره) در زمان طاغوت و شرایط طاغوت زده، این انقلاب را به وجود آورد، ما اکنون در بستر ارزش‌های دینی، داریم کار را دنبال می‌کنیم ولی نمی‌توانیم از چیزهایی که عوامل قدرت ما بودند، خوب استفاده کنیم. عوامل قدرت ما در انقلاب اسلامی چه چیزهایی بود؟ امام، سلطنت و تبار آن را نفی کرد و گفت سلطنت نامشروع بوده، امام ریشه سلطنت را زد ولی با مجموعه‌ها با قومیت‌ها، اقوام و اقلیت‌ها کار کرد، این رفتارهای امام برای ما الگو هست، امام اعتقاد داشت که اسلام باید در کشور حکومت داشته باشد. ما امروز کاری کردیم که باستانگرایی و کوروش گرایی را عده ای دارند توی سر انقلاب می زنند. وی با بیان اینکه متاسفانه حضور یک زرتشتی در شورای شهر یزد که در کل کشور فقط یک مورد است، ببینید چطور برای ما مشکل شده است، گفت: جالب است در ماجرای 7 آبان عده ای در کنار کتیبه ها و تصاویر شاهان و درباریان هخامنشی با ریش های بلند می گویند «آزادی با ریش و پشم نمیشه» عده ای برای فرار از ارزش های معنوی و فرار از نماز و سجده دربرابر خدا، در پاسارگاد برای کوروش سجده می کنند.
حجت‌الاسلام مهاجرنیا افزود: عده ای در کنار تصاویر زنان محجبه در ایران باستان در تخت جمشید، کشف حجاب می کنند و این تعارضات متأسفانه در هر دو طرف بوجود آمده است. برخی ارزش‌های ایرانی ما را با سلطنت خلط می‌کنند سلطنت برای ما هیچوقت مایه افتخار نبوده است، اگر شاهی هم در تاریخ مثبت معرفی شده به دلیل پایبندی به ارزش‌های انسانی ایرانی ما بوده والا در انقلاب اسلامی بیش از 98درصد ملت رشید ما پشت سر امام راحل به نفی سلطنت رأی دادند.

27215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    13 1
    والا در انقلاب اسلامی بیش از 98درصد ملت رشید ما پشت سر امام راحل به نفی سلطنت رأی دادند. الان رای گیری کنید، دموکراسی هر سال بررسی میشه نه یکبار برای همه نسل ها
  • بی نام IR ۰۳:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    1 0
    احتمالا ايشان غير از عضويت در هيات علمي بايد از مديران نظام هم باشند چون همان اول چند جمله فرموده اند كه صحت آن جاي بحث دارد. مثلا "بازسازی سبک زندگی سیاسی و حکومت اسلامی در دنیای جدید" يا "پذیرش شرایط جدید، روش‌های کارآمد مدرن و ساختارهای امروزی" يا "انطباق سازی و همگون سازی این روش‌ها و ساختارهای عقلائی با محتوای دینی، مدل زندگی اسلامی نوین و متناسب با مقتضیات زمان و مکان"
  • فرهاد A1 ۰۴:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    4 1
    دوست عزیز ملت خسته شده نوگرایی میخواد کوروش بهانست.اینا همونایی هستن که شاه رو بیرون انداختن
  • بی نام A1 ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۲
    21 0
    در مورد همین جمله آخرتون،بی زحمت یک بار دیگر رفراندوم را برگزار کنید.