نشریات انگلیسی به نقل از یکی از مقامات وزارت دفاع انگلستان گزارش دادند روند خروج نیروهای این کشور در عراق از ماه مارس سال آینده میلادی آغاز خواهد شد وبه احتمال فراوان تا تابستان آینده تنها حدود 400 نظامی انگلیسی در این کشور باقی خواهد ماند.

خروج این نیروها امکان انتقال نیروهای امریکایی به پایگاه نیروهای انگلیسی در  کنار فرودگاه بصره را فراهم خواهد کرد  .

درهمین حال  نیروهای ضد تروریستی  انگلیسی که در بغداد مستقر هستندبرای مبارزه با طالبان به افغانستان منتقل خواهند شد.

در عین حال اما گوردون براون نخست وزیر انگلیس، برنامه‌ریزی یک جدول زمانی برای خروج سربازان این کشور را رد کرد ولی به طور ضمنی اظهار داشت که خواستار کاهش تعداد سربازان انگلیسی در عراق است.

وزرای کابینه انگلیس از یک تغییر اساسی عملیاتی در سال 2009 سخن گفته‌اند و این مساله از سوی سخنگوی وزارت دفاع انگلیس مورد تاکید قرار گرفت.

براون اظهار داشت: پیشرفت قابل توجهی در بصره حاصل شده است. شهری که هم اکنون به مدد تلاش‌های عراق، نیروهای ائتلاف و انگلیس متحول شده است. بنابراین ما اکنون انتظار داریم که شاهد یک تغییر اساسی عملیاتی در اوایل سال 2009 باشیم.

موفق الربیعی، مشاور امنیت ملی عراق ماه گذشته به خبرگزاری فرانسه گفت که مذاکرات بین لندن و بغداد بر سر خروج نیروهای انگلیسی دو هفته قبل شروع شده است و سربازان انگلیسی تا پایان سال 2009 عراق را ترک خواهند کرد.

وی تصریح کرد: تا پایان سال آینده هیچ سرباز انگلیسی در عراق نخواهد بود.

اما هم اکنون هر گونه تصمیمی به اوضاع عراق و به خصوص برگزاری صلح آمیز انتخابات شورای استان‌ها در پایان ژانویه (اولین انتخابات عراق از سال 2005) بستگی دارد.

از زمان حمله‌ی تحت امر آمریکا به عراق در مارس 2003، 177 سرباز انگلیسی در عراق کشته شده‌اند.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 817

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =