یک کارشناس خودرو معتقد است که «واردات خودرو، مثل بازی با تیم‌های حریف در زمین خود است؛ اگر شما در زمین خودتان موفق به گل زدن نشوید که هیچ وقت در زمین حریف نمی‌توانید ببرید.»

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به اتخاذ سیاست‌ها درباره واردات خودرو، اظهار داشت: «من به شدت با آزادسازی موافقم، من یک دیدگاه کاملا متفاوت با دیدگاه رایج در مردم و مسوولان دارم.»

وی افزود: «من 80 میلیون نیروی داخلی را بازار مصرف نمی‌بینم و بازار تولید و کار می‌بینیم. یعنی لازم نیست برای فروش بخشی از نیاز مصرفی مردم به تولیدکنندگان جهانی، بازار داخلی را گروگان بگیریم و دیوارهای تعرفه وضع کنیم، می‌توانیم با تکیه بر نیروی کار داخلی و ایجاد و خلق ارزش افزوده‌های واقعی و مقیاس پذیرScaleable ، به 7 میلیارد بازار مصرف فکر کنیم.»

این کارشناس خودرو تصریح کرد: «واردات خودرو، مثل بازی با تیم‌های حریف در زمین خود است. اگر شما در زمین خودتان موفق به گل زدن نشوید که هیچ وقت در زمین حریف نمی‌توانید ببرید.»

زاوه ادامه داد: «در عین حال، خیلی موضع درستی نیست که به دلیل این‌که ما مربی ضعیفی داریم، هر بازی داخل خانه را 3 هیچ شروع می کنیم که در جدول تفاضل عقب نمانیم.»

وی متذکر شد: «درواقع لازم است اول مربی را عوض کنیم. دوم این‌که تمرین و تلاش بیشتر کنیم تا به نتیجه واقعی برسیم.»

این کارشناس خودرو عنوان کرد: «ترکیه همین مسیر را طی کرده و سال گذشته 800هزار دستگاه صادرات و 700 هزار دستگاه واردات داشته است. به عبارتی، بالانس آن 100 هزار دستگاه مثبت به نفع تولید داخلی بوده است.»

زاوه گفت: «حال ما با این همه حمایت از ابرقهرمان‌های صنعتی خودمان در طول سالیان گذشته، چه دستاوردی داشتیم؟»

وی عنوان کرد: «آمارها بسیار گویا هستند که شیوه منسوخ و کهنه و از کارافتاده بستن بازارها، که توسط مدیران از سال‌ها پیش برای کشور تجویز شده است، توسعه، شکوفایی، رضایت مشتریان، امنیت مسافرین، سود دولتی که نداشته است.»

این کارشناس خودرو تصریح کرد: «تلاش برای حفظ داده‌های موجود، جلوگیری از تخریب خلاق، صرفا مرگ سیستم‌های ناکارآمد را دردناک و پرهزینه‌تر می‌کند، ولی گریزپذیر نمی‌کند.»

زاوه افزود: «مرگ بسیاری از بنگاه‌های قدیمی درسطح بین المللی، نشان می‌دهد که چرخه اقتصاد توسعه‌ای، باید پویایی و فعالیت خود را حفظ کند تا ارزش افزوده کلان ایجاد کند.»

این کارشناس خودرو خاطرنشان کرد: «حذف برندهای مثل پونتیاک و ظهور برندهای مانند هیوندای و کیا، سیکلی را معرفی می‌کند که جهان شمول بوده و نشان می‌دهد تلاش برای جهانی شدن از راه فروش به بازارهای بین‌المللی و نه حفظ بازار داخلی صرف، تنها راه توسعه واقعی اقتصاد است.»

 

35225

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 733484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    6 0
    بازار خودرو کلا بهم ریخته هیچ کس هم به فکر نیست
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    5 0
    قیمت ها داره سر به فلک می کشه
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    5 0
    اخه یهو خودرو باید چقدر گرون بشه یکی نیست به فکر مردم باشه
  • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    4 0
    روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    7 0
    اقای روحانی روزی که اومدن، از اقتصاد غیررانتی صحبت کردن، این پول هایی که یک شبه به خاطر این تصمیمات به جیب اقایان خواهد رفت، کی جواب می ده
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    5 0
    من کسی رو می شناسم الان به خاطر ممنوعیت ثبت سفارش و گرونی، خداد میلیلرد تومان به جیب زده
  • بی نام IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    5 0
    کجاست آن یاری کننده ایی که ما را یاری کند
  • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    5 0
    دیگه نمی تونیم حتی ارزون ترین ماشین خارجی رو هم بخریم
  • بی نام IR ۱۵:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    4 0
    لگن های خارجی خداد میلیارد تومان قیمت گرفتن
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    6 0
    ای کاش یکی به فکر مردم بود
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    3 0
    به نظرم باید این خودروها گرون بشه مردم برن پراید بخرن
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    4 0
    هیچی پراید نمیشه
  • بی نام IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    7 0
    ما همه چی رو فدای حودروسازان لگن ساز داخلی می کنیم
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    3 0
    الان این چه کار حمایتی است
  • بی نام IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    5 0
    تخر سر نفهمیدیم چرا دولت داره این تصمیمات رو می گیره
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    3 0
    کدوم واردکننده ای تا حالا به فکر مردم بوده
  • بی نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    4 0
    هنه به فکر خودشون هستن
  • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 6
    اقا باید به هر حال جلوی این واردات الکی و گسترده رو می گرفتن
  • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 4
    به نظرم کاملا سیاست دولت درست بوده
  • بی نام IR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 0
    این همه خودروی خارجی وارد می شه، بعد من پراید باید سوار شم؟
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 0
    دوستان آخر سر چی می شه ماشین خارججی بخریم یا نخریم
  • بی نام IR ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    1 0
    یعنی الان این خودروهایی که گرون شده، ارزون نمی شه؟
  • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    4 0
    روحانی مچکریم
  • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    5 0
    چرا هر کی میاد، فقط زورش به خودرو می رسه
  • بی نام IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    3 0
    بازار حودرو شده بازیچه هر کی میاد، یه بازی ای می کنه
  • بی نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    4 0
    بهتره ببینیم دنیا داره چه می کنه ما چه می کنیم
  • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    2 0
    باید یک فکر اصلاحی داشت با این اقدامات مقطعی هیچ کاری نمی شه کرد
  • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    2 0
    انگار هیچ کسی نیست به داد مردم برسه
  • بی نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    0 5
    خیلی هم کار درستی بود
  • بی نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    0 2
    فکر کنم باید بزنیم تو کار خرید و فروش خودروی خارجس سود توشه
  • محمود رضا A1 ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۴
    10 0
    مشخصه دولت بطور غیر مستقیم کسب درآمد از ارز و سکه و ماشین خارجی می کند.این بازی قشنگی بود که دولت تدبیر از دولت مهر حرفه ای تر انجام می دهد.باریک الله به سیف و دوستان تیم اقتصادی که خیلی حرفه ای در حال جمع کردن نقدینگی خارج شده از سیستم بانکی هستند.