دنیای اقتصاد نوشت: شورای رقابت امروز در سیصد و چهل و پنجمین جلسه‌اش به بررسی بازار خودرو و تغییرات رخ داده در هزینه تولید خودروسازان می‌پردازد و به احتمال فراوان، نظر نهایی خود را درباره افزایش قیمت خودروهای داخلی اعلام خواهد کرد.

طبق آنچه در سایت مرکز ملی رقابت آمده، جلسه امروز شورای رقابت به بررسی بازار خودرو مربوط می‌شود و این در شرایطی است که جلسه قبلی شورا نیز به همین موضوع اختصاص داشت. ازآنجاکه رضا شیوا، رئیس شورای رقابت همین چندی پیش خبر از احتمال افزایش قیمت رسمی خودروهای داخلی داد، پیش‌بینی می‌شود در جلسه امروز، تصمیم نهایی در این مورد گرفته شود.

رئیس شورای رقابت حدودا دو هفته پیش در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد:«احتمال دارد میزان تغییر قیمت نهاده‌های تولید خودروهای زیر ۴۵ میلیون تومان را از بانک مرکزی گرفته و با در نظر گرفتن درصد تغییرات و همچنین فرمول مربوط به قیمت‌گذاری، به قیمت خودروهای داخلی اضافه شود.» شیوا این را هم گفته بود که «شورای رقابت در فرمول موردنظر، تورم‌ بخشی (تورم مربوط به صنعت) را در نظر گرفته و بهره‌وری ۲ درصدی را نیز به نفع مصرف‌کننده از آن کسر خواهد کرد و همچنین با استناد به اوضاع کیفی، تصمیم نهایی را در مورد قیمت خودروهای داخلی خواهد گرفت.» به گفته شیوا، «اگر کیفیت خودروها رو به بهبود رفته باشد، ۳ درصد به قیمت آنها اضافه می‌شود و در غیر این صورت، ۳ درصد از قیمت کم خواهد شد.» با توجه به گفته‌های وی، احتمال دارد شورای رقابت با در نظر گرفتن اتفاقات رخ داده در حوزه ارز و همچنین نرخ مواد اولیه، خودروهای داخلی را مستحق افزایش قیمت دانسته و برای دومین بار طی سال جاری، مجوز بالا رفتن قیمت آنها را صادر کند. خرداد امسال بود که شورای رقابت با دریافت اسناد مربوطه از خودروسازان و بانک مرکزی، افزایش قیمتی حدودا ۷ درصدی را برای خودروهای داخلی در نظر گرفت، اما خودروسازان معتقد بودند شورا باید رقم بالاتری را لحاظ می‌کرد.

حالا نیز با توجه به اتفاقات رخ داده در حوزه ارزی و قیمت مواد اولیه (به‌خصوص حذف تخصیص ارز رسمی به خودروسازان و قطعه‌سازان)، احتمال می‌رود شورای رقابت مجوزی جدید برای افزایش قیمت خودروهای داخلی صادر کند. مطابق با بسته ارزی دولت، خودروسازان و قطعه‌سازان داخلی دیگر نمی‌توانند به ارز رسمی (۴ هزار و ۲۰۰ تومانی) دسترسی داشته باشند و باید نیاز خود را از طریق بازار آزاد تامین کنند. البته تا به امروز خودروسازان و قطعه‌سازان بیشتر نیاز ارزی خود را از طریق دولت تامین کرده و بنابراین خودروهای فعلی عملا با ارز رسمی به تولید رسیده‌اند و چون معمولا برای چند ماه ذخیره قطعه دارند، قاعدتا افزایش هزینه‌ها از ناحیه ارز، باید طی ماه‌های آینده گریبان زنجیره خودروسازی کشور را بگیرد.

در کنار این موضوع اما خودروسازان و قطعه‌سازان می‌گویند قیمت مواد اولیه مانند فولاد و مس و آلومینیوم افزایش یافته و بنابراین هزینه تولید خودرو بالا رفته و شورای رقابت باید این موضوع را به طور جامع و کامل در قیمت‌گذاری خودرو لحاظ کند. طبعا شورای رقابت اگر در جلسه امروز خود به این نتیجه برسد که هزینه تولید خودروهای داخلی بالا رفته، مجوز جدیدی برای خودروسازان صادر خواهد کرد تا طبق آن بتوانند قیمت محصولات خود را افزایش دهند. این در شرایطی است که در حال حاضر بحث بر سر حذف شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو و آزادسازی (تعیین قیمت بر اساس حاشیه بازار)، داغ شده و شاید حضور مستقیم شورا در در این ماجرا (قیمت‌گذاری خودرو) لغو شود. به عبارت بهتر، ممکن است در آینده‌ای نه چندان دور، شورای رقابت از پروسه قیمت‌گذاری خودرو کنار رفته و به طور غیر مستقیم در بازار خودرو اعمال نظر کند.

هرچه هست، شورای رقابت به احتمال فراوان امروز تصمیم نهایی را در مورد افزایش قیمت خودروهای داخلی خواهد گرفت و باید منتظر ماند و دید این ماجرا چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت. در حال حاضر فاصله‌ای فاحش میان قیمت کارخانه و بازار خودروهای داخلی وجود دارد و بسیاری از مصرف‌کنندگان و مشتریان واقعی توان دسترسی به خودرو موردنظر خود را نداشته و دلالی و واسطه‌گری در این بازار جولان می‌دهد.

17302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    7 0
    خداوندا کسانی که با احتکار و گرانفروشی و اختلاس به مردم ایران خیانت میکنند رو رسوای عالم وحقیر دنیا بفرما//آمین
  • محمد A1 ۰۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    1 0
    صد درصد
  • بی نام A1 ۰۵:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    1 9
    من در یک کارخانه قطعه سازی مشغولم ماه پیش یک سوم نیروها تعدیل شدند .به علت افزایش قیمت مواد اولیه بایستی ققمت ها افزایش پیدا کند که خودور سازها طلبهای قطعه سازان را بدهند
    • مهدی A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      4 1
      دوست عزیز.خودروساز بهتره از سودش کم کنه.این خودرو نهایت در بدترین شرایط ۱۰ تومن ارزش داره بقیش سوده.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    2 0
    متاسفانه وقتی اقتصاد بیمار باشد کاری نمی توان برایش کرد. خودرو قطعا گران می شود اما من امیدورام لاقل این گران شدن به یکباره نباشد... مثلا چند درصد برای پاییز ، چند درصد برای زمستان و چند درصد برای بهار گران شود. ضمنا نظارت بیشتری روی تحویل به موقع خودرو و رعایت استاندارد انجام بگیرد.
  • بی نام GB ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    2 0
    اکثرشوراها منبع رانتوفسادوزدوبندشدند شورای شهرهاشورای رقابت شورای چه و چه وچههههه
  • بی نام A1 ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    3 0
    عجب رویی دارن این خودرو سازهای داخلی
  • حسین IR ۰۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    2 0
    با سلام و احترام این جانب در تاریخ 1396/11/15 پیش خرید خودرو کرده ام و تاریه تحویل 1397/06/15 میباشد . اما تا کنون دعوت نامه ای برای من ارسال نشده است. حال چند سوال؟؟؟؟؟ 1 از کجا و چه کسی باید پیگیری کنم؟؟؟ لطفا راهنمایی کنید. خواهشا 2 با توجه به قیمت امروز کارخانه ، خودرو به مبلغ 580.880.000 ریالی میباشد . آیا افزایش قیمت شامل ما هم میشود یا خیر.
  • بی نام EU ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    3 1
    تنها راه نجات از این وضع نا بسامان برداشتن تعرفه گمرکی خودرو خارجی و قطع انحصار ایران خودرو و سایپا میباشد
  • بی نام DE ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 0
    بستگی داره خودروساز چطوری سبیلشونو چرب کنه
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    0 0
    این همه قیمت خودرو را بالا بردن کم بود حالا این بازی رو درآوردند واقعاً صاحب نداره داخل کشور به مردمان کشور خودمان رحم نمی کنیم بعد انتظار داریم کشور های برای ما دل بسوزنند .
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
    5 0
    درک شعور ملت ما آنقدر پایین است که عرضه یک اعتراض و نه گفتن را بلد نیستن
    • بی نام A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
      0 3
      بفرما شما چراغ اول روشن كن