به نظر می‏رسد که دولت در نظر دارد تمامی قوانین ابلاغی از سوی رئیس مجلس را دوباره ابلاغ کند.

نسرین وزیری: امروز محمود احمدی‎نژاد در حالی دو قانون «الزام دولت به پیگیری و استیفاء حقوق اتباع و دیپلمات‎های ایرانی آسیب‌دیده از اقدامات دولت‎های خارجی به ویژه دولت اشغالگر آمریکا» و «قانون شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی» را ابلاغ کرد که علی لاریجانی همین قانون را در تاریخ 6 مردادماه ابلاغ کرده بود. در واقع تاخیر رئیس‎جمهور در ابلاغ این قانون سبب شده بود که رئیس مجلس به استناد ماده یک قانون مدنی، با استنکاف رئیس دولت، وارد عمل شده و قانون را ابلاغ کند.

فارغ از موضوع این قانون، ابلاغ دوباره آن از سوی رئیس‏جمهور محل سوال است و اینکه آیا دولت در نظر دارد، چهار قانون دیگری را که رئیس‎مجلس طی دوماه گذشته ابلاغ کرده است را بار دیگر ابلاغ کند؟ این‎ها سوالاتی است که معاون پارلمانی رئیس‏جمهور در گفت‏وگو با «خبر» به آنها پاسخ داده است. مشروح گفت‎وگو با حجت الاسلام محمدرضا میرتاج‎الدینی را در ادامه می‏خوانید:

قوانین «الزام دولت به پیگیری و استیفاء حقوق اتباع و دیپلماتهای ایرانی آسیب‌دیده از اقدامات دولتهای خارجی به ویژه دولت اشغالگر آمریکا» و «قانون شناسایی و حمایت از مصدومان شیمیایی» را در حالی رئیس جمهور ابلاغ کردند که رئیس مجلس هم این قوانین را 13 روز پیش با انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ کرده بودند. چرا آقای احمدی‎نژاد قوانین ابلاغی از سوی رئیس مجلس را دوباره ابلاغ کردند؟
کار رئیس جمهور در ابلاغ قوانین مذکور دوباره کاری نیست. ابلاغ این قوانین در دستور کار رئیس‎جمهور قرار داشته و ایشان در قالب انجام وظایف روتین و قانونی‎شان آنها را ابلاغ کردند. این موارد ممکن است از مدتها پیش در دستور کار ایشان بوده ولی چون نرسیده بودند که ابلاغشان کنند، مهلت رئیس‎جمهور برای ابلاغ به پایان رسید.

سوال من هم همین است که وقتی مهلت قانونی رئیس جمهور برای ابلاغ قوانین مذکور به پایان رسیده و قانون از سوی رئیس مجلس ابلاغ شده است، چرا ایشان دوباره این قوانین را ابلاغ کردند؟
رئیس مجلس این قوانین را برای چاپ در روزنامه رسمی ابلاغ کردند اما ابلاغیه امروز رئیس جمهور خطاب به دستگاههای اجرایی بود. یعنی رئیس جمهور قانون را برای دستگاههای اجرایی ابلاغ کردند.

ابلاغ قانون در روزنامه رسمی از سوی رئیس مجلس هم بر اساس ماده یک قانون مدنی، لازم الاجراست. یعنی همین ابلاغیه در روزنامه رسمی برای دستگاههای اجرایی کافی نبود و تا رئیس جمهور این قوانین را شخصا ابلاغ نکنند، دستگاههای اجرایی خود را ملزم به اجرای آن نمی‎دانند؟
درست است که با ابلاغ قانون از سوی رئیس مجلس، قوانین لازم الاجرا هستند. اما دستگاههای اجرایی هم باید در جریان این قوانین قرار بگیرند تا آنها را اجرا کنند. ابلاغ قوانین مذکور از سوی رئیس جمهور هم با همین هدف بود است.

ولی نوعی دوباره کاری است، قبول ندارید؟
نه. ابلاغ این قوانین جزء کارهای رئیس‏جمهور بوده است و ایشان به صورت عادی، مواردی را که در دستور کارشان بوده را امضا کرده‎اند. توجهی به این حاشیه‏ها نبوده است.

منظورتان این است که رئیس‏جمهور به شکل روتین این دو قانون را ابلاغ کردند و نمی‏دانستند که آنها را رئیس مجلس قبلا هم ابلاغ کرده‎اند؟
بالاخره ابلاغ این قوانین از سوی رئیس جمهور هم لازم بوده تا هماهنگی و ارتباط اجرایی لازم با دستگاههای اجرایی حاصل شود. همانطور که گفتم رئیس مجلس قوانین مذکور را به روزنامه رسمی ابلاغ کردند و رئیس جمهور به دستگاههای اجرایی. ابلاغیه رئیس جمهور یک بخشنامه عادی بوده است.

ممکن است که چهار قانون دیگری که طی یکی دوماه اخیر از سوی رئیس مجلس ابلاغ شد هم بار دیگر از سوی رئیس جمهور ابلاغ شوند؟
بله ممکن است. چون ابلاغ تمامی آنها در دستور کار رئیس جمهور هم بوده و هست.

و لابد باز هم می‏خواهید بگویید که این دوباره کاری نیست!
برای این منظور با هیات رئیسه مجلس مذاکره کرده‎ایم تا از این پس هر قانونی را که می‎خواهند به رئیس مجلس برای ابلاغ بدهند، تماسی هم با دفتر دولت بگیرند تا ما به آنها بگوییم که این موضوع در دستور کار رئیس جمهور برای ابلاغ هست یا نه. البته به دفتر دولت هم گفته‏ایم که با دفتر هیات رئیسه در تماس باشد.

این هماهنگی‎ها را با دفتر رئیس مجلس داشته‏اید یا معاونت قوانین ایشان؟
با آقای ابوترابی که هم نایب رئیس مجلس‏اند و هم معاون قانون گذاری رئیس مجلس.

دلیل دولت در تاخیر برای ابلاغ این قوانین چه بوده است؟ فکر نمیکنید اگر دولت به موقع این قوانین را ابلاغ می‎کرد و کار به ابلاغ آن از سوی رئیس مجلس نمی‏کشید، این اتفاقات رخ نمی‏داد؟
روال معمول این است که قوانین پس از تصویب در مجلس و تایید نهایی شورای نگهبان از سوی مجلس برای رئیس جمهور ارسال می‏شود تا آن را ابلاغ کند. مدت در نظر گرفته شده برای ابلاغ قوانین مدت کوتاه پنج روزه است که گاه با تعطیلات روزهای پنجشنبه و جمعه همراه می‎شود. گاهی هم تعطیلات دیگری بر آن می‎خورد. مضاف بر اینکه گاهی هم رئیس جمهور در سفر خارجه یا سفر استانی هستند و نمی‏توانند در وقت مقرر به ابلاغ قانون بپردازند. تراکم کاری زیاد رئیس جمهور دلیل این تاخیر بوده است. تراکم کار آقای احمدی‎نژاد هم به نسبت روسای جمهور گذشته بیشتر است و به همین دلیل گاهی این اتفاقات رخ می‎دهد وگرنه این تاخیر تعمدی نبوده است. اما میانگین زمان ابلاغ قوانین همیشه همین بوده است. به همین دلیل طی بیست سالی که از تصویب قانون مدنی می‎گذرد، همواره تعاملی میان دولت و مجلس برای ابلاغ قوانین بوده تا ظرف مهلت کوتاه پنج روزه دولت بتواند این قوانین را ابلاغ کند.

منظورتان این است که چنین تعاملی در حال حاضر میان دولت و مجلس نیست؟ چرا این طور شده؟
با توجه به تغییراتی که در هیات رئیسه مجلس از نظر تشکیلاتی و معاونت‏های رئیس مجلس و اداره تنقیح قوانین پیش آمده، این ارتباط کمی دچار خدشه شده است.

تنها تغییر موثری که در ترکیب هیات رئیسه ایجاد شده است، تغییر آقای باهنر و جایگزینی آقای صدر است. آیا آقای باهنر که همچنان معاون نظارتی مجلس هستند، در خدشه مذکور نقشی داشته‎اند؟
نه معمولا این ارتباطات از طریق اداره کل‎ها در مجلس و دولت انجام می‎شود. الان هم ما برای ادام همکاری این اداره کل‌ها با مجلس صحبت کرده‎ایم.

پیش از آغاز بکار تعطیلات مجلس شما به برخی اعضای هیات رئیسه مجلس وعده داده بودید که روند ارسال مصوبات دولت به مجلس اصلاح شود. آقای رحیمی معاون اول رئیس جمهور نیز وعده مشابهی را به آقای تجری عضو هیات تطبیق قوانین داده بودند. اما خانم بداغی معاون حقوقی رئیس جمهور در متنی که هفته گذشته منتشر کردند، اعلام کردند که چاپ مصوبات دولت در روزنامه رسمی کفایت می‏کند و نیازی به ارسال مصوبات دولت به مجلس نیست. بالاخره تصمیم دولت در اینباره چیست؟
ما همچنان خودمان را ملزم به ارائه مصوبات دولت به مجلس می‏دانیم و این کار را با روند قانونی اش یعنی ارسال نامه رسمی به رئیس جمهور ادامه خواهیم داد. همانطور که در گذشته نیز تصویب نامه‏های دولت را طی نامه‎ای به رئیس مجلس می‎فرستادیم.

پس چرا طی پنج ماه اخیر این کار را نکردید؟
دیگر قرار نشد که وارد این جزئیات بشوید! ما از این مباحث عبور کردیم و در حال حاضر ارسال مصوبات دولت به مجلس به روال عادی برگشته است. در این پنج ماه هم ما مصوباتمان را به مجلس ارائه داده‎ایم ومابقی را هم ارائه خواهیم داد.

اما اعضای هیات تطبیق قوانین همچون آقایان خباز و تجری اعلام کدره‎اند که دولت فقط دو مورد از مصوباتش را در سال جاری برای مجلس ارسال کرده است.
نه اینطور نیست.

آماری از تعداد مصوبات ارسالی دولت به مجلس در سال جدید دارید که نشان دهد چه تعداد مصوبه به مجلس فرستاده‎اید؟
آمار دقیقی ندارم. اما مساله این است که دولت در سال جدید مصوبات زیادی نداشته است که بخواهد انها را به مجلس بفرستد. البته باید بین مصوبات دولت و تصمیمات اجرایی آن تفاوت قائل شد. ما همه مصوبات را به مجلس می‎فرستیم.

چه فرقی بین مصوبات و تصمیمات اجرایی دولت برای ارسال آنها به مجلس هست؟ بر اساس اصل 138 قانون اساسی، دولت باید همه مصوباتش را به مجلس بفرستد. اما خانم بداغی گفته بودند لزومی به ارائه آیین‏نامه‏های اجرایی دولت و دستورالعمل‏ها نمی‏بینند. شما هم که الان تصمیمات اجرایی را مستثنی می‏کنید. ماجرا چیست؟
در دولت خود را ملزم به ارائه مصوبات دولت، تصویب‎نامه‏ها و آیین‏نامه‏های دولت به مجلس می‎دانیم. اما نیازی نیست که تصمیمات اجرایی همچون مصوبات استانی هیات دولت رابه مجلس بفرستیم. قبلا هم این موارد را نمی‎فرستادیم.

اخیرا دولت مصوبه‏ای برای تغییر ساعت کاری ادارات در ماه مبارک رمضان داشته است که منجر به اعتراض برخی نمایندگان شده است و معتقدند که باید این تغییر به تصویب مجلس برسد. چرا دولت در این زمیته از مجلس مصوبه نگرفت؟
من در اینباره نظر نمی‏دهم بروید از خانم بداغی بپرسید.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 83147

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =