۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۴:۰۲

یکی از ظرفیت‌هایی که می‌تواند مورد توجه نامزدها باشد، رأی ایرانیان مقیم خارج از کشور است.

حامد صالح آبادی

فصل انتخابات فرا ‌رسیده است و نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سعی می‌کنند از هر ظرفیتی برای پیروزی در انتخابات استفاده کنند. یکی از ظرفیت‌هایی که می‌توان در انتخابات آتی مورد توجه نامزدها باشد، رأی ایرانیان مقیم خارج از کشور است که در حال حاضر جمعیتی در حدود پنج میلیون نفر را شامل می‌شوند. این آماری است که شعردوست، دبیر شورای‌عالی امور ایرانیان خارج از کشور اعلام کرده است. ظاهراً در این دوره از انتخابات نامزدهای ریاست جمهوری رأی ایرانیان خارج‌نشین را بیشتر مورد توجه قرار داده‌اند و روی رأی ایرانیان مقیم خارج نیز حساب باز کرده‌اند. جدا از توجه نامزدها به ایرانیان مقیم خارج از کشور این جمعیت بر میزان مشارکت مردم در انتخابات می‌افزاید و طبیعتاً برای مسئولان کشور نیز از این لحاظ مهم خواهد بود.

 به همین سبب منوچهر متکی، وزیر امور خارجه کشورمان در 29 فروردین سید محمدجواد رسولی را به عنوان رئیس ستاد انتخابات خارج از کشور برای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری منصوب کرد. نحوه شرکت ایرانیان خارج از کشور در انتخابات جزو سؤالاتی بود که خبرنگاران در نشست مطبوعاتی این هفته سخنگوی وزارت امور خارجه از او پرسیدند. قشقاوی در این زمینه گفت حضور ایرانیان خارج کشور در انتخابات‌های چند دوره اخیر روند بسیار صعودی داشته است و از هم اینک نیز درخواست‌هایی از هموطنانمان به ویژه جاهایی که دسترسی به مراکز اخذ رأی سخت‌تر است، به سفارت و سرکنسولگری‌های ما اعلام شده و لذا علاقمندی به مشارکت‌جویی زیاد است و وزارت خارجه هم تمهیدات خاصی را برای آن‌ها تدارک می‌بیند. وی گفت مذاکراتی از سوی ما با شورای نگهبان، وزارت کشور و حوزه معاونت کنسولی وزارت خارجه صورت می‌گیرد تا هموطنانمان حضور فعال‌تری در انتخابات داشته باشند. کامران دانشجو رئیس ستاد انتخابات کشور هم با اشاره به اینکه در خارج از کشور 248 صندوق تاکنون اعلام نیاز شده، گفته است که آمادگی داریم تا 290 صندوق نیز شعبه اخذ رأی داشته باشیم و در همین راستا 400هزار تعرفه نیز تحویل ستاد انتخابات خارج از کشور شده و ایرانیان دارای تابعیت ایرانی در خارج از کشور می‌توانند در سفارتخانه‌ها و یا کنسولگری‌هایی که در آنها صندوق اخذ رأی قرار دارد، اقدام به رأی دادن کنند و برای تبلیغات داوطلبان نیز شبکه جهانی جام‌جم به گونه‌ای فرایند تبلیغات را برای کاندیدا مشخص کرده است. جلسه دوشنبه اعضای هیأت نظارت و اجرایی انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور به منظور بررسی آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات در خارج کشور با وزیر امور خارجه و سخنگوی شورای نگهبان عملاً زنگ انتخابات در خارج از کشور را نواخت. منوچهر متکی در این دیدار پیش‌بینی کرد که «امسال با استقبال پرشور ایرانیان خارج از کشور در انتخابات مواجه خواهیم بود؛ بر همین اساس تعداد مراکز اخذ رأی و صندوق‌ها در خارج از کشور افزایش یافته است.» کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم در این نشست آخرین برنامه‌های شورای نگهبان پیرامون نحوه نظارت را تشریح کرد و گفت: هیأت نظارت بر انتخابات در چارچوب قانونی آماده همکاری با نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور در هرچه باشکوه‌تر برگزار کردن انتخابات را دارد.

 دورخیز دولتی
این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که طی یک سال گذشته دولت توجه ویژه‌ای به ایرانیان خارج از کشور داشته است و رئیس‌جمهور با انتصاب رحیم مشایی به عنوان جانشین در شورای عالی امور ایرانیان مقیم خارج از کشور سعی در جلب نظر این شهروندان جمهوری اسلامی دارد؛ از همین رو نیز رحیم مشایی در 25 فروردین ماه امسال 800 نفر از نخبگان ایرانی مقیم خارج از کشور را برای حضور درهمایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور که در تهران برگزار شد فراخواند. وی هدف از برگزاری این همایش را به نوعی جمع‌بندی نشست‌هایی عنوان کرد که تاکنون در کشورهای مختلف با حضور ایرانیان مقیم برگزار شده است. اما به نظر می‌رسد برپایی این همایش آغاز ارتباط دولت نهم برای فعالیت در خارج مرزها بود تا جایی که یکی از اعضای ستادمردمی انتخابات احمدی‌نژاد از فعال شدن ستادهای حمایت از احمدی‌نژاد در خارج کشور خبر داد و گفت که در آمریکا، سوئیس، تاجیکستان و آذربایجان فعالیت‌هایشان آغاز شده است. اما یکی از مسئولان ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در گفت‌وگو با «خبر» به طور رسمی وجود چنین ستاد‌هایی را به رغم اینکه کمیته ایرانیان خارج از کشور در این ستاد فعال شده است رد می‌کند و توضیح بیشتر درباره فعالیت‌های این کمیته را به نشست خبری ستاد که طی روزهای آینده برگزار خواهد شد موکول می‌کند و از دادن توضیحات بیشتر در این زمینه خودداری می‌کند.

 نامزد پیشقدم
مهدی کروبی نخستین نامزدی بود که به صورت رسمی عطاالله مهاجرانی را به عنوان مشاور خود در امور مسائل و مشکلات ایرانیان خارج از کشور منصوب کرد تا علاوه بر اینکه پایگاهی در خارج از کشور داشته باشد یک قدم از رقبا - البته منهای رئیس‌جمهور- جلوتر باشد.

 چهره‌ای که نامزد نشد
در همین حال نیز یکی از اعضای ستاد انتخاباتی محسن رضایی به خبرآنلاین گفت که صادق طباطبایی مسئولیت امور بین‌الملل و ایرانیان خارج از کشور ستاد رضایی را برعهده گرفته است که بر این اساس طی روزهای آینده حکم وی منتشر خواهد شد. اینگونه رضایی نیز از چهره‌ای که گفته می‌شد قصد نامزدی انتخابات ریاست جمهوری را دارد بهره خواهد برد.

 ستاد بیانیه محور و البته متفاوت
در این میان کمیته ایرانیان خارج از کشور ستاد انتخاباتی مهندس میرحسین موسوی تاکنون با صدور بیانیه‌ای که اول اردیبهشت ماه منتشر شد از هموطنان خارج از کشور خواست با حضور فعال و با نشاط در انتخابات سرنوشت‌ساز 22 خرداد، نویدبخش ایرانی آباد و نمایانگر حمایت فکری و عملی در سپردن زمام امور کشور به مدیری لایق و کارآزموده باشند. جاوید قربان‌اوغلو رئیس کمیته ایرانیان خارج از کشور ستاد مهندس موسوی در ارتباط با فعالیت‌های این کمیته به خبر گفت: ما حدوداً در اکثر مناطق جهان نمایندگانی داریم و در مناطقی که تجمع ایرانیان بیشتر است مثل آمریکا، استرالیا، انگلیس، امارات، فرانسه و کانادا فعالیت‌های انتخاباتی‌مان پررنگ‌تر است و سعی می‌کنیم از طریق شبکه‌های فیس بوک و یوتیوب ارتباطمان را با ایرانیان خارج از کشور بیشتر کنیم. وی هدف از راه‌اندازی این کمیته در ستاد مهندس موسوی را پیگیری مطالبات ایرانیان خارج از کشور عنوان کرد و افزود: رأی هر ایرانی در هر نقطه جهان برای ما مهم است و برای جذب آنها تلاش می‌کنیم.

جدول

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 8258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =