همیشه می گفتند و هنوز هم می گویند؛مهمان یا مهمانانی که مثلا برای دو روز یا بیشتر مهمان خانه شما می شوند به جز اتاق پذیرایی یا سالن پذیرایی که در آن حضور دارند قطعا به یک جای دیگر خانه شما هم سر می زنند؛دستشویی یا همان توالت.

روی همین اصل هم «بود» و «هست» که بعد از اتاق یا سالن پذیرایی میزبانان به دستشويي یا توالت اهمیت ویژه ای می دهند زیرا به گمان آنان، توالت، اتاق پذیرایی دوم است! به همان دلیل که مهمانانشان همین دوجای خانه آنها را می بینند،غیر از این است؟!

جسارت نشود،یک وقت گمان نکنید کمبود سوژه موجب نگارش این مطلب شده، نه، اصلا؛ این روزها به همت زلزله و آلودگی هوا و جواد خیابانی و مهران مدیری و ناصر ملک مطیعی و آقای هزینه و ماموران سد معبر شهرداری و عباس جدیدی و آقای فلان و... سوژه فت و فراوان است.

اما وقتی جایی خواندم که یک کارشناس ارشد بازاریابی گردشگری پایه‌گذار کمپین «توالت تمیز» برای جلوگیری از فرار گردشگران خارجی شده سر از پا نشناختم!؛چرا که نه، اتفاقا یکی از بهترین و کاربردی ترین کمپین هایی است که تاکنون در فضای مجازی و غیر مجازی تشکیل شده و به نظرم باید به آقای محمد انصاری که 15 سال سابقه درزمینهٔ گردشگری دارد باید جایزه داد، تندیس داد و ازاو قدردانی کرد.

او معتقد است:« به علت کثیفی بیش‌ازاندازه توالت‌های عمومی، گردشگران خارجی که در یک محل با این مشکل روبه‌رو می‌شدند آن را به همه‌جا تعمیم و اطلاعات خود را در اختیار دیگر گردشگران نیز قرار می‌دادند.»

نکته تاسف بارتر ماجرا این است که حتی شنیده می شود بعضی از گردشگران خارجی قرص مخصوصی مصرف می کنند تا در بازدیدهایشان از مناطق گردشگری کشور نیاز به دستشویی نداشته باشند و به همین سبب بعضا دچار دل درد هم می شوند!این حتما و حتما ‌یک فاجعه و آبروریزی برای ماست که مدعی مهمان نوازی هم هستیم.

اصلا کاری به گردشگران خارجی نداریم، خودمان و خودتان وقتی مثلا از تهران به اصفهان یا بالعکس، از شیراز به مشهد، از مشهد به همدان، از سیستان به آذربایجان، از سمنان به چهار محال و بختیاری یا از هرمزگان به کهکیلویه و بویراحمد و... از این شهر به آن شهر و از نقطه ای به نقطه دیگر می رویم و اقامتگاهمان غیر از هتل است وقتی به دستشویی های عمومی می رویم اگر احیانا توالت ها مناسب و تمیز نباشد چه خاطره بدی در ذهنمان نقش می بندد؟

خاطره تلخی که ممکن است مثل همان گردشگران خارجی به همه‌جا تعمیم و اطلاعات خود را در اختیار سایر دوستان و آشنایان هم قرار دهیم، کاری هم به این نداریم که مثلا آن شهر یا آن منطقه گردشگری از چه زیبایی های برخوردار بوده است، غیر از این است؟

اینجاست که پیشنهاد کمپین «توالت تمیز» برای جلوگیری از فرار گردشگران خارجی ، نقش مهم و کاربردی خود را نشان می دهد.

پی نوشت یک:

کمپین «توالت تمیز»، از مردم می خواهد که با هدف اصلاح از طرف مسوولین مربوطه، توالت های کثیف و غیربهداشتی را با عکس و فیلم به اشتراک بگذارند. البته در پی شکل گیری این کمپین پیشنهاد جالب دیگری با موضوع ارسال عکس از توالت‌های تمیز هم مطرح شده که با نشان دادن آن‌ها، دیگران به اصلاح امور تشویق شوند.

پی نوشت دو:

يكي از دوستان مي گفت مادر خدابيامرزم وصيت كرد از مالش در جاده تهران-مشهد دستشويي بسازيم،چون با آن پول نمی شد مستقلا کاری کرل پولش را داديم به وزارت راه که خودشان هم كمك كنند ؛آن دستشويي بالاخره در ٧٠كيلومتري سبزوار ساخته شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 739867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =