سخنگوی اقتصادی دولت گفت: برای اجرای قانون هدفمندی اگر لازم باشد، کت خود را درمی‌آورم و ماشین هدفمندی یارانه‌ را هل می‌دهم.

فارس: سخنگوی اقتصادی دولت گفت: برای اجرای قانون هدفمندی اگر لازم باشد، کت خود را درمی‌آورم و ماشین هدفمندی یارانه‌ را هل می‌دهم.

شمس‌الدین حسینی امروز در جمع خبرنگاران در ساختمان کوثر نهاد ریاست جمهوری درباره طرح پرداخت یک میلیون تومان به نوزادان از سال جاری گفت: مصوبه این طرح در نشست 18 آبان سال گذشته هیئت دولت در مشهد مقدس بود که چون مصوبات دولت از طریق مراجعی مانند مجلس و دیوان محاسبات مورد نقد قرار نگرفت، لازم‌الاجرا است و در آیین‌نامه پیش‌بینی آن ساز و کاری وجود دارد که موکول به اعتبار قانون بودجه هر سال شده است.
وی افزود: در قانون بودجه سال جاری در جزء 8 ردیف 1010000 جدول 8 قانون بودجه مبلغ 500 میلیارد تومان به این منظور پیش‌بینی شده است، بنابراین هم در قانون بودجه منبع وجود دارد و هم مصوبه هیئت وزیران دارد.
حسینی افزود: برخی افراد در اظهار نظرهایی می‌گویند اجرای این طرح نیاز به اجازه مجلس دارد در حالی که ساز و کار لازم آن فراهم شده و یک کارگروه کارشناسی وقتی مسئله‌ای را تصویب می‌کنند ساختار عملیاتی آن را نیز در نظر می‌گیرند.
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: برای تأمین مسکن فرزندان ایرانی و ایجاد فرصت شغلی اولیه و هزینه ازدواج ، تحصیلات عالی و حوزوی،درمان بیماری‌های صعب‌العلاج و حج تمتع حسابی به نام نوزاد در قالب پس‌انداز بلند مدت در صندوق مهر امام رضا (ع) به عنوان مجری طرح باز می‌شود که این پول خرج نمی‌شود، بلکه با همکاری مؤسسات سرمایه‌گذاری قرارداد امضاء شده و یک میلیون تومان برای سرمایه‌ گذاری با سرمایه اولیه یک میلیون تومان شروع می‌شود.
وزیر اقتصاد افزود: اگر والدین و افراد خیر نیز در این طرح شرکت کنند بعد از 18 سال اجازه برداشت از این حساب برای منظورهای تعیین شده صادر می‌شود و قبل از آن خدایی نکرده برای بیماری‌های صعب‌العلاج قابل برداشت خواهد بود.
سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در ماده 7 از اجازه‌هایی در مورد تأمین اجتماعی برای دولت سخن گفته که از جمله این طرح‌ها می‌توان تأمین آتیه فرزندان ایرانی را انجام داد و روز به روز انگیزه سرمایه‌گذاری بیشتر خواهد شد.
حسینی افزود: بانک ملی ایران در سال جاری با صندوق مهر رضا به عنوان مجری این طرح و سازمان ثبت احوال دو تفاهمنامه امضا کرده است، مشخصات نوزادان بلافاصله اعلام و کار انجام می‌شود. در این زمینه والدین نوزاد باید به شبکه بانکی مراجعه و اطلاعات فرزند خود را ارائه کنند و این کار هم اکنون شروع شده است.
سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور اعلام کرده است ستادی برای جلوگیری از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تشکیل شده، گفت: سخنگوی دولت هم نظر دولت را می‌‌گوید. در اقتصاد یاد گرفته‌ایم هم الگو بلد باشیم و هم روش‌شناسی معلوم باشد بنابراین قطعا مقابله‌هایی با اجرای هدفمندی یارانه‌ها خواهد بود که با انگیزه‌های مختلف صورت خواهد گرفت.
وی افزود: آنچه در دولت دنبال می‌شود برنامه‌ریزی منظم برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است که به رغم دغدغه برخی افراد که دولت با شتاب عمل می‌کندف اما ملاحظه می‌کنید دولت استان به استان حساب‌های سرپرست خانوار را می‌گیرد و قبلا همه گفته‌ام اجرای هدفمندی یارانه‌ها آغاز شده است.

* قیمت‌ها آزاد است؛ در بند نکرده‌ایم

سخنگوی دولت در واکنش به پرسشی که قیمت‌ها چه وقت آزاد می‌شود، گفت: قیمت‌ها آزاد است اما ما فکر می‌کنیم در بندشان کرده‌ایم.
وی در مورد زمان دقیق اجرای هدفمندی یارانه‌ها با اشاره به گفته رئیس‌جمهور اظهار داشت: اطلاعات و جزئیات به موقع اعلام می‌شود اما رئیس‌جمهور هم به طور قطع گفت طرح هدفمندی یارانه‌ها اجرا می‌شود.
حسینی در مورد سرمایه ایرانیان خارج از کشور گفت: سرمایه خارجی و سرمایه‌گذار خارجی تعریف خاص دارد و بر اساس آن منابع رسمی که اطلاعات را از وزارت اقتصاد دریافت می‌کند در سال 2009 که مصادف با 1388 است 2.8 میلیارد دلار و در سال 2009 افزون بر 3 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی جذب شده که با رشد معادلی 87 درصد در سال 2009 مواجه شده است.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: در حالی که جریان سرمایه‌گذاری خارجی در دنیا 35درصد منفی بوده اما ایران به لحاظ رشد جذب سرمایه‌گذاری خارجی رتبه ششم جهان را کسب کرده است.
وی افزود: امکان قانونی برای ایرانیان مقیم خارج کشور در مورد سرمایه‌گذاری فراهم شده که می‌توانند از تسهیلات قانونی برای سرمایه گذاری استفاده کنند.
وی افزود: همچنین انتشار اوراق مشارکت ارزی در خارج از مرزهای کشور انجام می‌شود که هموطنان خارجی می‌توانند آن را خریداری و سود آن را دریافت کنند.
حسینی تأکید کرد: آنچه در سرمایه‌گذاری اتفاق می‌افتد فقط مقداری زحمت مجریان زیاد می‌شود اما انگیزه سرمایه‌گذاران به قوت خود باقی است.
وزیر امور اقتصاد و دارایی در مورد آثار بحران اقتصاد جهانی گفت: اثرگذاری بحران و تحریم‌ها مجاری مشخصی دارد که یکی از آنها بازار سرمایه است و اولین جایی که تأثیرمی‌پذیرد همین بازار است و چون در بازار سرمایه ایران نه سهام شرکت‌های ایرانی در بورس خارجی و نه سهام شرکت‌های خارجی در بورس ایران وجود دارد، از بحران تأثیر نپذیرفته است لذا شاخص مالی بازار سرمایه از رشدی معادل 32.6 درصد برخوردار بوده است.
وی افزود: در تجارت خارجی هم بیش از 21 درصد رشد صادرات غیر نفتی صورت گرفته است.اقتصادهای دیگر که در اقتصاد جهانی ادغام شده‌اند آسیب‌پذیری بیشتری داشته‌اند و آنهایی که بر ظرفیت داخلی متکی بودند آسیب کمتر دیده‌اند.
وی افزود: این تحلیل من است،در سال 87 کاهش شدید قیمت نفت رخ داد و شرایط ناگواری به وجود آمد، این شرایط برطرف شده و قطعا عملکرد اقتصاد ایران در سال جاری بهتر از سال گذشته خواهد بود.
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد تضمین اجرای هدفمندی یارانه‌ها و پیشنهاد خبرنگاری مبنی بر اینکه اگر اجرا نشود آیا وزیر اقتصاد استعفا خواهد کرد، گفت: آیا شما تضمین می‌دهید اگر قانون هدفمندی یارانه‌ها را اجرا نکنم مجلس مرا استیضاح نکند.
وی تأکید کرد: من نه تنها از حامیان طرح هدفمندی یارانه‌ها بودم که اکنون نیز هستم و سهم ما این است که قانون را به درستی اجرا کنیم، زمینه آن را فراهم کرده همانند یک پزشک که تخصص و مشاوره‌اش تضمین کارش است نه اینکه بخواهد بیمار را بترساند ما هم برای معرفی طرح زحمت زیادی کشیدیم، مجلس نیز همت زیادی گذاشت. آیا هیچ قانون اقتصادی در ایران وجود دارد که به اندازه هدفمندی یارانه‌ها وقت صرف آن شده باشد.
حسینی تأکید کرد: هدفمندی یارانه‌ها قانونی است متعلق به همه مردم و برای اجرا شدن از هیچ چیز دریغ نمی‌کند ،شما خبرنگاران نباید فراموش کنید که فقط کارمند یک نشریه نیستید بلکه یک ایرانی هستید.
وزیر اقتصاد با ذکر خاطره‌ای از دوره دانشجویی خود گفت: در فصل‌های مختلف مسیر تهران تا تنکابن را در فصل سرما و بوران و گرما طی کرده بودم. در زمستان کمتر ترافیک می‌دیدم اما در بهار ترافیک بیشتر بود زیرا در فصل سرما عده‌ای جوانمرد در اطراف جاده ماشین‌هایی که در جاده می‌ماندند را کمک کرده تا از گردنه بگذرند اما در فصل بهار هر کس از چپ و راست سبقت می‌گرفت و جاده به صورت یک طرفه قفل می‌شد.
وی تأکید کرد: برای اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها اگر لازم باشد کت خود را درمی‌آورم و ماشین هدفمندی یارانه‌ را هل می‌دهم.
وی تأکید کرد: کسانی که نسبت به اجرای هدفمندی یارانه‌ها انتقاد می‌کنند آیا تضمین می‌دهند اگر این قانون اجرا نشود از سال 1395 به بعد چگونه کشور را می‌خواهند اداره کنند؟ ترساندن بیمار کاری ندارد باید آن را مداوا کرد.
سخنگوی اقتصادی دولت در مورد سیاست‌های اصل 44 گفت: در قانون بودجه امسال چند حکم قانونی به دولت تکلیف شده که بابت رد دیون واگذاری‌ها انجام شود و تاکنون تکلیف رد دیون دولتی به طور کامل انجام نشده است.
وی افزود: قانون رد دیون دولت نیاز به اصلاحاتی دارد، برخی از دیون در بودجه سال جاری در چارچوب برنامه اجرا می‌شود.
وی در مورد ایراد خبرنگاری به افزایش شاخص بورس و مبنای محاسبه آن گفت: پایه محاسبه شاخص بورس همان است که سال 87 به رقم 7 هزار و800 واحد رسید و امسال به 16 هزار و 600 واحد رسیده است، چگونه آن را قبول کرده و می‌گویند رکود بوده اما این شاخص جدید را قبول نمی‌کنند؟ هر کس شک دارد به عنوان رئیس شورای عالی بورس او را دعوت می‌کنم تا در حضور کارشناسان غیردولتی در شورای عالی بورس این شاخص بررسی شود.
حسینی به ذکر خاطره‌ای دیگر از زمان کشتی‌گیری خود پرداخت و گفت: یک کشتی‌گیر فقط با یک فن حریف‌های خود را ضربه می‌زد و برخی مطبوعات به او ایراد می‌گرفتند که چرا فقط با یک فن برنده می‌شود؟ او گفت من قهرمان جهان می‌شوم شما همچنان انتقاد کنید به هر حال بازار بورس دارای شاخص قابل توجهی شده است.
سخنگوی اقتصادی دولت تأکید کرد: تجربه نشان می‌دهد وقتی قیمت نفت مناسب باشد بر روی شاخص بورس و شرکت‌هایی که به محصولات نفت بستگی دارند اثر می‌گذارد از طرفی سفته‌بازی در بسیاری از بازارهای ایران از بین رفته است.
حسینی افزود: تا 10 سال قبل عده‌ای خودرو می‌خریدند که با آن معامله کنند و به عنوان کالای سفته‌بازی و نه کالای بادوام برای مصرف نگاه می‌کردند. یک روز دیگر موبایل به عنوان کالای سرمایه‌ای بود. سال 86 مسکن این وضعیت را پیدا کرد اما آیا امروز کسی می‌تواند موبایل را به عنوان کالای سرمایه‌ای خریداری کند.
در این هنگام موبایل وزیر زنگ زد و به کنایه گفت: لابد این هم سوال دارد که بپرسد و آن را در اختیار رئیس دفتر خود قرار دارد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 82924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =