به هم ریختگی بازار ارز دیروز وارد فاز تازه ای شد ، وقتی دلار مرزهای 10 هزار تومان را در عین ممنوعیت خرید و فروش در بازار آزاد پشت سر گذاشت تا سکه روی چهار میلیون و پانصد هزار تومانی شدن را ببیند ، داستان دنباله دار بحران ارزی وارد فاز تازه ای شد.

 به گزارش خبرآنلاین، در حالی که نرخ دلار رسمی در محدوده 4 هزار و 400 تومان قرار دارد، نرخ دلار آزاد از 10 هزار تومان عبور کرده است و این امر علامت سئوال بزرگی را بالای سر اقتصاد ایران قرار داده است ؛ علامت روبروی این واژه خودنمایی می کند . چرا؟

 بانک مرکزی در اطلاعیه ای که در ساعات پایانی شب گذشته منتشر کرد این گونه پاسخ داد که شیطنت عامل مهم این اتفاق است .

 فعالان بازار نیز به نوعی دیگر این موضوع را مورد تاکید قرار دادند، می گفتند حجم خرید و فروش و مراجعه افزایش یافته است هر چند بر روی از کاغذی بودن خرید و فروش سکه خبر داده ومی گفتند سکه به صورت فیزیکی معامله نشده است و هنوز کسی سکه 4 میلیون و 500 هزار تومانی را لمس نکرده است .

 مهدی تقوی ، استاد دانشگاه علامه طباطبایی در این مورد می گیود: متهم ردیف اول این بار اتفاقا کسانی هستند که قرار است در پروژه شفافیت اقتصادی ایران شناسایی شوند . کسانی که سالیان طولانی است با پنهان ماندن اسم هایشان ، هر چه خواسته اند، انجام داده اند و از هیچ تلاشی برای بهره گیری از موقعیت های پیش آمده برای ضربه زدن به اقتصاد ملی به نفع خودشان دریغ نکرده اند.

 او گفت: کاسبان تحریم تنها از در بالا بردن هزینه های واردات و صادرات و انتقال پول در نمی آیند. آنها اتفاقا با موج سواری بر بازارها تلاش می کنند سود حداکثری را در این حوزه از آن خود کنند .

بازار ارز تهران

 یکی از صرافان نیز که تمایلی نداشت نامش به صورت کامل ذکر شود، در پاسخ به این سئوال گفت: از دیروز تقاضای خرید افزایش یافته، صرافان قانونی ارزی برای خرید و فروش ندارند و گوی و میدان در اختیار " کیفی هاست" آنها دلار دارند و به هر قیمتی بخواهند می فروشند . عده ای هم ناگهان وارد بازار می شوند و با خرید حجم کمی دلار، قیمت را تعیین می کنند ، باور کنید این بار این حاشیه نشینان فردوسی هستند که تعیین قیمت را در دست گرفته اند نه صرافان .

وی تاکید کرد: اسکناس ارزی کم است، طبیعی است وقتی اسکناس ارزی کم است، دارندگان ان از قدرت مصنوعی و بالایی برخوردار شده اند تا جولان دهند و قیمت تعیین کنند .

بانک مرکزی اما در اطلاعیه خود تاکید کرده است: "بانک مرکزی ج.ا.ایران حسب وظیفه ذاتی و قانونی خود، تحولات اخیر در بازار ارز و طلا را که عمدتاً ناشی از توطئه دشمنان کشور و در راستای ایجاد التهاب در اقتصاد و سلب آرامش روانی از مردم است، به دقت زیر نظر داشته و ضمن اعتقاد به این که این تحولات غیرعادی، تناسبی با واقعیات اقتصادی و توان ارزی کشور ندارد، برنامه‌های مقتضی و رویکردهای جدیدی را که در برنامه اعلامی رئیس کل جدید نیز آمده بود، در دست تهیه دارد که ظرف روزهای آینده عملیاتی نموده و اطلاع‌رسانی لازم را در این خصوص به عمل خواهد آورد."

باید دید امروز بازار ارز حرکت به کدامین سو را در دستور کار قرار می دهد ، تداوم روند صعودی یا بازگشت به وضعیت دو روز قبل . هر چه هست خبرها حکایت از ماندگاری بحران دارد، تنها کیفیت بحران اینجا مساله است.

 

223223

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 78
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نادری A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    تنها راه نجات ازاد کردن خرید وفروش ارز توسط صرافی هاست وگرنه محاله دولت بتواند کاری از پیش ببرد.
    • میلاد حمیدی IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      تنها راه دست برداشتن مردم از دلال بازی است
    • دبیر از اردبیل DE ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      مقصر تمام اتفاقات اخیر فقط فقط آمریکاست و نوکرانش اسراییل و عربستان
    • بی نام A1 ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      153 3
      پس اون بازار ارز ثانويه كه مي گفتيد چه خاصيتي داشت لابد اون رو راه انداختيد تا بازم ارز و سكه گرونتر بشه. واقعاً مسئولين مملكت ما با چه رويي مي تونند سرشونو بالا بگيرند هر كشور ديگه‌اي بود تا حالا كلي از مسئولينش خودكشي يا حداقل استعفا و از مردم عذرخواهي كرده بودند.
    • حسابدار A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      ما در شرایط جنگی هستیم.دولت باید خود واردات کالاهای اساسی را در دست بگیرد وحتی نظام کوپن را اجرا کند ویک دلار هم نباید به صراف یا بازار آزاد تزریق کند که آژانس مسافرتی و گردشگر آنتالیا آن را هدر دهد.هرکسی موبایل و ماشین لوکس می خواهد و مسافرت خارج می خواهد خود هزینه اش بپردازد.دلال و صراف هم تعطیل کنند بروند مانند بقیه مردم کارگری.
    • امیر A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      مشکل ارز سیاست خارجی است و تا زمانی که سیاست تقابل با دنیا ادامه دارد همین آش است و همین کاسه
    • علیرضا IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      41 9
      جهل مردم تنها دلیل این وضعیته
    • بی نام A1 ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      9 17
      بنده خیلی ها رو میشناسم که منتظر هستن تا خرید و فروش ارز آزاد بشه و تا هجوم ببرن برای خرید دلار و وضعیت و 1000 برابر خرابتر کنند. الان دستشون به دلار نرسیده این شده وای به حال اینکه برسه
    • حمید A1 ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      28 3
      مقصر هم دولته هم قوانین منسوخ شدست هم قانون هایی که ایراد داره هم قوه قضایه هستش که به موقع وارد عمل نمیشه و رانت خوارها زیاد شدن هم مردم هستند که به سود بانکی عادت کردند و نون بی زحمت و صف کشیدن جلوی صرافی ها و هرکس به فکر منفعت خودشون بودند.کاش میشد به مردم و مسولان رفتار صحیح رو یاد داد
  • بی نام IR ۰۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    203 1
    به نظر من این موضوع کاملا قابل پیش بینی بود من یک شهروند عادی هستم و حس میکردم این روزها پیش میاد و باورم نمیشه مسئولین و ضمام داران سکان اقتصاد کشور و بانک مرکزی این اتفاقات رو پیش بینی نکرده بوده باشند و اگر پیش بینی نشده بوده که وامصیبتا که چهارتا دلال خیابون فردوسی و بقول دوستان کیفی ها ضمام اقتصاد رو در دست گرفتن و وزیر و مسئول شدن و اگرم پیش بینی شده بوده که حتما میدونن این اوضاع چه بر سر مردم میاره
    • يك حركت انقلابي اسلامي IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      26 3
      فقط ماشينهاي اتوبان كرج تهران قزوين از خودرو پياده بشن برن خونه يك ماه بعد . درست ميشه تهراني ها و شهرهاي بزرگ خودروها داخل خيابان رها كنند مسئولين نظام يا درست ميش عوض ميشن يا تعويض مشكل حله
  • بی نام A1 ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    77 1
    من كه نيستم
    • مهدی از مشهد A1 ۰۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      24 78
      تنها راه حل این بحران فقط حذف رانت و ابطال کلیه دلارهای کاغذی و ایجاد یک سیستم الکترونیکی برای پرداخت دلار به متقاضیان است . در روش الکترونیکی خبری از پول کاغذی نیست و کسی هم نمی تواند آنرا به گرانتر از نرخ مصوب بفروشد . در این روش هر کس به هر اندازه که به ارز نیاز دارد می تواند ارز دریافت کند و با توجه به سیستماتیک بودن آن هم مالیات نگهداری بی مورد ارز مشخص می شود و هم اینکه محل مصرف ارز مشخص خواهد بود . البته برای کشور ما و به دلیل فساد سیستمی که در تمام بدنه نظام رخنه کرده نیاز به یک برخورد قاطعانه با برخی ها هم هست و این مسئله باید قبل از اجرای این طرح باشه . تغییر در رده های بالای سیستم قضا ، اقتصاد و حتی تصمیم گیران کلان کشور مورد نیاز هست ، اگر نه این طرح هم قابل نفوذ مفسدینه . یاحق .
  • احمد از اردبیل DE ۰۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    در درجه اول آمریکا اسراییل و عربستان سعودی هستند و در درجه دوم مردم نا آگاه که حریصانه دنبال خرید ارز و سکه هستند. با سعه صدر شک نکنید قیمت ارز به قیمت پارسال برخواهد گشت و مشت محکمی به آمریکا و متحدانش خواهیم زد.
    • بی نام IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      166 4
      بزک نمیر بهار میاد، کمبزه با خیار میاد
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      109 6
      از خواب گران خواب گران خواب گران خیز از خواب گران خیز
    • بی نام A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      72 4
      این مطالب رو واقعا از ته دل نوشتی و بهش اعتقاد داری ؟یا به عنوان مطلب طنز ولی در ظاهر اینگونه نوشتی؟خیلی دلم میخواد بدونم به این نوشته اعتقاد داری؟
    • بی نام A1 ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      46 2
      اقا احمد شما هم یه روز بیدار میشید، خودتون رو ناراحت نکنید
    • بی نام IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      36 1
      باشه.اونجایی دیگه.میام
    • بی نام IR ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      19 2
      دمت گرم احمد جون از خنده اشک تو چشام جمع شد
    • بی نام A1 ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      21 1
      نظام هم طبق معمول بی تقصیر است.
    • بی نام EU ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      12 14
      پس خیلی ضعیف و بدبخت هستید که به این راحتی اقتصاد کشور را اونا آشفته کردند و شما نظاره میکنید.
  • عرفان A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    68 37
    رانت خواران دوران دولت نهم و دهم عامل اصلی این شیطنت هستند هرچه ارز و طلا و سکه و خودرو باشد از بازار جمع خواهند کرد اینها باندی هستند که در زمان دولت قبلی تشکیل تا نابودی دولت فعلی کار را ادامه خواهند داد
    • حمید A1 ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      12 1
      قبلش مگه گل بلبل بود.مقصر اصلی بانکها هستند که حجم نقدینگیو بردن بالا و اولین مشتریان دلار سکه ملک بودند
  • ناشناس IR ۰۵:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    72 1
    این چه برنامه شد که هیچ وقت عملی نمیشه
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    90 4
    دولت رکورد
  • بی نام A1 ۰۵:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    185 2
    بانک مرکزی هیچ برنامه ای ندارد. کاملا منفعل ست. چراکه فسیل ها و بیسوادها بر مناصب مدیریتی تکیه زده اند و نخبه گان بیرون از سیستم هستند. در چنین شرایطی فرصت طلب ها یکه تازی میکنند.
  • بی نام A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    152 1
    این پشت برده ها وکاسبان تحریم چه کسانی هستند که چهل ساله دارند جولان می دهند وکسی با انها کاری ندارد اما اگر کسی یک تراول 50هزارتومانی را زورگیری کند بلافاصله دستگیر وبعنوان محارب ومفسد فی الارص اعدام می شود اقایان فساد کی بیشتره ان که 50 تومان زور گیری کرده یا ان که برای زیاد کرد صفر های حساب جاری اش کشوری را بهم می ریزد تا زمانی که با این اقازاده های زالوصفت مرتبط با نهاد های قدرت برخورد جدی نشو وضع خوب نمی شود اگر دوتا از این قارونها و عوامل مرتبط با انها در نهادهای قدرت را اعدام کنند بقیه حساب کار دستشان می اید اما شیرینی پول پرداختی به افراد مانع برخورد می شود
    • بی نام A1 ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      38 4
      کاسبان تحریم چیه دیگه قبل از خروج امریکا افسار ارز پاره شد مقصر دولته
  • بی نام A1 ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    165 1
    خبر مرگتون با این زیر نظر داشتنتون دیگه چیو زیر نظر دارین .
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    78 1
    کاملا مشخصه که اون بازار کاذب است و عده ای جو روانی می دهند اما روی قیمت ها تاثیر گذاشته. از طرفی مثلا شیر حدود 30 درصد افزایش قیمت داشته و چون محصول داخلی ست گاهی شک می کنیم که دولت و بانک مرکزی هم دروغ می گویند. خلاصه اعتماد به همه از بین رفته.
  • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    45 5
    اشتباه اول: آزاد کردن نقدینگی کشور با کاهش سود بانکی و بی ثبات کردن و یا به اصطلاح سرو سامان دادن موسسات اعتباری در یک پروسه زمان طولانی اشتباه دوم: عدم برنامه ریزی برای بازارهای ارزسکه مسکن و.. برای زمانی که نقدینگیها از بانک خارج می شودند اشتباه سوم: تک نرخی کردن ارز و قاچآق دانستن آن زمانی که هیچ زیر ساختی نداشت راهکآر: کنترل بازار ارز توسط سامانه نیما و کنترل بازار ثانویه برای تقاضای خرده ابزار مالیاتی یکپارچه برای دارندگان ارز و سکه و مسکن و خودرو خارجیجهت کاهش حجم نقدینگیو عملیاتی کردن آنسرکوب بازار ارزسکه مسکن و خودرو خارجی به جهت سوق دادن سرمایه به بازارهای سرمایه گذاری داخلی
    • بی نام A1 ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      30 0
      دولت به سود خودش می اندیشید
  • شمس اصفهانی A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    12 95
    لیبرال ها مقصر اصلی هستند. باید جلوی خصوصی سازی بی رویه گرفته شود.
    • مهرداد IR ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      23 7
      بعضی وقت ها که از این نظر ها می بینم دوست دارم سرم رو بکوبم به دیوار. چطور میشه کسانی باشند در این مملکت که مثلا سواد دانشگاهی هم داشته باشند و در عین حال باور هم داشته باشند که این مملکت مثلا داره توسط حزب های آزاد مختلف اداره میشه و هر دفعه که دولت ها عوض میشن یه دفعه لیبرال ها میان یا اصول گرا ها و یا......... اخوی خوابی واقعا یا خودت رو زدی به خواب؟ پس که تقصیر لیبرال هاست کدوم لیبرال ها دقیقا؟
  • بی نام IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    47 3
    میدان فردوسی و چهارراه استانبول را بمباران کنیم.
  • فرزاد IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    94 0
    فساد سیستماتیک ناشی از خالی شدن نظام از متخصصین دگر اندیش و انجام امور توسط مغز های کودکانه
  • اعتدال A1 ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    61 7
    دولت بی تدبیر
    • بی نام IR ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      12 4
      ای بابا ، ای بابا
    • امیرحسین A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
      1 0
      و نا امید
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    49 1
    نبود صداى واحد در مديريت كشور، تحريم هاى امريكا ، خود تحريمى توسط خودى ها ،
  • بی نام A1 ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    57 5
    من از این همه تدبیر متعجبم
  • بی نام A1 ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    55 1
    سیاست خارجی نادرست و ژن های برتر و عدم عدالت و فساد و نداشتن هیچ برنامه ای برای حال و اینده کشور و اینکه اینجور موقع ها خودشونو به خواب میزنن
  • بی نام US ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    46 5
    اگر عقلانیتی باشه میشه تا دیر نشده از راه غلط و لجبازی برگشت و جبران کرد وگرنه این ره که میروی به ترکستان است....
    • بی نام GB ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      5 23
      منفي بخاطر مثالي كه زدي
  • بی نام A1 ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    53 1
    از بانک مرکزی یک کشور بعیده شیطنت رو عامل این بحران بدونه ، پس کار شماها چیه وظیفه شما چیه این تشکیلات اداری برای چیه
  • بی نام US ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    48 1
    یا این رویه زندگی واسه من غیر ممکن شده
  • لیلا IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    78 2
    دژمن
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    31 1
    معلومه دیگه، سئوال داره؟
  • بی نام IR ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    17 1
    من
  • علی جمالی IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    57 1
    کار از این حرفا گذشتهههههههههههههههههه...تمام
  • بی نام A1 ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    43 5
    این وضعیت آشفته کی میخواد اصلاح بشه؟ چرا باید یه عده دلال و مفسد و حرومزاده اقتصاد یک مملکت رو این شکلی کنند؟؟؟ چرا کسی پاسخگو نیست
    • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
      13 2
      دوست شما باور می کنید که یه مشت دلال اوضاع مملکت رو به این روز انداختند؟ شما واقعا باور می کنید وقتی دولت می گه ارز برای تمامی فعالیت های اقتصادی به اندازه کافی وجود داره؟ شما باور می کنید وقتی می گن کمبود کالاهای اساسی وجود نداره؟ این یه مقدار ساده انگارانه است.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    17 1
    ای شیطون ...
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    6 2
    استفاده از تجربه مشابه دیگر کشورهای موفق در حل بحران های این چنینی
  • بی نام GB ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    14 1
    کار جمشید و خمشید به غیر .....شید هستش
  • بی نام A1 ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    11 1
    من عمرم رو باختم. خدایا قدرتی بده تا از بین ببرم خودم رو
  • بی نام A1 ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    7 6
    تمام صرافی ها رو تعطیل کنید.یعنی چی دکان پولفروشی باز کرده ن و ما مردم فقیر رو به جایی رسوندن که به نون شب محتاجیم.با تعطیلی صرافی ها آرامش به کشور برمیگرده.پولدارها برا مسافرت خارجشون به اندازه کافی ارز خریدن به فکر بدبخت بیچاره ها باشید.
  • بی نام A1 ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    13 3
    این چه سوالیه .... خوب معلومه که مردم مقصرند.
  • بی نام US ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    11 3
    دولت رکورد ساز متهم اصلی بحساب میاد
  • بی نام US ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    9 2
    من چن تا صرافیا می شناسم که زیر نظر بانک مرکزی کار میکنن که دفترچه دلار به نرخ ارز از بانک مرکزی تحویل می گیرند و بجای اینکه به بازار تزریق کنن به نرخ آزاد در میدان فردوسی می فروشند و کاسبی می کنند و الکی توو نرم افزار که مربوط به بانک مرکزی هست کدملی و شماره تماس اشنایان میگزترن که مثلا به این افراد دادیم
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    8 3
    کاملا مشخصه که یکی از عوامل سوء مدیریت هست و اونهایی که از پشت صحنه دلالها رو هدایت می کنند لازم است سریعا احکام اسلام پیاده شده و عوامل اصلی را اعدام کنند بلکه وضعیت کمی بهتر شود.
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    14 2
    سیستم مشکل اساسی داره
  • رضا A1 ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    4 3
    اگر این مورد موثق باشد، که در افزایش قیمت ارز در این دو روز عوامل دولتی هم همپایه سایر عوامل دخیل هستند، نباید تعجب کرد، اگر تا کمتر از دو ماه آینده کشور دچار فروپاشی اقتصادی شود. برای فروپاشی اقتصاد هر کشور چند قدم نامناسب کلان کفایت میکند.1اولین اشتباه در نحوه محاسبه و سکه در هنگاه ثبت نام بود که در آن بانک مرکزی یک حباب 30 درصدی برای سکه محاسبه کرد. این موضوع بلافاصله در کشور توسط مردم و بازار دریافت شد و چند روز بعد قیمت پول کشور به همان نسبت یعنی 30 درصد در مقابل طلا و سایر ارزها کاهش یافت.2نحوه ثبت نام و و عدم توقف تحویل سکه ها و کان لم یکن کردن آن اشتباه عجیب دیگری بود که نه تنها دولت برای آن اقدامی نکرد. مدعی العموم نیز دستور توقف تا بررسی نهایی قضایی صادر نکرد. تاوان نحوه محاسبه
  • رضا A1 ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    3 5
    و توضیع سکه برای کشور گران تمام خواهد شد. 3اگر صحت داشته باشد که عوامل یک وزارتخانه در اعلام قیمت ارز یعنی آنچه که "قیمت دستوری" نام داد، دخیل باشند که برای هیچ عقل سلیمی قابل باور نیست، دینامیکی که در حال حاضر در کشور ایجاد شده، اگر قابل کنترل باشد برای کشور هزینه فراوانی خواهد داشت. ناامیدی، انفعال و خصومت مردم از حکومت حداقل عواقب آن هستند. 4در هنگام تک نرخی کردن ارز که یک اقدام مهم و لازم برای تامین کالاهای اساسی و جلوگیری از انفجار قیمتها بود، علارغم اشاره هایی که شده بود، سایر واقعیتها و نیازها جامعه به درستی پوشش داده نشد که حاصل آن ایجاد بازار در سایه و قاچاق شد.5افزایش بیش از 35 درصد قیمت ارز در کمتر از یک هفته و عدم واکنش به آن، نشان مثبتی از توانایی دولت در مقاطع حساس نیست
  • رضا A1 ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    1 3
    6انتصاب مدیر جدید بانک ملی اشتباه دیگر دولت و فقط در جهت رضایت روانی چند نماینده و منتقد بود. معمولا تغییر مسئولی در میان بحران، در صورتی که مسئول مربوطه از نظر روانی و جسمی قادر به ادای وظائف بوده و خطای فاحشی از او حادث نشده باشد، یک اشتباه و منجر به تشدید مسایل میشود. مدیر قبل حداقل 5 سال در این سمت سابقه داشته و از آغاز بحران مسایل را همراهی میکرده است. مدیر جدید تا ماهها در یادگیری و تعیین جهت بوده و به راحتی توسط کارشناسانش احاطه و هضم خواهد شد. 7بازار ارز و سکه به عنوان عوامل ثانوی میتوانند تبدیل به attractor شده و جهت و فرم دهی اقتصادی از نظر روانی و از نظر واقعی کنند. مثال: افزایش انفجاری ارز باعث خواهد شد تا تولید کنندگان، کاسبان و غیره به صورت مرحله ای به افزایش قیمت مبادرت کنند
  • رضا A1 ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    2 4
    8روش کلی کنترل شرایط این چنینی بدون ورود به جزییات اصولا شامل دو قسمت است: الف: اصلاحات حداقلی اقتصادی به نحوی که شرایط گذار را وخیمتر نکند. ب: اقدامات کنترل بازار. کنترل بازار فقط محدود به شناسایی و دستگیری چند دلال نیست. با توجه به وضعیت بیمار گونه اقتصاد کشور که متاسفانه دولت در این سالها به دلایل سیاسی، اقدامات موثر اصلاحی بسیار دست و پا شکسته انجام داد، شامل کنترل انفجاری قیمتها نیز میشود. با توجه به مقطعی بودن این تکانها در بازار، واکنش به موقع و سریع دولت حتی اگر با صرف هزینه و تزریق مقطعی ارز همراه باشد، ضروری است. تاثیر اقدامات کنترل بازار در هنگام ایجاد ناپایداری و در زمان کوتاه و به موقع لازم است تا اثرات تخریبی کمتری داشته باشد.
  • رضا A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    3 4
    با وجود افزایش لجام گسیخته قیمت ها در بازار ارز و سکه، اقدام عملی از طرف دولت انجام نشده است. در کشورهای صنعتی با توجه به ساعتهای مختلف کشورهای دنیا، اقدامات بانکهای مرکزی ممکن است در هر ساعت از شبانه روز انجام شود. با وجود اطلاعیه بانک مرکزی و صحبتهای معاون رییس جمهور، تاثیر عملی در شرایط دیده نشده است و این مورد حساسی است که نشان از کاهش اعتبار حکومت در باور عمومی یا کاهش قدرت حکومت در کنترل مسایل دارد. کنترل و پایدار سازی نسبی با صرف هزینه همراه است. اگر آزاد سازی این وضعیت توسط دولت برای استفاده از شرایط در کاهش نقدینگی انجام شده باشد؛ همانطور که در قیمتگذاری سکه ها انجام شد، نشان میدهد همان مغزهای متفکر خطرناک هنوز سیاستهای اشتباه در مورد سکه در چند ماه پیش را پیاده سازی میکنند.
  • رضا FR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    0 1
    این اقدام میتواند در خصوص سایر اقلام انجام شود.نظارت دولت بر انجام توزیع حیاتی است. چندین ماه پیش اشاره شد که نباید جنگ اقتصادی به اقتصاد جنگی تبدیل شود. اقتصاد جنگی یعنی کمبود و احتکار و انفجار قیمت. در صورت عدم پاسخگویی اقدامات دولت خود باید روشهای متعادل و مناسبی برای توزیع پیدا کند.نظارت بر توزیع شامل دو قسمت است:الف: توزیع متوازن میان کسبه و فروشندگان از لحظه خروج کالا از گمرک ب: رصد وضعیت بازار توسط برادران قوه قضائیه و اطلاعات. ورود قوه قضایی و برادران اطلاعات برای نظارت و مراقبت در چند وقت اخیر فوق العاده هوشمندانه است. در خصوص بازار خودرو جو روانی ایجاد شده توسط رسانه ها و سودگران و زالوهای داخلی مشابه سایر بخشها است. اقدامات دولت در این خصوص لازم است بلافاصله انجام پذیرد.
  • رضا GB ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۸
    0 0
    در بخش خودرو نیز عوامل روانی رسانه ای خارجی و زالوهای داخلی سعی در ایجاد اقتصاد جنگی را دارند. رصد و شناسایی خریداران عمده، وضع و افزایش مالیات خرید خودرو و از همه مهمتر ارایه خودرو از طریق کارخانه به مصرف کننده واقعی است. به محض وقوع وضعیت ناپایدار در بازار خودرو باید سایتهای ثبت نام کارخانه ها به پذیرش ثبت نام و موکدا بدون سود مشارکت و حداکثر یک خودرو به هر شماره ملی اقدام کنند. در صورت نیاز لازم است شیفتها و ظرفیت کارخانجات تولید خودرو به حداثکر افزایش یابد.در خصوص خودروهای خاصی و گران قیمت مثلا گرانتر از ۱۵۰ میلیون تومان که امکان تولید انبوه نیست و در بازار با افزایش قیمت شدید مواجه شده اند، لازم است دولت افزایش مالیات بر مالکیت کند تا رقبت و ولع به خرید این خودروها تعدیل شود
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 0
    صد در صد بی تدبیری
  • بی نام A1 ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    1 0
    مقصر از کليدي بود که به آن دل خوش کرديم و روحاني کليد دار خوبي نبود
  • بی نام A1 ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 0
    فقط فقط بي تدبيري
  • بی نام IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    0 0
    دلالهاي عمده خودرو همين شرکتهاي ليزينگ خودرو هستند که بدون هيچ مشکلي محصولات خودرو سازان را با قيمت پايه خريد و با قيمت دو برابر به فروش ميرسانند من در يکي از اين شرکتهاي ليزينگ کار ميکردم
  • بی نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 1
    فقط اعدام در ملا عام حتي اون جز فروش را
  • GB ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    1 0
    سئوال داره واقعا؟
  • شهلا A1 ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 1
    فساد
  • بی نام IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۹
    3 0
    ترامپ و وعده تحریم هاش و اطمینان از انفعال و بی تدبیری مسئولان