۰ نفر
۲۲ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۸

با پیشرفت فناوری سلول‌های خورشیدی شفاف، انتظار می‌رود در آینده واحدهای ساختمانی در تولید الکتریسته خودکفا شوند.

کونارکا یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات خورشیدی، نوع جدیدی از سلول‌های خورشیدی شفاف را عرضه کرده که امید می‌رود به ساخت پنجره‌های تولید کننده الکتریسیته منجر شود. شرکت دیگری به نام لوول نیز در توافق با شرکت آلومینیوم و شیشه آرک، تصمیم گرفته است سلول‌های خورشیدی پلاستیکی محصول کونارکو را در ساخت مصالحی نظیر پنجره به کار بگیرد.

با پیشرفت شیشه‌های خورشیدی، شرکت آرک موفق شده است نمونه اولیه این پنجره‌ها را با قرار دادن سلول‌های خورشیدی بین دو قطعه شیشه رونمایی کند. این سلول های فوتوولتایی می‌توانند رنگ‌های گوناگونی داشته باشند.

به باور لئون سیلورستین، مدیرعامل آرک، بهره‌دهی انرژی این سلول‌ها مناسب است و از نظر زیبایی‌شناختی هم در رنگ‌های جذاب قرمز، آبی و سبز عرضه می شوند. بر این اساس، استفاده از سلول‌های خورشیدی ساختمانی (بی.آی.پی.وی.ها) دیگر به پشت بام و فضاهای باز بالای ساختمان محدود نخواهد شد.

کونارکو سلول‌های خورشیدی‌اش را بر پایه مواد آلی و به شکل پلاستیک انعطاف‌پذیر می‌سازد. در پاییز سال گذشته، این شرکت کارخانه‌ای را در ماساچوست بنا کرد تا خط تولید سلول‌های خورشیدی جدید را راه‌اندازی کند.

مزیت سلول‌های خورشیدی جدید، قابلیت انعطاف آنها است که کاربردشان را توسعه خواهد داد. به عنوان مثال، چادر‌های نظامی می‌توانند در تولید انرژی مورد نیاز خودکفا شوند و شارژرهای همراه برای ابزارهای الکترونیک و حسگرها به بازار عرضه خواهد شد.

اما این سلول‌های خورشیدی آلی چندان در تبدیل نور خورشید به الکتریسیته پربازده نیستند و مشابه پنل‌های خورشیدی که در پشت‌بام‌ها نصب می‌شوند و ضمانت‌های 25 ساله دارند، عمری طولانی ندارند. هرچند کونارکو در سال گذشته اعلام کرد توانسته در آزمایشگاه به بازدهی 7درصدی دست یابد، اما همین مقدار اندک هم در تولیدات تجاری این شرکت قابل دست‌یابی نیست. البته باید توجه داشت که حتی یک سلول خورشیدی سیلیکونی هم که متعارف‌ترین نوع سلول‌های پربازده است، بازدهی بیشتر از 20 درصد ندارد.

گرچه کارخانه کونارکو سرمایه‌اش را به 100 میلیون دلار افزایش داده و با چند شرکت دیگر نیز قرارداد مشارکت امضا کرده، با این وجود بسیاری از افراد تردید دارند که این شرکت بتواند به سوددهی برسد. به عقیده یکی از کارشناسان، کلید اصلی به دست آوردن اطمینان مشتریان از خرید این محصول، این است که ببینیم آیا می‌توان محصولات ساختمانی‌ از این دست تولید کرد که بیش از 20 سال کار کنند یا خیر.

علاوه بر مشکلات بازاریابی، کونارکو هم‌چنین با رقابتی در زمینه تولید سلول‌های خورشیدی ساختمانی مواجه است و این رقابت در حال شدت گرفتن است. تولیدکنندگان سلول‌های ورقه‌ای نازک نظیر هلیوولت هم سلول‌های انعطاف‌پذیری می‌سازند که می‌تواند روی شیشه یا ساختارهای دیگری مثل چادر نصب شوند و در عین حال، پربازده‌تر از محصول کونارکو هم هستند. برای مثال سلولهای نانوسولار که از سلنید گالیوم ایندیوم مس یا به اختصار سی.آی.جی.اس. ساخته شده، بازدهی بین 9 تا 10 درصد دارد.

8 می 2009، سی‌نت- ترجمه: علیرضا نورایی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8209

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • sara IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۸۹/۰۱/۳۱
    0 0
    ممنون از مطلبتون
  • حبيب حيدري IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۴
    0 0
    خيلي خوب
  • حبيب حيدري IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۸۹/۰۹/۲۴
    1 0
    اگرامكانات(وسايل موردساخت وفرمول)بيشتر صنعت هارادررايانه پيداميشد خوب بود(آبگرمكن خورشيدي)