«خبرجنوب» نوشت: معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از ارتقای دانشگاه شیراز به تراز جهانی در پروژه ای توسط وزارت علوم خبر داد.

دكتر مجتبي شريعتي نياسر در جمع خبرنگاران در شيراز گفت: در اين برنامه ارتقاي 5 دانشگاه برتر كشور به تراز جهاني مدنظر است كه دانشگاه شيراز نيز جزو اين مراكز علمي است.
وي افزود: دانشگاه شيراز در عرصه بين المللي خوب عمل كرده و در نظام سطح بندي آموزش عالي هم در سطح يك قرار دارد، به همين دليل در پروژه ارتقاي تعدادي از دانشگاه ها به تراز جهاني كه تعداد محدودي انتخاب شده اند دانشگاه شيراز هم قرار دارد.
دكتر شريعتي نياسر در ادامه يادآور شد: با توجه به فصل بودجه از نمايندگان مجلس انتظار داريم نسبت به اعتبارات وزارت علوم تجديد نظر كنند چرا كه 8 هزار ميليارد تومان با اين عرض و طولي كه در آموزش عالي داريم عددي نيست و همچنان از 400 ميليون دلار اعتباري كه براي تجهيز دانشگاه ها از چند سال پيش درخواست كرده ايم هم خبري نيست و هر سال به سال بعد موكول شده است.
وي گفت: اين ميزان اعتبار، ما را از دستيابي به اهداف آموزش عالي در حد مطلوب باز مي دارد و بي مايه فتير است. چقدر بايد چانه زني كنيم كه مقداري اعتبار وزارت علوم بالاتر رود؟ در اين خصوص دستگاه هاي قانون گذار و ساير نهادهاي اجرايي هم بايد كمك كنند البته دولت به اندازه كافي نمي تواند جوابگوي نيازهاي اقتصادي ما باشد و ما بيش از آن كه مشكل مالي داشته باشيم با مساله مديريت بر منابع مواجه هستيم.
دكتر شريعتي نياسر ادامه داد: فارس يكي از استان هاي منطقه 7 آموزش عالي است كه با 4 هزار و 352 هيات علمي فعاليت دارد كه 49 درصد در مجموعه دانشگاه آزاد، 22 درصد در مراكز وابسته به وزارت علوم و 21 درصد در وزارت بهداشت هستند؛ 62 درصد دانشجويان استان نيز در مقطع كارشناسي و 2 درصد در مقطع دكترا تحصيل مي كنند.
وي با اشاره به جايگاه منحصر به فرد دانشگاه شيراز يادآور شد: اولين دانشكده هاي اين دانشگاه بهداشت، پزشكي، بهياري و كشاورزي بود و بنيان علمي در اين دانشگاه تلفيقي از همه رشته ها بود كه در حال حاضر متاسفانه در شرايطي هستيم كه رشته هاي پزشكي و غير پزشكي از هم فاصله گرفته اند و بيش از اين تفكيك بين علوم مطلوب نيست و بايد در مورد آن چاره اي بينديشيم.
دكتر شريعتي نياسر گفت: بيش از 180 مركز آموزش عالي در استان فارس وجود دارد و تعداد مراكز آموزش عالي كشور از 2 هزار و 800 مورد در سال 92 اكنون به 2 هزار و 500 مركز رسيده است به طوري كه برخي تجميع و برخي كه استانداردهاي لازم را نداشته اند به نوعي جمع شده و يا ماموريت ديگري براي آن ها تعريف شده است.
معاون آموزشی وزير علوم افزود: رشد بي رويه جمعيت دانشجويي در كشور نيز مساله اي است كه به عنوان فرصت بايد براي آن برنامه ريزي هايي انجام گيرد.
وي با اشاره به آمايش آموزش عالي نيز يادآور شد: در اين خصوص مهار يك وضعيت از هم گسيخته و افسار گسيخته، رشد بي رويه دانشجو و يا مراكز نيز پروژه اي است كه كنترل آن به طور جدي از سال گذشته انجام شده است. در سياست انقباضي در خصوص توسعه بي رويه برخي رشته ها نيز به طور مثال در مورد دانشگاه پيام نور و آزاد اقداماتي صورت گرفته است.
دكتر شريعتي نیاسر گفت: هدف ما حفظ ماموريتي است كه به هر دانشگاه داده ايم، بطور مثال دانشگاه پيام نور براي آموزش هاي الكترونيكي برند است؛ ساماندهي هم يكي از اصول محوري در طرح آمايش است و در اين خصوص بسياري از مراكز آموزشي ما كه به دليل سياست هاي غلط و رشد بي رويه شكل گرفته اند سر و سامان داده مي شوند.
وي افزود: تمركزگرايي بيش از حد در آموزش عالي نگران كننده و يكي از گرفتاري هاي ما است و در اين مورد نيز كارگروه تدوين برنامه هاي درسي به خود دانشگاه ها واگذار شد و علاوه بر اين تدبير، مصلحت انديشي و مديريت دانشگاه ها توسط خودشان جزو اولويت هاي ما است.
دكتر شريعتی نیاسر يادآور شد: قصد داريم مثلاً به جاي اينكه ما مركز و يا رشته اي را تعطيل كنيم دانشگاه محوري منطقه خود تصميم گيرنده باشد. يكپارچه سازي نظام آماري هم از ديگر برنامه هاي اصلي وزارت علوم است.
معاون آموزشي وزير علوم گفت: اقبال دانشگاه هاي ساير كشورها از دانشگاه شيراز براي تعامل با آنها در دوره پسابرجام بيشتر شده كه بايد با حفظ مصالح كشور از اين ميدان هاي بين المللي استفاده شود. در 3 سال گذشته مجوز ايجاد 70 رشته بين رشته اي را نيز صادر كرده ايم.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص كاهش اعتبار دانشگاه ها يادآور شد: دانشگاه هاي مطرح ما شايد تامين اعتبار بهتري نسبت به قبل نداشته اند اما وضعيت بد تري را هم براي آن ها رقم نزده ايم.
دكتر شريعتي نیاسر با بيان اين كه در حال حاضر 100 هزار دانشجوي دكترا داريم گفت: در مقطع دكترا فارغ التحصيل ما در كشور بيشتر از نياز هستند و وضعيت ظرفيت هاي پذيرش دانشجو در مقطع دكترا و كارشناسي ارشد بايد مهار شود.
وي افزود: از سال 92 تاكنون سالانه به طور ميانگين 2 هزار و 500 نفر از بين دانش آموختگان دكترا را جذب آموزش عالي كرده ايم و سال گذشته نيز 35 هزار نفر در مقطع دكترا در پارك علم و فناوري استخدام شده اند.
كنكور بايد حذف شود
دكتر شريعتي نیاسر در ادامه يادآور شد: باورم اين است كه كنكور بايد حذف شود اما اين امر فرآيندي است كه به طور مثال در مقطع كارشناسي، آموزش و پرورش هم بايد در آن دخيل باشد.
وي افزود: در سال 94 كنكور در مقطع دكترا حذف شد و بلافاصله يك سال بعد بر اساس مصوبه مجلس مجددا پذيرش دانشجوي دكترا به حالت قبل برگشت و بر اين قضيه نقد داريم.
دكتر شريعتي نیاسر گفت: حذف كنكور براي ورود به دانشگاه كه دغدغه اصلي ما است در صورت كاهش اثر گذاري آزمون تستي بوده كه 85 درصد انجام شده و در حال حاضر 15 درصد پذيرش ها از طريق كنكور است. هدف ما هماهنگي با آموزش و پرورش براي جلوگيري از تاكيد صرف بر تست زني و توجه بيشتر به عمق مطالب است.
معاون آموزشی وزير علوم گفت: تعداد صندلي هاي خالي دانشگاه قابل تفكيك نيست اما براي بازنگري 840 مورد آن برنامه هاي درسي رشته مقطع هاي مختلف مورد بررسي قرار گرفته و هيچ برنامه درسي رشته هاي مختلف در كشور قديمي تر از 10 سال نيست.
دكتر شريعتي نیاسر ادامه داد: عبارت صندلي هاي خالي دانشگاه ها به اين شكل كه در رسانه ها مطرح مي شود را قبول ندارم و بايد نام آن را صندلي هاي مازاد گذاشت. رعايت استانداردها به حذف اين موارد مازاد و عدم تحميل ظرفيت هاي كاذب به وزارتخانه ها منجر مي شود.
وي گفت: مخالف جلوگيري از تدريس اساتيد نخبه هستم و از اين ظرفيت ها بايد در تمامي حوزه ها استفاده شود.
دكتر شريعتي نیاسر در پاسخ به سوالي مبني بر اين كه آيا كلاس هاي دانشگاه ها روزهاي اخير به دليل نا آرامي ها تعطيل شده؟ ادامه داد: تا آنجايي كه اطلاع دارم در اين روزها هيچ كلاسي در هيچ كدام از دانشگاه هاي كشور تعطيل نشده است، شركت جوانان در فعاليت هاي سياسي، فرهنگي مطلوب است اما دانشجويان بدانند كه سوار بر موج شدن تنها به درس آن ها لطمه مي زند و راه به جايي نمي برد و مراقب باشند كه سياسي بازي دامنشان را نگيرد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =