بایزید مردوخی،اقتصاددان می گوید:« شیفتگی استراتژیست های ما نسبت به صنایع بزرگ ،سبب شده تا هیچ گاه توجه جدی به صنایع کوچک و متوسط صورت نگیرد.»

این کارشناس باسابقه برنامه و بودجه در گفت وگو با خبرآنلاین درباره مصائب توسعه صنایع کوچک در ایران اظهارداشت:« یکی از موانع توسعه صنایع کوچک و متوسط در ایران، دولتی بودن صنایع اسـت که مساله ساز است؛چون دولت درآمد نفت دارد و منطق اجتماعی حکم می کند که این درآمد را صرف ایجاد زیرساخت ها کند،لذا صنایع کوچک دیده نمی شوند. چون صنایع بزرگ دولتی وارد تولید می شوند و واحدهای کوچک به حاشیه می روند،بنابراین می توان گفت که صنایع کوچک و متوسط هیچگاه از یک حمایت منطقی از سوی دولت ها بهره مند نبوده اند.»

او با اشاره به اینکه توسعه صنعتی ایران به مفهوم امروزی سابقه چندانی ندارد و حداکثر به صد سال گذشته برمی گردد،خاطرنشان کرد:«در این مدت غیر از تعدادی واحد صنعتی بزرگ، همه واحدهای صنعتی ما کوچک و متوسط بودند؛در حال حاضر هم هم بیش از ۹۰ درصد کارگاه های صنعتی ما در حیطه واحدهای کوچک و متوسط تلقی می شوند.»

این استاد بازنشسته اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه یکی از مشکلات صنایع کوچک در ایران این است که مدت کوتاهی بعد از تولد بی مقدمه می میرند،یادآورشد:« نقصی که در ترکیب صنایع کوچک و متوسـط ما وجود دارد در ارتباط شان با صنایع بزرگ خلاصه می شـود. صنایع بزرگ معمولا در پایین دست خودشان تعداد کثیری صنایع کوچک ایجاد می کنند،حال آنکه در کشور ما ارتباط لازم بین صنایع بزرگ و کوچک برقرار نیست. »

او اضافه کرد:«صنایع بزرگ ما عمدتا بر پایه جایگزینی واردات ایجاد شده اند به این معنا که واحدهای صنعتی ما به جای اینکه کالاهای واسـطه ای و مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق واحدهای کوچک و متوسط تامین کنند، آنها را از بازارهای خارجی وارد می کنند.»

مردوخی یکی از خلاهای توسعه صنعتی را تکمیل پیوند صنایع بزرگ با مواد اولیه و کالاهای واسطه ای صنعتی ذکر کرد و گفت:« یکی از این پیوندها می تواند،برقراری پیوند بین صنایع ساختمانی باشد،به طوری که در حال خاضر بیش  از ۱۰۰ صنعت کوچک ذیل صنعت ساختمان فعالیت دارند و این رشته بسیار توسعه یافته است.پیوند بین این صنایع می تواند الگویی برای سایر صنایع باشد.»

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743338

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مصطفي ف IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    1 0
    الان اگه ايشون كارشنساه پس چرا اينقدر ضد و نقيض صحبت كرده. اگه دولت نبايد صنايع بزرگ رو ايجاد كنه پس چطور توقع داره ايشون صنايع كوچكي پايين دست اين صنعت بزرگ ايجاد بشه. اگرم دولت ايجاد كنه ميگن دولت وارد فاز اجرايي نشه دخالت در صنعت و اقتصاده. ميشه بفرماييد كدوم بخش خصوصي اين توانو داره كه بياد و يه صنعت بزرگ ايجاد كنه ؟؟ منم ميدونم شمام ميدونيد كه اينايي هم كه تحت عنوان بخش خصوصي ميان پشتشون به جاهاي ديگه گرمه و گرنه تو مملكت ما بخش خصوصي واقعي نيست. ايشونم به نظر من داره شرايط ايده آلشو ميگه در صورتي كه شرايط مملكت ما اصلا شبيه به هيچ كجاي دنيا نيست. شما به بازنشستگيت برس. بنده ميگم براي سي سال شما عزيزران نظر داديد تز داديد اين شده وضعمون. لطفا بازنشسته بشيد. ممنونم
  • مصطفي ف IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    1 0
    اصلي ترين دليل شكست صنايع كوچك شكل گيري احساسي اونهاست: دليل يك: شخصي كه در بازار فعاله و تجارت خوبيم داره پس از مدتي به اين نتيجه ميرسه كه چرا يك توليد كننده نباشه و بعد وارد فاز توليد ميشه ولي چون تخصصي نداره و البته نيازيم به متخصص نمبيينه وارد توليد ميشه و پس از چند سال حذف ميشه. دليل دو: وقتي كساني ميبينن بازار يه محصولي خوبه مثلا غذايي بعد اقدام ميكنن تا وارد توليد بشن و معمولا يكي دو سالي طول ميكشه تا كارخونشون احداث بشه و وقتي به توليد ميرسن بازار اشباع شده يا ديگه رونق نداره پس شكست ميخورن دليل سه: وقتي كساني ميبينن دولت تسهيلات سود پايين ميده ميان براي تسهيلات اقدام به احداث كارخونه ميكنن وقتي به توليد رسيدن و در بهترين حالت وامم گرفتن بعد چند سال از صنعت خارج ميشن .....
  • مصطفي ف IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    0 0
    دليل چهارم : مالك و مدير در اكثر واحدهاي صنعتي يك نفره و اونم اطلاعاتي از همه علوم روز نداره. نميتونه خودشو با تغييرات روز هماهنگ كنه به همون روشهاي سنتي و قديمي داره توليد ميكنه. اعتقادي به علوم و دانش توليد نداره علومي مثل روشهاي توليد كنترل موجودي مديريت ضايعات منابع انساني و .... هزاران علم ديگه كه مديران ايراني تقريبا چيزي از نميدونن يا فكر ميكنن همه اينا تشريفاتيه. بعد چند سال كار كردن به روشهاي قديمي منجر به تعطيلي و شكست طرح ميشه. تا وقتي كارشناسان ما آخرين بروز رسانيشون مال 30 سال پيشه نبايد توقعي از صنايع كوچك داشت. به اينم دقت كنيد كه صنايع بزرگ مانند خودروسازها طلب واحدهاي كوچك رو نميدن و همين انباشت طلب از ديگران باعث شكست اين واحدها ميشه. دلايل خيلي زياده و تعداد كاركترها كم
  • مصطفي ف IR ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    0 0
    بيايد با من مصاحبه كنيد بهتره ها ههههه