۰ نفر
۱۷ آذر ۱۳۸۷ - ۱۴:۲۹

به گفته سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی 14 درصد بنزین توزیع شده توسط دولت از سوی مردم ذخیره می شود.

علی خردپیر: سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در نخستین نشست مطبوعاتی خود وعده داد که ایران تا سال 1394 خورشیدی تولید فرآورده های نفتی را به 2 میلیون و 500 هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد .
سید نور الدین شهنازی زاده که پیش از این در دولت کنونی مدیرعامل شرکت پخش فرآورده های نفتی بود ، خبر داد که در یک ماه گذشته 44 میلیون لیتر به طور روزانه بنزین در کشور تولید شده است .
و این در حالی است که میانگین تولید این فرآورده نفتی در یک سال گذشته45 میلیون لیتر بوده است.
وی در ادامه از مصرف روزانه 68 میلیون لیتر بنزین از ابتدای امسال تا روز گذشته خبر داد که نسبت به دوره زمانی مشابه سال قبل افزایش 3 درصد مصرف را نشان می دهد .
به گفته این مقام مسوول در وزارت نفت ، مصرف سوخت مایع 34 درصد و نفت گاز 35 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
شهنازی زاده ضمن اشاره به افزایش مصرف بنزین در کشور، با استناد آمار موجود در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی عنوان کرد که واردات بنزین در ماه های گذشته سالجاری روزانه19 میلیون و 500 هزار لیتر بوده است و این در حالی است که در سال قبل، دولت نهم روزانه 21 میلیون و 200 هزار لیتر بنزین به کشور وارد کرده است.
افزایش واردات فرآورده های نفتی اما در مورد نفت گاز چشم گیر است . به گفته سرپرست شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی سال گذشته 5 میلیون و 200 هزار لیتر نفت گاز وارد شده است و امسال در حالی که هنوز به پایان سال نرسیده ایم این میزان به9 میلیون و 300 هزار لیتر رسیده است .
آمار ها حاکی است که در بخش نیروگاه ها نیز امسال در قیاس با سال گذشته خورشیدی ، مصرف نفت گاز 26 درصد و مصرف سوخت مایع30 درصد رشد داشته است . به گفته وی با فرا رسیدن فصل سرما شرکت ملی گاز عنوان کرده است که از 137 میلیون لیتر مصرف سوخت نیروگاه ها ، حداکثر 30 میلیون مترمکعب گاز را تامین خواهد کرد و مابقی سوخت را باید شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی تامین کند.
به گفته وی و در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین، این شرک61 میلیون لیتر مازوت ) نفت کوره ( را از جنوب کشور به نیروگاه های شمالی منتقل خواهد کرد . همچنین مابقی این نیاز برای تامین برق کشور ، از طریق انتقال نفت گاز به نیروگاه ها صورت می گیرد که بخشی از آن باید از خارج از کشور خریداری شود.
وی در ادامه از طرح سوخت رسانی به 10 نیروگاه به وسیله خط لوله خبر داد. شهنازی زاده از فروش روزانه 2 میلیون و 900 هزار لیتر بنزین با نرخ آزاد در کشور خبر داد .
به گفته وی از این میزان بنزین فروخته شده ، بالغ بر2 میلیون و 500 هزار لیتر آن توسط کارت هوشمند و مابقی به خودرو های دولتی عرضه شده است.
وی هرگونه برنامه برای آزاد سازی نرخ بنزین و حذف یارانه ها در حال حاضر منتفی دانست .
به گفته وی به طور میانگین روزانه 1 میلیون و 700 هزار لیتر بنزین سوپر نیز با نرخ 5 هزار ریال به ازای هر لیتر در کشور توریع شده است.
این مقام مسوول همچنین از پیش بینی مصرف روزانه 67 میلیون لیتر بنزین در کشور برای سالجاری یاد کرد که آمارهای کنونی حاکی از مصرف 68 میلیون لیتر است.
به گفته وی اکنون 14 درصد بنزین توزیع شده توسط مردم ذخیره شده است و مصرف واقعی تا روز گذشته به ازای هر خودرو به طور میانگین3/4 لیتر است.
همچنین پیش بینی شده است که روزانه بالغ بر 97 میلیون لیترنفت گاز در کشور مصرف شود که از این میزان16 میلیون لیتر آن به نیروگاه ها اختصاص می یابد .
وی در پاسخ به خبرنگار خبرآنلاین خبر داد که نزدیک به120 هزار تن نفت کوره در سال جاری به عراق صادر شده است .
همچنین بر اساس آمار موجود عراق وارد کننده130 میلیون لیتر نفت سفید و 126 میلیون لیتر نفت گاز از ایران بوده است.
شهنازی زاده در ارائه آمار صادرات فراورده های نفتی ایران به کشور دیگری اشاره نکرد .

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =