نوسان تغییر تعرفه واردات خودرو چقدر است؟/ کف قیمت ۱۳۵ میلیون تومان

کارشناسان بازار خودرو معتقدند که اگر دولت به‌دنبال حمایت از تولید خودروهای داخلی با روش تعرفه‌ای دارند، می‌تواند راهکاری جایگزین را پیدا کند و آن، حذف تعرفه واردات خودرو و در مقابل، اعمال مالیات سالانه سنگین بر خودروهای وارداتی است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،به دنبال توقف ثبت‌سفارش خودرو از تیر امسال، در این مدت قیمت خودروهای وارداتی دستخوش تغییرات شدیدی شده است؛ به طوری که افزایش حتی 100 میلیون تومانی برخی خودروهای خارجی را شاهد بودیم.

این موضوع، موج نگرانی را میان طرفداران و خریداران خودروهای خارجی ایجاد کرد. در این شرایط، خبری به گوش رسید که دولت در فهرست تغییرات تعرفه‌ای در کتاب مقررات صادرات و واردات سال 1396 پیشنهاد کرده تعرفه واردات انواع خودرو از 1000 سی‌سی تا بیش از 3000 سی‌سی به 55 تا 150 درصد افزایش یابد.

بر این اساس، تعرفه واردات خودروهای بیشتر از ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ سی‌سی به ۵۵ درصد و خودروهای ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سی‌سی به ۹۵ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین تعرفه واردات خودروهای ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ سی‌سی از ۵۵ درصد به ۱۳۰ درصد و تعرفه واردات خودروهای بالاتر از ۲۵۰۰ و ۳۰۰۰ سی‌سی به ۱۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

این تعرفه های پیشنهادی برای تصویب نهایی و اجرا به هیات دولت رفته تا بزودی در دولت تصویب شود.

پس از انتشار این خبر، تحلیل‌های گوناگونی مطرخ شد؛ اعم از این‌که دارندگان فعلی خودروهای خارجی از این تصمیم منتفع خواهند شد؛ چراکه با این اقدام، بر ثروت آنها افزوده می‌شود. همچنین آن دسته از افراد که صاحبان اخبار، امتیازات و روابط خاص برای واردات خودرو هستند، بی‌شک برندگان اصلی چنین تصمیماتی هستند.

بر همین اساس، کارشناسان پیشنهاد می‌دهند اگر دولت قصد دارد از خودروی داخلی با این روش حمایت کند و همزمان تقاضای ارز برای واردات را مدیریت کند، می‌تواند راهکار جایگزین را در پیش بگیرد و آن حذف تعرفه واردات خودرو و در عوض اعمال مالیات سالانه سنگین بر خودروهای خارجی است.

رضا علی‌زاده، نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این خصوص می‌گوید: تعرفه ابرازی در اختیار دولت‌هاست که گاها برای کنترل بازار داخل و حمایت از محصولات داخلی تعیین می‌شود، اما باید کارشناسی شده و با در نظر گرفتن زوایای آن صورت گیرد تا اختلالی در بازار ایجاد نشود و قطعا باید منافع مصرف کنندگان نیز در کنار حمایت از تولید داخل در نظر گرفته شود.

گزارش‌ها از وضعیت بازار خودروهای خارجی حاکی از آن است که هم‌اکنون سوناتا (هیبرید) در بازار 195 میلیون تومان، سورنتو 330 میلیون تومان، النترا 165 میلیون تومان، اسپورتیج 190 میلیون توان و سراتو 170 میلیون تومان است.

همچنین در بازار اپتیما 220 میلیون تومان، تویوتا RAV4 (فول) 285 میلیون تومان، یاریس هاچ‌بک 135 میلیون تومان، بی‌ام‌و X4 حدود 630 میلیون تومان، لکسوس NX (فول) 470 میلیون تومان، سانتافه 300 میلیون تومان و بنز E250 حدود 580 میلیون تومان است.

 

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739711

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    5 23
    چه نظر خوبی.واقعا نظر خوبی هست.فکر کنم بقیه دنیا هم همین هست.قیمت ها واقعی ولی هرکی ماشین خارجی بخره باید مالیات و عوارض سنگین پرداخت کنه.
    • میلاد US ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      2 7
      بدتر شد که ، هر سال باید عوارض سنگین بدی ، من همون ترجیح میدم تعرفه باشه تا مالیات و عوارض سنگین که باید هرسال پرداخت کنی
  • کارمند دولت A1 ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    43 1
    من کارمند دولت و خانمم که کلی جمع کردیم و صرفه جویی کردیم تا بتونیم ماشینمونو ارتقا بدیم و از دست بنجلهای مطنی خلاص بشیم با این ابتکار دولت که بهش رأی دادیم همچنان همان بنجل وطنی را باید سوار بشیم. هر چی تلاش میکنیم که وضع زندگیمونو بهبود بدیم با این وضع تعرفه ها بازم باید درجا بزنیم.
  • بی نام EU ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    42 4
    من فقط مانده ام كي مسئولان كشور به اين نتيجه مي رسند كه ما خودرو ساز نيستيم استراليا با آن شرايط اقتصادي توليد خودرو را متوقف كرد انوقت ما بعد از ٣٠ سال اصرار داريم كه خودروساز بشويم بسياري از كشورها فهميده اند كه تعرفه اي كه براي ورود خودرو دريافت مي كنند از لحاظ اقتصادي بهتر از توليد خودرو در داخل است و سرمايه هاي خود را به دنبال فعاليتهاي ديگر كه در ان مزيت اقتصادي دارند مي برند اما براي مسئولان ما مرغ همچنان يك پا دارد
    • هادی A1 ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
      5 2
      اتفاقا ما خودروساز بسیارخوبی هم هستیم.شرایط ایران باکشور کم جمعیتی مثل استرالیا که یک کشوربدون پیشینه ومتشکل ازمهاجران است کاملا متفاوت است.ولی مشکل اینجاست که سیاستهای بسیار بسیار اشتباهی که در25سال اخیر تحت نام حمایت ازتولید داخل شد وخودرو سازان داخلی دیدند که میتوانند هرچه بسازند وبهرقیمتی بفروشند باعث شد که صنعت خودرو ایران دراین وضع اسفبار گرفتار شود.
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    43 2
    احمقانس هم دود رو تحمل کنیم هم قیمت خودرو رو
  • هاشم IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    11 30
    دم دولت روحانی گرم. به نظر من باید سوخت گران، ماشین گران شود. مردم پیاده روی بیشتری کنند. درود بر تدبیر.
  • اکبر A1 ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۰۲
    15 0
    غیراز ارقام مذکور حدود 70 درصد هم عوارض سازمانهای مختلف است بدین ترتیب عوارض خودرو سال آینده بین 120 تا220 درصد خواهدبود.بنابراین مردم یا باید همان فرغونهای سایپی وایریخودرو رابخرند یا برای خرید ارزانترین خودروی خارجی مثل هیوندای 10 که با دلار4200 تومانی قیمتش حدود 45 میلیون میشود بیش از100 میلیون تومان بپردازند.یا سراتوی اصل کره با ظاهروباطن کاملا متفاوت از سراتوی سایپی جون حدود64 میلیون تومان است به قیمت نزدیک 180 میلیون میرسد تا مردم بروند مال سایپی جونو بخرن وخداروهم شکر کنند.