بهترین هدیه به معلولین مناسب سازی ادارات، مبلمان و محیط شهری است

به مناسبت روز جهانی معلولین مراسمی در سالن شقایق بهزیستی استان لرستان برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین لرستان، این مراسم با هدف بزرگداشت روز بین المللی معلولین و همچنین ضرورت توجه بیشتر به این قشر در جامعه برگزار شد.

مدیرکل بهزیستی لرستان با اشاره به موفقیتهای کسب شده در سطح کشور توسط جامعه معلولین استان لرستان، تصریح کرد: نظر به اهمیت موضوع معلولیت، سازمان ملل متحد در سال ۱۹۸۱ بمنظور توجه بیشتر مردم و دولتها، سوم دسامبر را روز جهانی معلولین نامگذاری کرد.

وی گفت: این مناسبت فرصتی است برای نکو داشت و تکریم از انسانهایی که در عرصه های مختلف زندگی فردی و اجتماعی خود، نشان داده اند که تمام توانایی یک انسان، قدرت فیزیکی و جسمانی او نیست بلکه سایرتوانمندیهایی که می تواند در صورت نقص در عملکرد اندامها، با عزم و اراده و توان روحی بر آن کاستی ها فائق آمده و از خود در عرصه های مختلف توانمندی هایی به منصه ظهور بگذارند تا بتوانند با توجه به ظرفیت و موفقیتهای خود به خودباوری برسند.

دکتر حیدری با اشاره به خیل عظیم معلولان موفق و تحصیل کرده در استان تصریح کرد: امروزه معلولیت دیگر یک پدیده فردی نیست، بلکه یک مفهوم اجتماعی است. بنابر این اعلام سازمان ملل متحد افراد تنها بصرف داشتن نقص و ناتوانی در ساختار یا عملکرد بدنی معلول تلقی نمی شوند، بلکه چنانچه فردی دچار نقص عضو شده باشد و در مواجهه با موانع فرهنگی، اجتماعی و فیزیکی در محیط خود از دستیابی به فرصت های برابر با سایر آحاد جامعه و مشارکت کامل اجتماعی محروم گردد معلول محسوب خواهد شد به همین دلیل است که کشورهای توسعه یافته در تمامی برنامه های خرد و کلان اجتماعی خود بدنبال رفع موانع، حضور و مشارکت اجتماعی معلولین هستند.

حیدری گفت: در این کنوانسیونها که ایران هم از اعضای آن بشمار می آید بر تلاش برای تحقق حقوق شهروندی و توزیع عادلانه منابع و فرصتهای اجتماعی، ایجاد فرصت هایی برای سالمندان و معلولین، رفع تبعیض وحق مشارکت کامل برای معلولان، احترام به تفاوت ها و تلاش برای بهبود زندگی آنان بر اساس حقوق شهروندی و کرامت انسانی، گسترش چتر بیمه ای و تامین اجتماعی علی الخصوص برای معلولین و تغییر نگرش ها بجای نگاه ترحم آمیز تاکید شده است.

دکتر حیدری در ادامه، بهترین هدیه به معلولین را مناسب سازی ادارات، مبلمان و محیط شهری دانست و افزودند: سیاستگذاری غیر عادلانه یک مدیر غیر فراگیر و یک قانون گذار بی توجه به حقوق این افراد می تواند شهر و جامعه را معلول سازد و یک شهر معلول به هیچ عنوان نمی تواند پذیرای آحاد جامعه اعم از سالمندان، جانبازان و معلولین باشد و این بزرگترین درصد اقلیت اجتماعی را از امکانات اجتماعی محروم سازد و جمعیت کثیری را با چالش مواجهه سازد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهر برای مردم است و نه مردم برای شهر اذعان داشت: باید با مشارکت سایر دستگاهها زمینه رفع تبعیض و حضور معلولین را در اجتماع فراهم نمائیم و لذا مسئولین این جمعیت کثیر را در برنامه های خود ببینند و زمینه ساز ظهور و بروز توانمندیها و استعداد این عزیزان باشند.

حیدری اشتغال را از مهمترین دغدغه های معلولین عنوان کرد و افزود: جامعه معلولین هم عضو شهروندان جامعه هستند و اگر خدماتی ارائه می شود باید به این قشر هم ارائه شود بنابراین باید در مسائل استخدامی و خدمات دیگر به این قشر آسیب پذیر توجه ویژه شود.

دکتر حیدری در پایان با اشاره به استراتژی پیشگیرانه و برنامه های مدون و عالمانه بهزیستی در کاهش معلولیت ها و مشارکت معلولین در سرنوشت اجتماعی خود و همچنین ایجاد NGO ها و ساختارهای غیر دولتی و ارتقاء آگاهی عمومی نسبت به معلولیت، گفت: ما بدنبال توانبخشی مبتنی بر جامعه و پیگیری مطالبات معلولین هستیم و البته نیک بر این امر واقفیم که هنوز برای تحقق توزیع عادلانه امکانات، فرصتهای اجتماعی و محقق شدن حقوق شهروندی و رفع تبعیض و ارائه خدمات کافی، درخور و شایسته به این عزیزان راهی بس طولانی در پیش داریم.

در ادامه مهندس اصلانی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری محدودیت‌های معلولین را بیشتر ناشی از نارسایی‌های ساختاری و عملکردی مدیریت شهری دانست و افزود: محیط‌های شهری، فضای زندگی روزمره شهروندان است و باید توانایی پذیرش کلیه افراد و تأمین خدمات رفاهی مربوط به آنها را داشته باشد، امروزه فراهم نبودن زیرساخت‌های لازم برای افراد معلول و کم‌توان جسمی و حرکتی، دسترسی آنان به امکانات شهری را با مشکل مواجه کرده است.

این همایش با اجرای نمایش و موسیقی و تجلیل از معلولین موفق در زمینه های علمی، فرهنگی و ورزشی به پایان رسید.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =