روزنامه شرق در گفت‌وگویی با احمد توکلی به موضوع ناآرامی‌های اخیر پرداخته است.

بخشی از مصاحبه را می خوانید:

بسیاری بر این باورند که جرقه اعتراضات در مشهد با شیطنت‌های یک جناح آغاز شد تا جایی که حتی آنجا شعار مرگ بر روحانی هم سر داده شد. نشانه‌های دیگری هم وجود دارد. مانند اینکه مثلا یک دانشگاه در سایت خبری خود مطالبه استعفای روحانی را طرح کرد. آیا موافق هستید که استفاده سیاسی از مشکلات اقتصادی مردم تیری بود که بی‌هدف رها شد که امکان کنترل و مدیریت آن را سخت کرد و یک اعتراض را بدل به یک بحران ملی کرد؟ 
این اشتباه بزرگی است که مسائل ملی را در سطح روابط جناحی تقلیل دهید. اعتراضات مشهد برخلاف آشوب روزهای بعد، کاملا مردمی و نتیجه بی‌اعتنايی دولت به این انتقادات و اعتراضات بود. اینکه برخی مدعی شدند این اعتراضات را جناح مقابل راه انداخته است، ظلم به اعتراض بحق مردمی است. ضمن اینکه هیچ دلیل روشن و قانع‌کننده‌ای نیز برای این ادعا نداشتند. البته طبیعی است که منتقدان سیاسی دولت از اعتراض مردم استقبال کنند. 

آیا با هرکسی که شعار سیاسی یا ساختارشکنانه داد، باید برخورد شود یا فقط با کسی که دست به اسلحه برد یا حملات تخریبی کرد، باید برخورد شود؟ 

قانون جمهوری اسلامی اجازه نمی‌دهد کسی مرگ بر رئیس‌جمهور یا شخصیت‌های طراز اول بدهد. زمانی که آقای خاتمی سال ٧٧ در دانشگاه تهران در سالگرد دوم خرداد سخنرانی داشت، عده‌ای علیه قوه قضائیه شعار دادند و گفتند مرگ بر یزدی اما آقای خاتمی حاضر نشد که برائت‌جویی کند بلکه صرفا گفت که دوست ندارم از مرگ سخن گفته شود. می‌خواهم بگویم این مرگ‌برگفتن‌های سیاسی سابقه‌دار است و البته همان زمان هم غیرقانونی و غیراخلاقی بود. 

این تحلیل برخی اصولگرایان هم هست. آقای محبیان یا برخی دیگر هم اشاره کرده‌اند به اینکه برخی مخالفان دولت دنبال بهره‌برداری بودند و پشت برخی از این تجمعات انگیزه‌های جناحی وجود داشت. 

خب این حرف اشتباهی است. شما که دارید بحث را جناحی می‌کنید، فکر نمی‌کنید که به منافع ملی ضربه می‌زنید؟ 

گاهی ما درباره نگاه یا تحلیل صحبت می‌کنیم گاهی درباره یک واقعیت بیرونی. شما می‌گویید چنین واقعیتی در بیرون وجود نداشته که بخشی از جریان اصولگرایی پشت‌ سر جرقه اولیه رخدادها بوده است؟ 

 خب با کدام دلیل؟ کدام سند؟ تحلیل این و آن که نمی‌شود دلیل. 

اینکه بخشی از جریان اصولگرایی بحث استعفای آقای روحانی را مطرح کرده است آیا یک نشانه یا نمونه سند نیست؟ 

خیر. با فرض اینکه این خبر شما درست باشد، مگر شهروندان چنین حقی ندارند که خواستار عزل رئیس‌جمهور خود شوند؟ حالا چنین مطالبه‌ای به معنی سازماندهی اعتراضات خیابانی است؟ به نظرم طرح چنین ادعایی نوعی ساده‌سازی اعتراضات اخیر است. کسانی که ادعای جناحی آشوب‌ها را دارند، عمق این اعتراضات را متوجه نشدند. 

به نظر شما مرز بین شعار ساختارشکنانه و عادی چیست؟ به نظر شما وقتی در همان اعتراض نخست در مشهد شعار مرگ بر روحانی داده می‌شود این شعار ساختارشکنانه نیست؟ برای اینکه شعاری علیه یک فرد یا نهادی را ساختارشکنانه تلقی می‌کنیم ولی علیه فرد یا نهادی دیگر عادی، معیار و متر ما چیست؟ 

شعار مرگ بر فلان غلط است، علیه هرکسی گفته شود هم اشتباه است. بنده عرض کردم حتی اگر عده‌ای درخواست استعفا داشته باشند؛ خلاف قانون نکرده‌اند و ارتباط آشوب‌های خیابانی به این درخواست به مزاح شبیه است و شما نمی‌توانید از این مطالبه شروع اعتراضات خیابانی را نتیجه بگیرید. یا اینکه گفته‌اند صحبت‌های آقای علم‌الهدی باعث شده مردم تحریک شوند، این‌هم کاملا اشتباه است. آقای علم‌الهدی گفته‌اند مردم مشکلات اقتصادی پیدا کرده‌اند و گرفتاری مالی دارند یا اینکه گفتند به داد مردم ما‌ل‌باخته برسید؛ از کجای این صحبت استفاده می‌شود که ایشان از گفتن مرگ بر فلان حمایت کرده است؟ از کجای این حرف استنباط می‌شود که شروع اعتراضات با تحریک ایشان باشد؟ با چنین ادعایی، دیگر هیچ‌کس نباید انتقاد کند. 

موافقید که ریشه اعتراضات داخلی است، زیرا به‌تازگی هم آقای رمضان‌زاده به این ادعایی که پای دشمن خارجی به میان کشیده می‌شود اعتراض کرده و گفته این حرف‌ها چیست که می‌زنید؟ 

واقعا از شما عجیب است. ترامپ را که به‌صراحت آمده و حمایت کرده است شما تحرکات دشمن تلقی نمی‌کنید؟ چطور دشمنی آنها را نمی‌بینید؟ اما دشمنی خارجی‌ها ربطی به‌ دلیل اولیه اعتراضات ندارد. این دو با هم متفاوت است. اینکه ریشه اعتراضات، داخلی است حرف درستی است. شروع اعتراضات ناشی از عملکرد اقتصادی دولت و بی‌اعتنایی‌اش به پاسخ‌گویی است، اما طبیعی است که این قبیل تحریکات به‌سرعت بستر دشمنی دشمن را فراهم می‌کند، دشمن بر آن مسلط می‌شود و سوءاستفاده می‌کند. برای همین است که جنس اعتراضات مشهد آن‌هم ساعات اولیه‌اش با اعتراض روزهای بعد کاملا متفاوت است. 

اصولگرایان آیا همواره از هرگونه حق اعتراض و تجمع حمایت کرده‌اند؟ بارها شده اتحادیه‌ها، اصناف و گروه‌های مختلف، کارگران و مردم به دلایل مختلف تجمع کرده‌اند، تا‌به‌حال مشاهده نشده که از آنها حمایتی شود. در حوزه اعتراضات مدنی و سیاسی هم هیچ‌گاه دیده نشده که از حق اعتراض و انتقاد حمایت کنند. اصولا در گفتمان اصولگرایی چندان سابقه‌ای در این حوزه‌ها نمی‌بینیم. چه شده که یکباره اصولگرایان حامی شده‌اند؟ 

اصلا این‌طور نیست. ده‌ها اعتراض در سال‌های مختلف شکل گرفته و کسی مخالف آن نبوده است. البته مواردی که این اعتراضات منجر به به‌هم‌زدن امنیت کشور شده، اصولگراها نیز مخالف بوده‌اند. سال ٨٨ اعتراضات غیرقانونی منجر به آتش‌زدن مسجد شد. منجر به آدم‌کشی شد، نشد؟ اتفاقا سؤال این‌ است که چرا اصلاح‌طلبان به این آشوب‌ها اعتراض نکردند؟ 

بازگردیم به ریشه رخدادهای اخیر. آقای عباس عبدی نرخ تورم و رشد قیمت‌ها را در دولت اخیر و گذشته باهم مقایسه کرده بودند که در زمان آقای احمدی‌نژاد وضعیت به‌مراتب بدتر بوده، ولی اعتراضی رخ نداده بود؛ مثالی زده بودند که مگر می‌شود کسی دستش را در آب صد درجه کند و نسوزد، ولی در آب ٤٥ درجه بسوزد. ایشان نتیجه گرفته بودند که ماجرا نمی‌توانسته خودجوش باشد و حتما آغازش ماجرایی داشته است.

حرف نادرستی است. به این علت که اولا بخشی از مشکلات گذشته نیز در این دولت تلنبار شده و به‌مرور برای مردم محسوس شده است. دوم اینکه حجم مشکلات از نرخ تورم و برخی دیگر از شاخص‌های اقتصادی نیز فراتر رفت و به شاخص‌های سیاسی و اجتماعی رسید. شما اثر حقوق‌های نجومی بر عصبانیت مردم را دست کم نگیرید. شما نمی‌توانید بی‌اعتنایی دولت به مشکلات مردم را بی‌اثر بدانید. دولت حتی حاضر نیست با مردم درباره مشکلاتشان حرف بزند. همین ماجرای مال‌باختگان را ببینید. من خودم بین تجمع آنها در خیابان رفتم. با آنها صحبت کردم. مدام با من تماس داشتند. به بانک مرکزی فشار آوردم که به آنها وقت دهید، به نفع مردم است. نامه نوشتم و بیانیه منتشر کردم. مردم عصبانی بودند. مردم از بی‌اعتنایی مسئولان ناراضی بودند و حق هم داشتند. مردم رفتند جلوی ساختمان مجلس، ریاست‌جمهوری و قوه قضائیه و مسئولان را مخاطب قرار دادند؛ اما مسئولان دولتی نرفتند سراغشان که مشکل شما چیست؟ ضمن اینکه حرف‌هایی زدند که تازه نمک روی زخمشان بود. مقایسه نرخ تورم این دولت و دولت گذشته تصویر درستی از اغتشاشات ارائه نمی‌دهد و ساده‌سازی ماجراست.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745755

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 45
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    87 15
    من به شخصه شما را از جنس مردم میدانستم بر خلاف مسلک اصولگرایتان ولی حالا مشخص شد که از جنس مردم نیستید و دارید میسوزید از رای مردم
    • بی نام IR ۰۳:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      21 8
      یعنی ممکنه یه بار هم که شده این آقا این کامنت های مخالف رو بخونه؟ و بفهمه که مردم نمیخوانش
    • بی نام IR ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      29 2
      توکلی وامثال توکلی جوری خودشون را به خواب زدند که با لگد مردم پای صندوق رای هم بیدار نشدند ، ما اگر دلسوزی امثال علم الهدی را نخواهیم چکار باید بکنیم؟
  • دانشجو GB ۰۳:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    87 2
    من مصاحبه رو میخوندم ، هر کسی هر حرفی زده شما گفتی اشتباه است یعنی صحبت های همه اشتباه ست فقط شما درست میگویی . بعدش هم بگم اصلاح طلب و اصولگرا دیگه تموم ماجرا
  • بی نام IR ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    59 10
    بعضی آدم ها را در شرایط خاص باید شناخت از جمله ایشان ، احتمالا منافع ایشان هم در خطر است
  • بی نام GB ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    34 7
    اتخاذ سیاست زیگزاگی توسط دو شخصیت سیاسی کاملا" مشهود است. ابتدا احمد توکلی و سپس علی مطهری. وانمود سازی به خوش نیت بودن خودی ها و خالص نبودن نیت انطرفی ها و نیم ساعت یک تظاهرات را درست دانستن و بقیه را کار دشمنان تلقی کردن هم از ان دم خروس های ومواضع زیگزاگی ایشان است که نمی شود جایی پنهانش کرد...
  • بی نام IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    67 6
    آقای توکلی شما از سال ۸۴ تا سال ۹۲ با همین نوع استدلال از احمدینژاد تمام قد حمایت میکردی، امثال شما اون بلای ۸ساله رو سر مملکت آوردن، در اون دوران کسی جرات انتقاد از شما و احمدینژادتون رو نداشت، نمیخوای از مردم عذرخواهی کنی؟
  • سهراب A1 ۰۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    44 7
    احمد توکلی خودش تمام زوری رو که داشته تو این چند سال زده یادش بیاد از وقتی که تو مشهد میتینگ می گذاشت و نماینده ریاست جمهوری بود و حرفایی از جنس احمدی نژاد می زد کی بهش رای داد مثل اینکه مد شده هر کی مردم سر سوزنی بهش چراغ روشن نمی دن می شه تحلیل گر جمع کن حاج احمد تو همین مشاغلی که هستی بی حاشیه کار کن ما که الان از روحانی بر گشتیم برای اینکه اون هم کاری نکرد اما باز هم در مقایسه با رقیبش که رئیسی بود یه نون می خوریم یکی میدیم صدقه اما انشالله و به یاری خدا این وضع عوض میشه
  • بی نام IR ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    50 6
    توهمات دوستان اصولگرا تمامی ندارد همه میدانند این اعتراضات را جبهه پایداری از مشهد و خراسان شروع کرد بعد از کنترل اینتها خارج شد حالا این اقا نمیخواهد بپذیرد سال 90 و 91 که تورم سر به فلک گذاشته بود همین اقا و دوستانش حاضر نبودن کوچکترین حرفی بزنند حالا بعد این همه سال تازه از خواب بیدار شد که چرا وضع اقتصادی خراب شده اون موقع خواب بودی؟
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    35 6
    خودش را به کوچه علی چپ زده. و یک بام و دو هوا صحبت میکند.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    44 6
    آقای توکلی هنوز کینه خاتمی رو در دل دارند. حاجی وله کین
  • بی نام A1 ۰۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    37 2
    توكلي الان اينقدر جسورانه حرف ميزند خيلي خوبه فقط ميخوام بدونم چرا زماني كه در مجلس بود و قدرت داشت دوره مموتي اينقدر ساكت بود ؟
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    43 2
    چه انتظاری از توکلی دارید. ایشان به خاطر جناحش حاضر است روز را شب تفسیر کند.
  • بی نام A1 ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    34 8
    این آقا واقعا منطقی هستن مثل مجرمی که فیلم جرمش موجوده ولی باز انکار میکنه
  • بی نام IR ۰۴:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    31 3
    آقای توکلی نکن.... نکن داداش من.. ما تو رو آدم منصفی می دونیم... اینقدر درگیر تحلیل های آبکی نشو... مردم گرفتارن عزیزم... سطل آشغال شده برای یه عده ای سفره... بفهمید بابا
  • بی نام IR ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    33 2
    آقای توکلی ،اشکنه پیاز یا پیداشدن مشکلات اقتصادی مردم نون به نرخ روز خوردن تا کی؟
  • بی نام IR ۰۵:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    31 3
    این آقا آگاهی سیاسی نداره و چون در اوایل انقلاب شور انقلابی داشته در امور کشور قرار گرفته. نداشتن آگاهی سیاسی و بصیرت ایشان را می توان در نطق حمایت از احمدی نژاد در مجلس پیدا کرد. نداشتن سواد سیاسی رو بعد از این همه اشتباه میشه مشخص کرد
    • بی نام IR ۰۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
      8 0
      اکثرا همیجورن که میگی. دری به تخته خورد و اینا بدون آگاهی وزیر و وکیل شدن و افتادن به جون مردم
  • قاسم A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    31 2
    بس کنید این بازیهای سیاسی را.آقا توکلی خود شما سالها در مجلس بودید چه کردید به نفع این مردم.استارت تورم 1000 درصدی و بالا رفتن نرخ دلار بصورت انفجاری در دوران احمدی نژاد و بیچاره شدن مردم در چند هفته شما در مجلس نماینده بودید چه کردید.حالا هم با درگیریهای جناحی مردم رو از همه چیز زده کردید .ستم به مردم و ایجاد فاصله طبقاتی از فرش تا عرش و تاراج و غارت بیت المال این کشور و ..... ا
  • بی نام RU ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    28 2
    ادای مردم دازی در میارین اما همچنان حزبی فکر میکنن
  • كريمي A1 ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    17 5
    با تشكر از اقاي توكلي ، سئوالي داشتم از خدمت ايشان كه از سال 1375 تا 22 حكم قضايي مبني بر محكوميت سازمان محيط زيست و مالكيت به حق مالكين شهرك زيتون صادر و هر سال تجمعات قانوني و مطالبه گرانه داشته اند كه مجلس و از جمله اقاي توكلي در كنه قضايا بوده و هستند. لطفا بفرمايند چه نوع حمايتي از 4218 نفر كه بيش از 33 سال است از حق مسلم خويش محروم و بعضيها حسرت خانه دار شدن را به گور بردند؛ داشته اند؟
  • سيدحسام الدين يگانه IR ۰۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    16 0
    بحثهاي الكي و بي خاصيت.
  • پیراسته فر A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    27 0
    توکلی:سال۱۳۷۷عده‌ای علیه قوه قضائیه شعار دادند و گفتند مرگ بر یزدی اما آقای خاتمی حاضر نشد که برائت‌جویی کند بلکه صرفا گفت که دوست ندارم از مرگ سخن گفته شود جناب آقای دکترتوکلی عزیزهمان دوست نداشتن یک نوع اعلام برائت است،برائت که فقط فحاشی وناسزانیست
  • حمید IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    26 4
    ایشون کلا تعطیل شده
  • بی نام A1 ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    37 4
    آها. اعتراضات مشهد رو چون اول خودمون سازماندهی کرده بودیم کاملا خودجوش و مردمی بود ولی وقتی از دستمون در رفت و مردم اعتراضات رو به دست گرفتن شد آشوب.
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    25 8
    یک شغل پر مشغله به این اقا بدید
  • بی نام A1 ۰۵:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    4 34
    بد تیتر میزنی، خبرآنلاین عزیز؛ حرفهایش حق است. کاری به اصول و اصلاح نداریم؛ ولی این آدم برای فشار به بانک مرکزی، زمان محمود دوید؛ زمان آقای روحانی هم دوید.
  • علی A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    20 5
    احمد سکوت کن .
  • جناب خان IR ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    16 1
    آقای توکلی،واقعا متاسفم
  • بی نام RO ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    13 21
    حرف حق زده تازه میفهمم هر کی کمتر تو قدرته سالم تره از هر جناحی
  • بی نام A1 ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    29 3
    خنده دار است که آقای توکلی از منافع ملی سخن میگویند. جناب توکلی منافع ملی زمانی برباد رفت که پرونده مرتضوی در تامین اجتماعی به شما سپرده شد و بنا به گفته خودتان منافع ملی را با یک قسم حضرت عباس فراموش کردید. حالا صحبت از جناح میکنسد آن زمان که بابک زنجانیها در کشور جولان میدادند کجا بودید
  • بی نام A1 ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    25 3
    چرا اصرا دارید که آقای دکتر توکلی حرف غیر جناحی نزند. ایشان مثل بقیه جناح راست، کاملا جناحی است منتها کمی ادای بی طرفی را نشان می دهد..
  • بی نام RU ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    15 3
    اقای توکلی سابقه جنابعالی کاملا روشن است
  • بی نام IR ۰۵:۴۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    20 2
    این هم توهم می زنه . کلاف از دستش در رفته است
  • بی نام A1 ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    19 1
    شرایط این روز مملکت بابت حمایت های شما دوستان از ریس جمهور محترم گذشته است حالا نه تنها نمیگید اشتباه کردید بلکه دوباره با حمایت علم الهدی داری راه رو اشتباه میری برادر. سابقه شما در وزارت کار کاملا مشخصه در اوایل انقلاب که چطور حقوق کارگر رو پایمال میکردی. دست از سر این مردم بردار بابا ما نخواهیم تو یکی حرف نزنی چیکار باید بکنیم .
  • amir A1 ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    15 6
    اصن کلا فقط توخوبی وبقیه قاقن حتمن
  • ملت خسته ار ترفند IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    17 0
    آقای توکلی ، همفکرانتون ادعا کرده اند که این یک برنامه ریزی 3 ماه از طرف یک شخص آمریکایی به نام مایکل .... بوده . شما چه دلایلی دارید که این ادعای مسخره و دور از عقل و منطق رو ملت باور کنند؟ چرا فوری به نفع خودتون و همفکرانتون جبهه می گیرید؟ شماها با کسانی که در تریبون نماز مقدس عید فطر که به روحانی، کاملا واضح و روشن توهین کردند، چه برخوردی کردید؟؟؟ چرا از پاسخگویی طفره میرید؟؟ اون شخص توهین کننده ، نه تنها توبیخ نشد بلکه تقدیر هم شد.بس کنید و بیشتر از این خودنونو بی اعتبار نکنید. حناتون دیگه رنگی نداره.
  • بی نام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    24 0
    جناب دکتر شما اصولگرایان زمانیکه در مسند قدرت بودی اجازه اعتراض که هیچ حتی اجازه اخم هم به مردم نمیدادین رییس جمهور را جانشین خدا در زمین معرفی میکردین الان مدعی حمایت از تجمعاتین .... بی خیال دکتر جان
  • بی نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    14 13
    آقای روحانی مگر با رای چند نفر خاص که در انتخابات هم رایی نیاوردند روی کار آمدند که حالا آن چند نفر جای مردمی که به ایشان رای دادند حرف میزنند؟اونهایی که عاقلند میدانند خیلی دستها در کار بود که آقای روحانی را خراب کنند اما باید بدانند مردم آگاهتر از آن چیزی هستند که این چند نفر فکر می کنند فقط نشان دادند میخواهند چوب لای چرخ دولت بگذارند واقعا باید برایشان تاسف خورد چون اینها علیه مردم و دولت هستند نه با مردم و در این شرایط فعلی کشور جای این که وحدت را حفظ کنند فقط سنگ اندازی میکنند
  • بی نام A1 ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    18 3
    به اقاي توكلي بگين اگه واقعا مسلموني و به حرفات اعتقاد داري از طريق همون سازمان مردميت يا هر كانالي كه صلاح ميدوني مجوز اعتراض قانوني بگير شعار مرگ بر هر كس هم تضمين ميديم نگيم اونوقت معلوم ميشه اعتراض مردم فقط به دولت و اقتصاديه يا خيلي نهادها و حوزه هارو پوشش ميده جناب دكتر توكلي قبل اين مصاحبه شمارو با همه ايراداي فكري كه به انسانهاي ايدئولوژي محور قائلم انسان ازاده اي ميدونستم اما حالا سخت ترديد دارم باور نميكنم كسي در حد و وزن شما بخواد حقايق ببينه اما نتونه سوال بعدي اينكه دولت الان از اعتراضاي مردم بيشتر نگران و عصبانيه يا نهادهاي نزديك به شما؟؟ پاسخ همين سوال نشون ميده مصاحبه تون با شرق چقدر صادقانه اس
  • بی نام A1 ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    20 1
    من شرمنده ام و عذر ميخوام از مردم كه نماينده مجلس كشور دليل خارجي بودن ادامه اعتراضات بعد از مشهدو خوشحالي و اظهارات ترامپ ميدونه واقعا بعيد ميدونم اين اقايون به اخرت و بازخواست اعتقادي داشته باشن جناب توكلي پس ريشه نااراميها تو امريكا بعد انتخاباتشون و جنبش وال استريت ماييم چون خوشحال بوديم و با اب و تاب منعكس ميكرديم گاهي ادم حس ميكنه بعضي اقايون دچار سهو صحبت يا كهولت تحليل شدن
  • arman A1 ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    19 7
    فکر کنم اقای توکلی قصد دارنند برن مشهد . زیارت..در زمان دولت قبلی گوجه فرنگی 3 هزار تومن بود امثال دکتر توکلی نتوانستند رییس جمهور را از بحث گوجه سر کوحه ما در کنند ..اقای توکلی امدوارم این کامنت مرا بخوانند . بجای مرگ بر افراد باید بگوییم مرگ بر حب بغض ها .مر بر لجاجت های سیاسی. طرف زمانی از اشکنه و پیاز زمان قاجار حرف میزد . و در این دولت میگفت مردم گوشت ندارند بخورند ... .پس بله مرگ بر اشخاص حرف خوبی نیست. باید بگوییم مرگ بر حسادت ها .
  • بی نام A1 ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    12 1
    واقعاااا که
  • بی نام RO ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۵
    7 0
    آقای عزیز چرا زمان دولت مهرورز که شما نماینده مجلس بودید و باوجود درامدهای تاریخی فروش نفت شاهد تورم 40 درصد و رشد منفی اقتصادی و تعطیلی کارخانه ها و... بودیم اینقدر برافروخته و متقاضی استعفای رییس جمهور نبودید؟ الان که دیگر تورم سالی 40 درصد و رشد ناگهانی دلار از 1000 به بالای 3000 حداقل نیست ذره ای انصاف هم بد نیست. اگر جنابعالی رییس جمهور بودید الان در گلستان زندگی میکردیم؟
  • بی نام IR ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۷
    2 0
    برخی افراد چون از رانت زندگیشون میچرخه طبیعتا حاضر به پذیرش واقعیات نخواهند شد