غول بزرگ دنیای نرم‌افزار که جایگاه شایسته‌ای در بازار گوشی‌های همراه ندارد، با شرکت ای.ار.ام که سازنده تراشه‌ها و پردازشگرهای ویژه موبایل است، قرارداد تازه‌ای امضا کرده تا به تمام دستورهای داخلی پردازنده دسترسی داشته باشد.

ابوالفضل کریمی: مایکروسافت قراردادی با شرکت طراحی تراشه‌های رایانه‌ای ای.آر.ام بسته که بر طبق آن، دسترسی کاملی به طرح و نقشه پردازشگرهای موبایل داشته باشد. این قرارداد به این معناست که مایکروسافت می‌تواند به تمام دستوراتی که در تراشه‌های ای.آر.ام به کار رفته، دسترسی داشته باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، شرکت ای.آر.ام تراشه‌هایی را طراحی می‌کند که در اکثریت قاطع تلفن‌های همراه جهان استفاده می‌شوند و علاوه بر آن، استفاده از آن‌ها در کامپیوترهای تب‌لت و نت‌بوک‌ها نیز رو به فزونی است.

مایکروسافت یکی از معدود شرکت‌هایی است که چنین قراردادی را با ای.آر.ام امضا کرده است. تنها شرکت‌های دیگری که با ای.آر.ام برای دسترسی به معماری تراشه‌ها قرارداد امضا کرده‌اند سازندگان تراشه‌هایی مانند کوآلکام، مارول و ایفینئون هستند. بقیه شرکت‌ها تمایل دارند برای پردازشگرهای خاصی اقدام به بستن قرارداد کنند.

یان درو، سخنگوی ای.آر.ام گفت: «مایکروسافت از سال 1997 / 1376 با این شرکت همکاری دارد و این موضوع باعث شده مایکروسافت موبایل‌ها و تجهیزاتی را بسازد که در درون آن‌ها پردازشگرهای طراحی شده توسط ای.آر.ام به کار رفته‌اند».

این قرارداد جدید به مایکروسافت اجازه دسترسی کامل به مجموعه دستورات تراشه‌ها را می‌دهد که در نوع خود قدم بزرگی محسوب می‌شود. یک مجموعه دستور، فهرستی از تمام چیزهایی است که یک تراشه خاص می‌تواند انجام دهد و علاوه بر آن شامل اطلاعاتی در مورد چگونگی مدیریت حافظه و دیگر فعالیت‌های سیستمی است.

مایکروسافت نیز در مورد این قرارداد اعلام کرده است: «به این ترتیب ما می‌توانیم دسترسی بیشتری به فناوری ای.آر.ام داشته باشیم که به تحقیقات ما در طراحی و ساخت محصولات مبتنی بر پردازشگرهای این شرکت کمک شایانی می‌کند».

بسیاری از رقبای دیگر مایکروسافت مانند اپل و آمازون محصولات قابل حمل پرطرفداری ساخته‌اند که از پردازشگرهای ای.آر.ام استفاده می‌کنند. گوگل نیز خود را برای ارائه سیستم‌ عامل کروم در سال جاری آماده می‌کند و انتظار می‌رود سیستم عامل این شرکت به طور گسترده در تب‌لت‌ها و نت‌بوک‌هایی نصب شوند که از تراشه‌های ای.آر.ام استفاده می‌کنند».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 79748

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =