هر سخن علی اکبر ولایتی دیپلمات باسابقه کشورمان که اکنون به عنوان عضو شورای عالی سیاست خارجی و مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل فعالیت می کند در مسائل سیاست خارجی و امور دیپلماتیک بازتاب ویژه خود را دارد و گرچه مسئولیت های او اجرایی نیست اما در بعد مشورتی از اهمیت خاصی برخودار است.

ولایتی اخیرا سفرهایی به سوریه و لبنان داشته است؛ سفر او به لبنان انعکاس وسیعی داشت. ولایتی در این سفر حمایت ایران از لبنان و مقاومت آن در برابر رژیم صهیونیستی را بار دیگر مورد تاکید قرار داد و با دبیر کل حزب‌الله و رئیس جمهوری لبنان دیدار کرد.

او همچنین در کنفرانس اتحادیه رادیو و تلویزیون‌های اسلامی اعلام کرد که" ما معتقدیم روابط برادرانه ایران و لبنان بویژه بعد از تجاوز اخیر صهیونیست‌ها به این کشور بسیار مهم است. ما حمایت کامل خود را از مقاومت و دولت لبنان در برابر این تجاوز اعلام می‌کنیم و بر این عقیده‌ایم که روابط دو کشور نتایجی مهم و مثبت برای برقراری ثبات در منطقه خواهد داشت."

ولایتی دادگاه جنایی بین‌المللی ویژه ترور رفیق ‌الحریری نخست‌وزیر اسبق لبنان را در دست صهیونیست‌ها و هم‌پیمانان آن دانست و گفت که" آنها پیش از این در طول چهار سال گذشته سوریه را به این ترور متهم می‌کردند، اما الان انگشت اتهام را به سوی مقاومت اسلامی و حزب‌الله لبنان نشانه گرفته‌اند."

این عضو شورای عالی سیاست خارجی سپس لبنان را به مقصد دمشق ترک کرد و زمانی وارد دمشق شد که وزری امور خارجعه لبنان وارد تهران شده بود. او قرار است در سفر خود به سوریه با مقامات بلندپایه سوری دیدار ‌کند تا با یکدیگر روابط دوجانبه و همه اوضاع منطقه از لبنان تا عراق و همچنین قضیه فلسطین و پرونده هسته‌ای ایران را بررسی کنند.

مشاور عالی مقام معظم رهبری همچنین با رهبران گروه‌های فلسطینی و در راس آن اعضای دفتر سیاسی حماس و "رمضان شلح "، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی و " احمد جبریل "، دبیرکل جبهه مردمی آزادی‌بخش فلسطین دیدار خواهد کرد.

سخنان هسته ای ولایتی
او در لبنان ضمن مورد تاکید قرار دادن حمایت ایران از مقاومت خطاب به کشورهای غربی از برنامه هسته ای ایران گفت. ولایتی بار دیگر بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای کشورمان صحه گذاشت و گفت"این انرژی می تواند موجب تقویت توان جمهوری اسلامی ایران درمنطقه و جهان شود و ایران با تمام توان و با اراده‌ای آهنین به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش ادامه خواهد داد. "

به نوشته روزنامه الحیات چاپ لندن ولایتی در لبنان امریکا را نیز خطاب قرار داد و گفت: امریکا در وضعیت فعلی ضعیفتر از زمانی است که به افغانستان و عراق حمله کرد. تجربیات شکست خورده امریکایی‌ها در عراق و افغانستان موجب شد که دولت امریکا در انجام هر اقدامی در آینده محتاطانه عمل کند تا اشتباهات گذشته را تکرار نکند که طبیعتا این امر در صورتی انجام می‌شود که آنها عاقلانه رفتار کنند.

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل توطئه‌ها و تحریمهای غرب را نه تنها مساله جدیدی نمی داند بلکه مساله ادامه دار از ابتدای انقلاب اسلامی می داند اما معتقد است که این تحریم ها هرگز نتوانسته مشکل یا مانع اساسی را در برابر پیشرفتهای ایران ایجاد کند.

ولایتی همان کسی است که در اردیبهشت ماه سالجاری از تبادل اورانیوم غنی شده سخن گفت و بسیاری همان زمان سخنان ولایتی را چراغ سبزی برای تبادل سوخت ایران ارزیابی کردند.

او گفته بود که کشورهای دارای تکنولوژی غنی کردن اورانیوم با غلظت بالا، قابل اعتماد نیستند و به همین دلیلی تبادل سوخت باید در ایران انجام شود.

ولایتی در همین سخنان از غربی ها نیز گلایه کرده و گفته بود که" فرانسویان قبلا وعده داده بودند از  طریق روسیه سوخت را از ایران تحویل بگیرند و پس از غنی‌کردن آن تا ۲۰ درصد تحویل بدهند. او همچنین از آلمان انتقاد می‌کند که چرا پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ ساخت نیروگاه بوشهر را نیمه‌کاره رها کرد. ولایتی در تشریح آنچه سابقه بدقولی فرانسویان می‌خواند به دوران فتحعلی‌شاه قاجار اشاره می‌کند که به گفته‌ی او بر خلاف تعهداتشان، در برابر تهاجم روسیه به ایران کمک نکردند."

سخنان هسته ای او را بارها از زبان دیگر مقامات کشور نیز شنیده ایم اما لحن بیان او که تلاش دارد با بی طرفی و ساده سازی مسائل پیرامون اهداف هسته ای و مسیر برنامه هسته ای کشور روشنگری کند و همچنین مقام فرا اجرایی او به عنوان مشاور رهبری در امور بین الملل باعث می شود که رسانه های داخلی و خارجی از زاویه ای دیگر به سخنان او پرداخته و آنها را تجزیه و تحلیل کنند.

برای رسانه های خارجی نیز هر اعلام و تاکید ولایتی با توجه به جایگاه او به طور ویژه ای مورد توجه قرار می گیرد.

او در زمان برگزاری کنفرانس خلع سلاح در تهران این کنفرانس را نشان دهنده تشنگی مردم جهان و کشورهای مختلف برای شنیدن این گونه پیام‌ها دانست و گفت که" تصمیم‌گیری در اجلاس تهران در ارتباط با خلع سلاح، پیام مهمی را برای آژانس دارد.

به این ترتیب قابل درک است که سخنان، سفرها و رایزنی های ولایتی در مرکز توجه رسانه ای و تحلیلی است و زمانی که او از اراده آهنین ایران در مسیر هسته ای می گوید یعنی نظام در آستانه مذاکرات هسته ای با گروه وین یا مذاکرات آقای جلیلی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هیچ تصمیمی برای تعلیق با توقف غنی سازی به عنوان محور فعالیت های هسته ای صلح آمیز ندارد و همچنان این مسیر را با قدرت ادامه خواهد داد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82504

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =