۰ نفر
۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۶

گزارشی از سفر حجت الاسلام والمسلمین شهرستانی به جنوب کشور

سنت ستودنی و زیبا از آغاز مرجعیت حضرت آیة الله العظمی سیستانی که بیش از دو دهه از آن سپری گردیده است، واز آنجا که مرجعیت شیعه در هر دوران ، خود را عهده دار امور شیعیان در درجه نخست ومسلمانان بطور عموم ، بشمار می آورند ، خود را ملزم به آگاهی از شرایط زندگی واجتماعی ومذهبی آنان دانسته وبنا بر شرایط اجتماعی وبه ویژه سیاسی ، هیأت ها ونمایندگانی را از سوی خود ،بطور مقطعی ومحدود و بدین منظور به سوی نقاط گوناگون گسیل می داشته اند.

لازم به یاد آوری است که این حرکت ستودنی ، متاسفانه در طول قرون گذشته گاه بصورت بسیار کم رنگ وگاه بنا بر شرایط سیاسی حاکم ، اصلا به اجرا گذارده نمی شد. در دودهه گذشته حجة الاسلام والمسلمین حاج سید جواد شهرستانی ، داماد ونماینده تامً الاختیار حضرت آیة الله العظمی سیستانی ، در اقدامی ستودنی وزیبا ، این سنت ووظیفه فراموش شده را بصورتی بسیار گسترده ، احیاء نموده وبدین منظور ، دست به سفرهای استانی ودرون مرزی ونیز سفرهای برون مرزی ، زده وضمن رسانیدن سلام ودرودهای آن مرجع کهنسال که در جوار مولایش امیر المومنین ع در نجف اشرف ، سکونت اختیار نموده واز آنجا به خدمتگزاری به شیعیان ومسلمانان وجز اینها از دیگر انسانهایی که بر روی این کره خاکی ، زندگی کرده ونیازهای آنان را به عنوان ،گاه هم کیشی ویا همانندی در خلق، داشته ، پرداخته است ، رسانیده که از سوی دیگر به عنوان دست وبازو وزبان ایشان ، ضمن دیدار با روحانیون ومردم از نزدیک ، به نیازها وکاستی ها وجز اینهایی که ضرورت آگاه بودن را دارد ، از نزدیک لمس نموده وبه رفع ودرمان آنها در حدً امکانات می پردازد.

این ارتباط وهم سخنی ورسیدگی به مشکلات وکاستی ها ونیازها ، اغلب در گردهمایی هایی که بدین منظور در این سفرها ، ودر مکانها وجایگاههایی همچون مساجد ویا حسینیه ها ویا مدارس وابسته به حوزه های علمیه هر مکان ،تشکیل می گردد ، وحجة الاسلام والمسلمین شهرستانی در دیدارهای خود با روسای حوزه های علمیه واساتید وروحانیون ونمایندگان مردم منطقه، پس از شنیدن نیازها وکاستی ها ، به رفع وکمک در بهبود شرایط آنان ، اقدامات لازم را به عمل می آورند. گفتنی است که این دیدارها اغلب بصورت حوزوی ، ومردمی و بصورت جداگانه می باشد. دست آورد مهم دیگری که شاید از جهت روحی ومعنوی ، به گونه ای ، نکته ومطلب اشاره شده در پیش را تحت الشعاع خود قرار دهد ، همانا احساس زیبایی است که مردم در این دیدارها ، در درون خود بدان دست می یابند.

اینجانب که بارها توفیق همراهی با معظم له وهیأت همراه را داشته ام ، احساس یاد شده را به وفور در دیدگان وسیمای مردم مسلمان وشیعه ، خود دیده واشک شوق را در دیدگانشان ، نظاره نموده ام. ناگفته نماند که این احساس شور وخوشحالی را در هنگامی که با شیعیان ومسلمانان دیگر کشورهای اسلامی ، همچون هندوستان وافغانستان ولبنان وجز اینها ، دیدار صورت می پذیرد ، بیشتر است. آنان چنین احساسی را حسً می کنند که رهبران مذهبی آنها ، با تمام سختی ها ودشواریهای سیاسی واجتماعی که هم اکنون به گونه های گوناگون با آن دست به گریبان هستند ، لیک با تمامی این شرایط ، از فکر واندیشه شیعیان جهان بطور خاصً ومسلمانان ، بطور عامً خارج نشده وبا گسیل نزدیکترین شخص به خود ، از حال وشرایط ونیازها وکاستی ها ونیز وظایفی که باید انجام پذیرد ، آگاه شده وبه رفع ودرمان آنها می پردازند. حرکتی که در نوع خود ، در تاریخ بی نظیر بوده است ، به ویژه آن که در این شرایط حساس جهانی ، مسلمانان وبه ویژه شیعیان ، سخت بدان نیازمند بوده ومی باشند. در این راستا حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی به همراه تعدادی از روحانیون وشخصیت های علمی حوزوی واندیشمندان ،روز دوشنبه ۱۸ دی ماه جاری به استان هرمزگان سفر نموده وابتدا به بندر لنگه ، گام نهادند.

در فرودگاه مورد استقبال آیة الله سید محمد جواد رکنی ، امام جمعه وشخصیت برجسته این دیار که به همراه روحانیون وامام جمعه های شیعه واهل سنت شهرهای این استان ، ومسوولین سیاسی وسرشناسان شهر بودند ، قرار گرفتند. در آغاز به گلزار شهدای شهر بندرلنگه رفته وپس از قرائت فاتحه ، در جمع روحانیون شیعه وسنی وامام جمعه های مختلف که با حضور جمع بسیاری از مردم مهمان نواز وسرشناسان وبازرگانان وجز اینهای مسجد جامع شهر بندر لنگه ، تشکیل گردیده بود ، حضور به هم رسانیده وضمن شرکت در مراسم عمامه گذاری ۱۴ تن از طلاب حوزه علمیه آل البیت ، به سخنان امام جمعه ، آیة الله رکنی وحجة الاسلام حیدر زاده ، مدیر حوزه علمیه بندر لنگه ،گوش فرا دادند که در پی آن ، اقداماتی برای رفع کاستی ها ونیازمندیها ، صورت پذیرفت. در روز بعد ، به دیدار از حوزه علمیه سلطان العلماء رفته وبا اساتید وطلاب علوم دینی این مرکز دیدار نمودند. سپس از بندر لنگه به سوی بندر قشم ، حرکت کرده که در میانه راه ، از حوزه علمیه بندر خمیر ، دیدار کرده وبا حجة الاسلام علیرضا صفایی وروحانیون این شهر که ۱۵ نفر بودند ، در دفتر امام جمعه دیدار نمودند. پس از ورود به قشم ، و استقبال پر شور روحانیون ومسوولین ومردم ، به ویژه روحانی وامام جمعه سخت کوش این دیار ، حجة الاسلام والمسلمین جوکار ،مستقیما به جزیره هنگام حرکت کرده ومعظم له ، دیدار مردمی خود را در مسجد امام رضا ع انجام دادند واقدامانی در رفع مشکلات معیشتی ونیز تحصیلی دانش آموزان محروم هنگام را در نظر گرفتند.

سخنان نماینده مردم جزیره هنگام ، چنان همه را تحت تاثیر قرار داده بود که دیده ای از میهمانان بدون اشک نبود. سرود دسته جمعی کودکان در آغاز ورودمان به جزیره ، به شدًت همه را تحت تاثیر قرار داد. شب هنگام حجة الاسلام شهرستانی وهیأت همراه ، در مسجد النبی شهر قشم ، که با حضور روحانیون شیعه واهل سنت وجمع گسترده ای از مردم وسرشناسان وامام جمعه های شیعه وسنی این شهر ودیگر مناطق این استان وبا حضور آیة الله رکنی ،ومسوولین بندر قشم صورت گرفت ، برنامه ها وسخنرانی هایی از دو سو انجام شد ومعظم له را در جریان پیشرفت ها وکاستی ها ، قرار دادند. در روز بعد حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی ،از آنجا که اصرار داشتند از منطقه محروم لیکن فرهنگی ، “بشاگرد” دیدن نموده وخدماتی را بدانان ، تقدیم دارند ، پس از طی مسافتی طولانی ودشوار ،به همراه هیأت همراه خود به “ بشاگرد “ رسیدند.

ایشان وهیأت همراه در مسجد حضرت صاحب الزمان ع که از طلاب علوم دینی مرد وزن ونیز مردم این منطقه که ساعتی پیش از ورود ایشان ، همه در انتظار ورودشان بودند ، حاضر شده وبه سخنان حجة الاسلام مهدوی ، رییس حوزه گوش فرا دادند. این مرکز فرهنگی حوزوی ، دارای ۴۰۰ روحانی زن ومرد می باشد که تمامی منطقه ونیازهای مذهبی آن را پوشش داده است. این مراسم با اجرای سرودی زیبا در باره حضرت ولی عصر ع که با شرکت تمام حاضران بومی این منطقه ، صورت گرفت ، به پایان رسید. حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی وهیأت همراه ، پس از به عهده گرفتن بخش هایی از انجام خدمات حوزوی ومردمی ، این مکان را به سوی “سندرک “ ترک نمودند. بخش “ سندرک “ دارای ۶۷ روستا وجمعیتی بالغ بر ۲۲۰۰۰ نفر می باشد. ایشان پس از بازدید از حوزه علمیه این بخش که شامل ۱۰۰ روحانی بود وگفتگو با بخشدار ، کمک های خود را به مرکز فرهنگی ونیز پزشکی ودیگر نیازهای مردمی ، تقدیم داشته وسپس به بندر قشم باز گشتند. حجة الاسلام والمسلمین شهرستانی وهیأت همراه ، پس از توقفی کوتاه در بندر قشم ودیدار مجدد با جمعی از روحانیون وائمه جمعه ، بندر را به سوی تهران وسپس قم ترک نمودند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =