۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۸۹ - ۰۳:۱۰

تحقیقات روی جنین بلدرچین نشان می‌دهد قلب به تحریک‌های نوری پاسخ خواهد داد. در نتیجه می‌توان با تغییر پالس پرتوهای لیزر، ضرب آهنگ ضربان قلب را تغییر داد یا از آن برای کشف نارسایی‌های قلبی کمک گرفت.

محبوبه عمیدی: فکر می‌کنید چه چیزی می‌تواند روی ضربان قلب شما تأثیر بگذارد؟ یا ضربان یک قلب چندمیلیمتری را تشدید کند؟ شاید پالس‌های نور لیزر کمی دور از ذهن باشند اما تحقیقات نشان می‌دهد لیزر فروسرخ می‌تواند ضربان قلب کوچک جنین بلدرچین را تحت‌تأثیر قرار دهد و حتی با ریتم پالس‌ها آن را هماهنگ کند. این اولین‌بارست که اثر پرتوهای لیزر روی تمام حجم قلب یک موجود زنده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

اثر نور روی سلول‌های عصبی و قدرت افزایش تحریکات عصبی توسط آن شناخته‌شده است. 2 سال پیش نیز نیکولاس اسمیت از دانشگاه اوزاکا در ژاپن نشان داد تابش نور لیزر به بافت کشت‌ شده قلب می‌تواند ریتم ضربان سلول‌ها را با پالس‌های لیزر هماهنگ کند. این بار اندرو رولینز و همکارانش در دانشگاه کلیولند، اهایو با استفاده از لیزر فروسرخ قلب یک جنین زنده بلدرچین را هدف گرفته‌اند.

به گزارش نیوساینتیست، رولینز و همکارانش با استفاده از یک فیبر نوری که تنها 500میکرومتر با این جنین 53 ساعته فاصله داشت، پرتو لیزری با طول موج 1.87 میکرومتر را به قلب آن تاباندند. این طول موج به این دلیل انتخاب شده که آب می‌تواند بخشی از انرژی آن را جذب کند و کمی گرم‌تر شود اما در نهایت باعث پخته‌شدن زرده نخواهد شد.

پیش از تابش پرتو لیزر به قلب جنین، فاصله میان ضربان‌ها 1.5 ثانیه بود اما با تنظیم 2 پالس لیزر در ثانیه آهنگ ضربان قلب نیز با نور لیزر هماهنگ شد. (می‌توانید ویدئوی این آزمون را اینجا تماشا کنید)

پس از آزمون هیچ نشانه‌ای از آسیب‌های احتمالی به قلب جنین وجود نداشت اما مراحل آماده‌سازی رویان برای این آزمایش در نهایت باعث مرگ جنین مورد آزمون شدند.

این تکنیک می‌تواند برای بررسی نارسایی‌های قلبی احتمالی خصوصا در قلب جنین که امکان دسترسی به آن وجود ندارد به کار گرفته شود و در دیگر بیماران نیز جایگزین الکترودهایی شود که به این منظور به کار گرفته خواهند شد. از مزایای این روش این است که دیگر تداخلی وجود نخواهد داشت و نتایج ثبت‌شده دقیق‌تر خواهند بود.

از سوی دیگر می‌توانیم در آینده انتظار وجود دستگاه‌های تنظیم ضربان قلب با کاربرد بالینی را داشته باشیم که با پرتوهای نور کار می‌کنند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 84980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =