۰ نفر
۲۵ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۹

دانشمندان سیستم رایانه ای کنترل از راه دور اتومبیل ها را هک کردند.

محققان دانشگاه سن دیه گو توانستند با استفاده از حفره های کشف شده، سیستم ترمز و موتور اتومبیل را هک کرده و ایمنی خودروهای موجود را در دنیا زیر سوال ببرند. گروه هکری موسوم به کارشارک در نمایشی آنلاین (روی خودروهای تویوتا) توانستند سیستم ترمز ماشین را دستکاری کرده و موتور اتومبیل را از کار بیندازند.

چیزی شبیه فیلم های سایبری در این حادثه اتفاق افتاد. هکرها که همان محققان دانشگاه بودند با یک لپ تاپ از درون ون خود به سیستم رایانه ای ماشینی در حال حرکت نفوذ کردند. در این حرکت حتی آنها توانستند دربها را نیز قفل نمایند تا سرنشینان نتوانند ورود و خروج نمایند. (نام سازنده آر.اف.آی.دی منتشر نشده است)

یکی از این سیستم های رایانه ای، سیستم مانیتورینگ میزان فشار تایرهاست (TPMS) که با ارسال و دریافت سیگنال مربوطه می توان فهمید که میزان باد چقدر است و اگر کاهش یابد سیستم به طور خودکار از مرکز علامت هشداری را برای راننده ارسال می کند و بعد ماشین می تواند متوقف شود. هکر ها با دستکاری این سیستم راننده و اتومبیل را وادار به توقف کردند.

اگر اتومبیلی با سرعت 60 مایل در ساعت در حرکت باشد و این سیستم هک شود، نمی توان عواقب خطرناک آنرا پیش بینی کرد. گفتنی است سیستم بی سیم به شبکه اصلی خود در مرکز متصل است و این بدان معناست که سیگنالها ارسال و دریافت می شود. بدین لحاظ اگر هکری بتواند سیستم اتومبیل را هک کند می تواند به راحتی بفهمد در حال حاضر راننده و ماشینش کجاست و از کجا به کجا می رود.

مرکو گروتزر دستیار پروفسور در دانشگاه راتگرز در دپارتمان مهندسی رایانه و الکترونیک می گوید ما با چند خطر همزمان روبرو هستیم. هم حریم خصوصی افراد در میان است هم اینکه هر جنبشی از سوی راننده قابل ردیابی است. سیستم بی سیم اتومبیل های مدرن حسگر هایی دارد که هر 60 یا 90 ثانیه دست به انتقال سیگنال می زنند. نکته مهم هک شدن این گونه ماشین ها پشت چراغ و یا در ترافیک است که می تواند مشکلات جامعه مدرن شهری را چند برابر کرده و همه چیز را متوقف نماید. در مورد انجام شده توسط محققان این کار از فاصله چهل متری صورت گرفت.

محققان همچین پیغامی جعلی مبنی بر کم بودن باد لاستیک ها برای ماشین ارسال کردند. در اتومبیل های مدرن واحد کنترل الکترونیک یا ECUs وجود دارد که بعنوان مغز رایانه ای اتومبیل، کنترل همه چیز از جمله ترمز، تایر ها و قفل شدن ماشین را بر عهده دارد. بعنوان مثال ماشین سدان در حال حاضر تا 100 مگابایت کد و دیتا ذخیره دارد. همچنین سیستم صوتی اتومبیل نیز برای استفاده از ابزار کنترل از راه دور به سیستم رایانه ای مرکزی وصل شده است که این مورد نیز خطرات خاص خود را دارد. سیستم خاموش شدن خودکار ماشین بعد از سر قت نیز راراینه ای شده و بیم آن می رود که این سیستم نیز هک شده و دزدان به راحتی به ماشین دسترسی پیدا کنند.

محققان دانشگاه واشنگتن و سن دیه گو می گویند مهاجمان می توانند با دسترسی به شبکه های داخلی و بعضا مرکزی برای یک سری خاص از اتومبیل ها خطر را در سطح ملی گسترش دهند. از سال 2008 دولت امریکا خودروهای راهور خود در شبکه ملی حمل و نقل را با یک سیستم رایانه ای و بی سیم جدید تجهیز نمود. این خودروها به تمام فاکتورهای کنترلی مجهز شده و بیم آن می رود که با هک شدن سیستم مرکزی این خودروها، عواقب خطرناکی برای صاحبان این خودروها و منافع ملی امریکا ایجاد کند.

دکتر گروتزر تاکید می کند که دیر شده و باید به فکر رمز نویسی بهتر برای کدهای روی شبکه بی سیم خودرو ها باشیم تا بدین راحتی هک نشوند.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 84893

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۸۹/۰۵/۲۷
    0 0
    خبر از روی صفحه مذکور بر داشته شده که متعلق به این هفته است: http://www.csmonitor.com/USA/2010/0813/Scientists-hack-into-cars-computers-control-brakes-engine